0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En LLVP har en till fördel (förutom att den är billig att köpa) och det är att kunna köras som AC på sommaren.Så frågan är om det blir så varmt i huset på sommaren så att det är intressant med AC?
Alt. 3 känner jag lite tvekan inför. Hur sammarbetar de två enheterna när de ska värma samma vatten? IVT har ju nyligen presenterat en lvvp som ska kopplas ihop med ex. 490, misstänker att det blir en dyrare lösning än alt 1, utan att man får några fördelar.
Denna typ av pump (IVT Air Combo,ME Booster eller Bosch) arbetar endast till -11°C och är därför högst tveksam att man har någon nytta av.
Jag skulle välja alt 1 mht till husets storlek. Svårt att räkna hem investering i större pump. Alt 3 har jag själv valt men det berodde på att FLVP var fel från början, det var en elpanna under vintermånaderna. Det har fungerat tillfredsställande. VLVP svarar för värmevattnet och FLVP för tappvarmvattnet, så man slipper konflikten.
Låter ju bra. Några frågor dock, hur fungerar det, värmevattnet värmer ju även tappvattnet, eller?Hur långt ner i temp fungerar optiman? kanske bättre alternativ än air combon?
Alt. 1 hade jag valt. En 2kw flvp bör klara värme och varmvatten själv den mesta tiden av året. Lägga till en llvp är ju bra om man vill ha ac möjlighet och minska elpatrondrift vintertid, dessutom har ju llvp bättre verkningsgrad så den hjälper ju indirekt till att göra varmvattnet billigare. Kombinationen gör även att man kan ha högre ventilationsflöde utan att eltillskottet går in.Alt. 2 tror jag blir lite för stor, fungerar säkert, men tror inte man kan utnyttja kapaciteten man betalat för.Alt. 3 känner jag lite tvekan inför. Hur sammarbetar de två enheterna när de ska värma samma vatten? IVT har ju nyligen presenterat en lvvp som ska kopplas ihop med ex. 490, misstänker att det blir en dyrare lösning än alt 1, utan att man får några fördelar.
Alt. 2 tror jag blir lite för stor, fungerar säkert, men tror inte man kan utnyttja kapaciteten man betalat för.
Comfortzone har ju även sin modell ex35 som är mitt emellan en 2kW pump och de större på 5kW. Fast det kanske inte skiljer tillräckligt i pris för att den ska vara aktuell?
Verkar som EX35 bara är marginellt billigare än EX50 så det känns inte riktigt som ett alternativ.Någon som vågar uttala sig om eventuella kvalitetsskillnader och förväntad livslängd på Comfortzone EX50 jämfört med IVT490/690? Om comfortzonepumpen förväntas leva längre och tärva mindre underhåll så bör det också tas med i ekvationen. För närvarande har jag förutsatt att enheterna ur detta perspektiv är jämförbara.