Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt förslag  (läst 14311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Nytt förslag
« skrivet: 23 maj 2013, 20:36:14 »
Ta bort "Allmänt forum"

Det finns Facebook och andra skitställen att häva ur sig all möjlig dynga som inte har med Värmepumpar att göra.

Att sitta och "chatta" allmänt på ett ämnesforum är inte bra.

Styr upp alla forumdelar mot ämnet istället.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Nytt förslag
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2013, 20:44:38 »
Tror faktist att hela forumet skulle förlora mera på att det raderades..

Tittade lite snabbt in i alla forumdelar och just nu var det 51 inne på allmänt forum, på dom andra forumsidorna var det nästan helt dött..

Men visst ligger vissa trådar på gränsen, men det kanske är bra dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2013, 20:47:04 »
Lever inte forumet då på att vara ett Allmänt forum?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2013, 21:00:58 »
Ta bort "Allmänt forum"

Det finns Facebook och andra skitställen att häva ur sig all möjlig dynga som inte har med Värmepumpar att göra.

Att sitta och "chatta" allmänt på ett ämnesforum är inte bra.

Styr upp alla forumdelar mot ämnet istället.


Skönt att det är Rickard som är forumägare.
Skulle inte du starta ett eget forum?..... ::)

Tror på Rickards upplägg. Dvs massor med kunnigt folk ( jag är inte inräknad) som kan sin sak.

Men som ren avslappning ifrån alla  :D  frågor som kommer ifrån (mig å likasinnade teknikfientliga personer) så kan det vara skönt med ett. Andningshål för de som kämpar för att banka in kunskap i pöbeln= mig  :D.

Tror på konceptet tummenupp.

Rickard verkar vara en vettig person. Även fast vi inte är överens om polisens roll i samhället. Syftar nu främst på trafikpolisen i Piteå trakten  ::).

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2013, 21:08:47 »
Skönt att det är Rickard som är forumägare.
Skulle inte du starta ett eget forum?..... ::)

Och?  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2013, 21:22:09 »
Och?  ::)

Ja då skulle iaf inte jag ha några problem att välja forum..... ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2013, 21:44:49 »
Jag hänger på en del forum som saknar "offtopic" eller åtminstone har den delen låst för betalande medlemmar. Tro mig; det är ingen vidare kul lösning...
Värmepumpar i all ära, men vill man ha ett levande forum så måste även andra ämnen få avhandlas.

Ett förslag är dock att byta namn på "Allmänt" till just "Offtopic" för en tydligare markering om vad den kategorin för det mesta avhandlar.
En allmän del för värmepumpar finns ju redan under de olika kategorierna för luft, berg, frånluft o.s.v..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2013, 22:02:21 »
Ja då skulle iaf inte jag ha några problem att välja forum..... ::)

Jag är kompis med Marko som du har som Avatar.

Både han och jag är födda i Finland och ingen av oss är hälften så nedlåtande som du är mot invandrare.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2013, 22:18:20 »
Jag är kompis med Marko som du har som Avatar.

Både han och jag är födda i Finland och ingen av oss är hälften så nedlåtande som du är mot invandrare.

Kul för dig!

Då kan du hälsa att jag gillar hans gummipalmer som han har mot sjösidan...
Iom att ni är "så " bundis med varandra så vet du nog vad jag menar  ::).

Törs man be dig om en autograf...? Inte din utan Markos... Förstås :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2013, 22:21:58 »
Kul för dig!

Då kan du hälsa att jag gillar hans gummipalmer som han har mot sjösidan...
Iom att ni är "så " bundis med varandra så vet du nog vad jag menar  ::).

Törs man be dig om en autograf...? Inte din utan Markos... Förstås :)

De är inte gummi utan äkta.

tror du att allt du ser på TV inte har äkta människor bakom sig?
Kravaller eller Lets dance?

Inget av dom är på låtsas.

/Janne
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2013, 22:26:45 »
Och jag väntar på riktiga kokosnötter.
Dom jag sett nu är som hasselnötter :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2013, 22:45:04 »
Å F*n. Bara att gratulera honom till att palmerna är lika gröna på vintern  ::)

Kan det vara den Finska Sisun som smittat ned palmerna?

Då kanske du även fått träffa hans kändisgrannar??
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2013, 22:55:51 »
Å F*n. Bara att gratulera honom till att palmerna är lika gröna på vintern  ::)

Kan det vara den Finska Sisun som smittat ned palmerna?

Då kanske du även fått träffa hans kändisgrannar??

Jodå, har sagt många gånger till Anders att träden var en dum ide.
Men dom vägrar att dö. lever bra på svensk mark :)

Jag har skrivit många gånger i forat att jag är DJ men inget annat.

Ps. Marko har sett din avatar och gett tummen upp.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt förslag
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2013, 23:05:26 »
Jodå, har sagt många gånger till Anders att träden var en dum ide.
Men dom vägrar att dö. lever bra på svensk mark :)

Jag har skrivit många gånger i forat att jag är DJ men inget annat.

Ps. Marko har sett din avatar och gett tummen upp.


Låter lovande tummenupp. Väntar spänt på autografen..... ;)
Du borde satsa mer på DJ yrket  tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nytt förslag
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2013, 23:14:13 »
Låter lovande tummenupp. Väntar spänt på autografen..... ;)
Du borde satsa mer på DJ yrket  tummenupp

De är kompisar men bor i sthlm.
Jag bor norr om västerås.

Jag älskar musik och att vara DJ är det bästa jag vet.
Men även sånna behöver värme (och omsorg :) )


Jag har egen inspelningsstudio och det är jävligt roligt att leka med.

Jag kanske inte ska skriva på forat så mycket som jag gör?
Men jag tycker om att hjälpa andra med mitt tekniska kunnande.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!