Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur funkar diesel skatten  (läst 17100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #15 skrivet: 16 juni 2013, 12:28:13 »
Instämmer med Rickard!
När vi fick tillökning för lite mer än 2 år sedan så behövde vi byta in den dåvarande bilen BMW diesel mot en större bil. Valet föll på V70 med automatlåda.
Försökte räkna hem dieselvarianterna med det gick inte riktigt ihop jämfört med bensin.
Dyrare i inköp, nästan dubbelt så hög skatt (ca 4500:-), dyrare service och om någon av delarna som Rickard räknar upp går i sönder (vilket de kommer att göra betydligt snabbare än vad man vill tro) så går inte ekvationen ihop.


Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #16 skrivet: 16 juni 2013, 12:36:53 »
Stora tunga dieselbilar kanske är som ni beskriver men de nya effektiva (mindre) bilarna har ingen skall alls i fem år och därefter ungerfär som motsvarande bensinare. Jag tror focusen ligger på ca 1200 kr i skatt efter 5 år.

Att Ford skulle vara dåliga stämmer inte så bra med alla de tester som publicerats. Å andra sidan är Ford inte heller så väldigt billiga. I alla fall inte för min plånbok.

Efter 3 år med dieselfocus har jag ännu inte upplevt något dåligt alls. Fast servicen var 2000:e mil tycker jag är dyr, ca 3500 kr inkl ford assistans. Behåller jag bilen efter 5 år funderar jag på att skippa servicen och bara byta olja/filter årligen.

Vad kostar servicen på bensinbilarna?


Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #17 skrivet: 16 juni 2013, 13:45:51 »
Vad kostar servicen på bensinbilarna?

1 785.- för "normal" 10 000-milaservice av en DA3 Focus (Ghia) på Mekonomen.

Har haft bilen sedan april -12 (årsmodell -06, kört den knappt 600 mil) och den sköter sig bra. En liten egenhet hos den här modellen är att strålkastarspolarna sitter bakom varsin "lucka". I vintras mötte jag en traktor med släp och släpet var fullastat med pannved. Strax innan mötet ramlade ett vedträd av släpet och jag hörde att det dunkade till i bilens framparti. Vedträdet hade träffat vänster strålkastarspolarlucka. Fem centimeter högre och strålkastaren hade kvaddats. Ny lucka kostade 190.- och två sprayburkar färg 295.-. Jag vill inte tänka på vad en ny strålkastare hade kostat. Problemet nu är att för att få dit luckan behövs en person med tre händer, fingrar som en tvättbjörn och syn som en duvhök. Och jag har ingetdera.

« Senast ändrad: 16 juni 2013, 14:46:11 av Legless »

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #18 skrivet: 16 juni 2013, 13:51:38 »
Att köpa en diesel med hög skatt är inget alternativ för mig åker max 1500 mil per år men en skattefri eller låg skatt vore helt ok gillar vridet i en modern diesel. Toyota är inget alternativ alldeles för högt pris satta får ju en nästan ny Skoda för dom pengarna vilket jag tycker är en helt ok bil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #19 skrivet: 16 juni 2013, 14:25:42 »
Har en focus 08 tdci och jag är riktigt nöjd med den. Drar lite och sköna stolar. Köpte den i januari förra året och har åkt 6000mil sen dess.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #20 skrivet: 16 juni 2013, 17:13:12 »
Billigare att ha service på en bensinare möjligen men även på en benisinare är det väl antingen X-antal mil eller typ 2 år mellan servicarna, det som inträffar först eller?
En dieselbil krånglar inre mer än en bensinare heller för den delen.
Jag kan inte i mitt liv se hur ja skulle tjäna på att köra med en bensinbil, om jag så haft skatt på 3000SEK, kört 500 mil/år och tankat på tapp...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #21 skrivet: 16 juni 2013, 22:46:40 »
Har kört diesel i 12 år. har inte råkat ut för några haverier på pumpar och dylikt och då har bilarna rullat 3-3500 mil per år
nu har jag första bilen som har partikelfilter, en ford cmax så det återstår och se om några år hur kvalitén är.
Det enda jag märkt som är dyrare än en bensinare är kamremsbyten.

