0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fundering till, för att få ut 60V så måste väl kontakterna till 12V laddaren brytas, annars har du inga 60V mellan första och sista batteriet?Det jag menar är att det måste bli potentialskillnad mellan + på batteri 1 och + på batteri 2 osv för att få ut 60V.
Elbil eller elmoppe? Eller kanske en åkgräsklippare? Det enda säkra om du bara ska ha en laddare är att sköta all växling manuellt. Två paneler med 5 batterianslutningar. En är seriekopplad för drift och den andra är kopplad parallellt för laddning. Batterierna ansluts sen med en enda flerpolig handske, eller var för sig till aktuell panel.Men ska du använda bly så hade jag nog satsat på 5 st C-tek av enklare modell... Den lösningen kommer troligtvis ge ett betydligt längre liv åt batterierna också.Eller varför inte bara satsa på lithium? Finns ju billiga elcykel- eller verktygsbatterier man kan använda, beroende på hur mycket kraft som behövs.
Jag funderar på om inte ett gäng dioder fixar det hela?Eller tänker jag fel, har jag vänt dioderna mellan batterierna fel?I så fall hjälper de inte vid laddning.