0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag känner igen det där med att innetemp ligger högt soliga dagar, det som hjälpte för mig var att flytta utegivaren till södra väggen. Fast om det bara är nån grad högt soliga dagar kan det kanske vara lite för drastiskt?Hos mig vart det 3-5 °C varmare soliga dagar trots rumsgivaren, tyvärr reagerar ju en sån inte förrän det verkligen blir varmare i huset och enligt mig är påverkan för liten.Men rumsgivaren är kanon att styra upp innetemp nu när jag har utegivaren i söderläge, innetemp varierar kanske +-1 grad större delen av året.
När du placerar utegivaren i söderläge så får du förstås en bra feedforward reglering, intressant. Ska jag pröva!Hur är utegivare skuggad eller sitter den utsatt för direkt solbestrålning?
Carl N,Rumsgivaren min sitter på norrvägg och hinner heller inte med att varna VPn på morgonen när solen skiner. Inte förrän på kvällen så är rumstemp den önskade. När du placerar utegivaren i söderläge så får du förstås en bra feedforward reglering, intressant. Ska jag pröva!Hur är utegivare skuggad eller sitter den utsatt för direkt solbestrålning? Behövde du justera VPns värmekurva mycket efter flytten?