0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt klart gäller det att vara påläst inom det man jobbar med, men det gäller i stort sett alla jobb. Dom flesta jobb kan också utföras minst lika bra av en entusiastisk amatör som av den utbildade experten.Standarder är väldigt bra om man inte riktigt vet vad man håller på med eller som bevis på att man har räknat enligt just en standard, annars kommer man ganska långt utan standarder som oftast är skrivna av pappersvändare för pappervändare...
Jag skall göra en jämförelse mellan det här forumet och en arbetsplats:Jag hittade det här forumet när min pump rasade ihop efter ett åsknedslag, jag fick omedelbart hjälp och kunde reparera felet själv för en spottstyver, av ren nyfikenhet hängde jag mig kvar och fascinerades av att ett så smalt ämne som värmepumpar ändå kunde ha en så stor aktiv mängd forumister. Efter bara några dagar tyckte jag att allt med uppvärmning och tekniken däromkring blivit väldigt mycket mer intressant än vad den var innan. Folk var trevliga och forumet blev en plats där jag gärna "hängde" och spenderade min dödtid. Jag fullständigt älskade den här platsen så som den såg ut då. Jag kom att bli något av en nörd, jag köpte en Logger 2020 av Richard och tror att det kan vara det roligaste jag har investerat i i vuxen ålder.Så många kunniga människor, med kompetenser och kunnande som det verkligen lös igenom att de var genuint intresserade av samlade på en och samma plats. Egna frågor fick oftast klockrena svar, och andras frågor var intressanta att läsa, allt inom områden som jag själv oftast tyckte var väldigt intressant.Men någon gång för ett tag sedan hände det något som gör att man inte längre ens vill vara aktiv här, och det är också här jag skall göra min jämförelse med en arbetsplats:Man kan ha det kanske mest stimulerande jobb man kan tänka sig, och man kan omgärdas av de mest trevliga och kompetenta arbetskamrater som finns att uppbringa, men när man ibland vill ta en macka och går till fikarummet (Läs allmänt forum) så sitter där en grupp människor som har åsikter de skanderar ut högljutt, åsikter som är så främmande för mig att jag inte ens vill bemöta dem. Inte spelar det någon roll om man sätter sig vid ett bord med folk man respekterar, rätt vad det är hamnar ändå någon av dessa högljudda individer vid bordet och fortsätter med all denna i mina ögon förstklassiga dynga. Här finns inga gråskalor, allt skall vara svart eller vitt.Till slut väljer man att strunta i fikarummet, man tar sin macka i det egna arbetsrummet istället och tycker att det går bra. Lite här försvinner också glädjen med jobbet, även om kärnverksamheten fortfarande är intressant så missar man mycket av det sociala med folk jag kommit att tycka om. Till slut vill man inte ens gå till jobbet mer...Jag vill inte sätta mig vid fikabordet längre, och jag inser att de som sitter där inte heller vill ha mig där. Jag kan inte gärna få företagsledningen att portförbjuda några andra från att fika så vad som kvarstå är väl att helt enkelt släppa det här jobbet helt.Richard, kan du ta bort min profil här?