Fösta 2000 mila servicen på cmax:en  gick på 1570 på ford verkstad

Den jag har är miljöklassad så den är skattefri 5 år, sen tror jag det var 1100 i skatt efter det.
5 års eller 10000mil garanti, så jag hoppas den ska va billig i driftsunderhåll några år framöver
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #22 skrivet: 16 juni 2013, 23:36:28 »
Toyota bensin ska förövrigt servas var 1500:e mil och servicen är numera dyr dessutom. Annars mycket bra, går löjligt billigt med 1,8 bensin och automat.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #23 skrivet: 16 juni 2013, 23:59:14 »
Jag bytte till en identisk ny bil fast diesel när vi flyttade ut på landet. Med en körsträcka på drygt 2500 mil/år var det inget att diskutera. Det skiljer ca 4 dl/mil i bränsleförbrukning mellan identiska Renault Megane och dieseln var klassad som miljöbil så den är skattebefriad och har 5 års nybilsgaranti. Service får jag betala men det skiljer bara marginellt mellan bensin- och dieselvarianterna. Billånet är också oförändrat så det enda som hänt är att vi nu spar drygt 1000 liter bränsle om året, à ca 13-14 kr/liter. Drygt 1000 kr/mån i minskade bilkostnader, plus nöjet att få fortsätta köra en ny bil. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #24 skrivet: 17 juni 2013, 06:42:18 »
Jag räknade i höstas på en Hyndai I30 Kombi, bensin och Diesel, och med 1500 mil/år i 5 år så blev det billigare med bensin än med diesel, därefter (när man skulle börja betala skatt på dieseln) ännu billigare med bensin.
Tror att skatten på bensinvarianten bara var runt 300 kr/år, så den är ju i princip ingenting.
Förbrukningen på bensinvarianten var 1 dl mer/mil, men motorn har 15 hästar högre effekt än dieselvarianten.
Dieselbilen var runt 20 000 kr dyrare i inköp.

Sammantaget har jag svårt att se nyttan med Diesel om man inte kär mer än 2000 mil/år, så lönar sig de flesta dieslarna, förutsatt att man inte drabbas av dyra reparationer.

Jag har inte tagit hänsyn till servicekostnader eller reparationer i mina kalkyler, utan enbart de fast kostnaderna som man vet kommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less på att skyffla pellets.
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #25 skrivet: 17 juni 2013, 07:01:41 »
En "fördel" med diesel är att man vid avställning får tillbaka fordonsskatten per dag, förutsatt att skatten är över 4800 per år (tror jag att det var)
Vid lägre skatt får man tillbaka per kalendermånad. Ställer man av bilen den 2:a i månaden får man ändå betala hela den månaden.
Jag som har en skatt på 8673 får tillbaka skatten per dag och det behöver inte passera ett månadsskifte. Dock måste jag ha haft den anställd i 15 dagar för att få tillbaka. Så, vet jag att jag inte behöver bilen på ett par veckor är det bara att ställa av.
1996-2002: 8-9 m3 olja/år.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #26 skrivet: 17 juni 2013, 08:22:57 »
Frun blev påbackad så vi har haft golfen, en 2009 golf 6 1.4 tsi 122hk, inlämnad. Under tiden har vi haft en Mercedes A180 CDI.

golfen drar i snitt runt 0,6, kan ibland komma ner under 0,5 på långkörning.

Mercan har dragit i snitt 0,41 enligt färddatorn, och på landsväg ser det ut som den kan rulla på ca 0,3.

Om man bara ser till bränslekostnaden så skulle det innebära en besparing på ca 4200:-/år med dieseln, om man kör 1500 mil.

Funderar på att byta bil. golfen är vår första nya bil, och det har varit jäkligt bekvämt att ha en ny bil, fast nu har den rullat ca 6500 mil och det blir nog en ny golf igen, osäker på om man skall ha bensin eller diesel. Jag gillar dieslar, men skatten har ju tidigare varit ett problem.

golf 7, med 1.4 tsi 122hk med DSG 7 är ju numera miljöbil, så det lutar nog åt en sån.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #27 skrivet: 17 juni 2013, 23:16:55 »
Jag förstår alla eras resonemang, och det visar ju hur man är "funtad". Tipos sista inlägg får en ju att fundera.. Lite sugen är man ju, men det skulle nog sluta med att man bytte bort den mot en SAAB...Men hur som helst så är jag så jäkla såld på SAAB, men jag är inte så dum så att jag inte fattar att det finns annat... Som tur är så har jag inget som helst begär att ha en nyare bil, inte frugan heller, bara det fungerar. Sista månaden så har jag lyft ur 3 motorer och lyft i 2. Det innebär att jag har fått en stor tillfredsställelse när det gäller mitt meckande, och det innebär att jag inte behöver handla reservdelar på ett tag eftersom vi har den tredje bilen som en reservdelsbil. Bilen som jag plockade ihop nu i kväll är en 9-5 kombi 2.0, köpte karossen för 3.500 kr med trasig motor, lagerhaveri, stoppade i en 2.0:a som jag hade liggandes och det funkar som det ska. Min bedömning är att för dessa 3500kr + egen motor som jag hade liggandes så funkar det nog minst 2år, slå det om ni kan. Man åker inte dåligt, hyffsad komfort och säkerhet. Huvudbilen är fortfarande 9-5, 2.3.-05.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #28 skrivet: 18 juni 2013, 00:03:29 »

Jag har alltid funderat på hur folk resonerar nær de ræknar på bilekonomi vs bilarnas førbrukning...
Har alltid haft begagnade bilar... aldrig ngn ny. Fast den sista en V70 var bara 3 år då vi køpte den ( 8 nu )... tidigare enbart SAAB  tummenupp
Volvon kostade nærmare... sæg 50-60% av dess nybilspris...
Man køper en NY bil før att den går billigare... bensin eller diesel ( ett dilemma man kanske har løst ).
Man ræknar på brænsleførbrukningen... hur många tusen man sparar om man kør bensin vs diesel... 1,6l vs 2,0l motor etc.
Hm... hur mycket mindre måste brænsleførbrukningen vara på den nya bilen før att man skall rækna hem værdeminskningen bilen har...
well... bara genom att ta den ut från bilaffæren ::)  Sc:,h
Sjælvklart vet jag att ngn måste køpa nytt før att andra skall køpa begagnat... men ser man på total ekonomin... och skall nu spara pengar
till varje pris... ser man sig inte lite blind på førbrukningen...? Då kanske man kan køpa en bil man verkligen vill ha fast 1 år ældre...
och inte stressa sig upp før att den tar 0,2l mer/mil :)

@ leifa.k också svag før SAAB men det skulle prøvas annat efter vår fantastiska 9000... behøvde en 100% kombi.
færg, automatlåda... samt en gravid fru avgjorde bilkøpet...
Bensinførbrukningen kan jag inte skryta med....  ::)


Oavanstående ær ett personligt resonemang... naturligtvis inser jag att många, om ej de flesta kan tycka annorlunda  ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Hur funkar diesel skatten
« Svar #29 skrivet: 19 juni 2013, 17:57:55 »
Jag fick info från transportstyrelsen igår och efter att mina 5 års skattebefrielse löpt ut kommer jag att beskattas med 1088 kr per år för dieselfocusen. Ännu billigare skatt hade det kanske varit om jag köpt med start/stopp funktion. Så dieselskatten verkar inte speciellt betungande i mitt fall i alla fall. Ändrar de skattereglerna så att det blir högre skatt redan från 100g CO2/km kommer jag nog att köpa en ännu mindre och snålare bil (precis som staten vill) fast jag får nog köpa till en takbox då för bilen (HGV) är ofta fullpackad redan idag.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!