Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310 rasat. Vilken frÃ¥nluftpanna ska man välja?  (läst 10422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bagge

  • Gäst
Bagge
Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« skrivet: 13 maj 2013, 19:08:53 »
Min nibe 310 fighter från 1996 har gett upp nu. Enligt teknikern läcker det lite köldmedel i kittlen vilken han säger att man inte kan reparera. Har fått en offert på en nibe 370 på 55.000 installerat och klart inkl rot-avdrag. Energiförbrukningen är svår att säga exakt eftersom vi har mer byggnader på samma räkning och att vi eldar "nästan" gratis. Uppskattningsvis skulle den gamla pannan annars dra +/- 3000 kwh de kallaste månaderna.

Har kollat runt på näten på olika märken och olika modeller. Det finns tydligen en dyrare modell (runt 80.000) i nästan alla fabrikat. Vad jag har fattat det så är det kompressorn som är varvtalsstyrd beroende på ute temperaturen.

Frågorna är:
- Vilket märke ska man välja?
- Ska man välja den dyra, kommer man "tjäna igen" de pengarna?
- För och nackdelar mellan dessa två?
- Vad tänka på?
- Skillnad i elförbrukning/vad har ni fått för skillnad?

Husfakta: Byggt 1996. 250 kvm var av 75 kvm är golvvärme i betong, 100 kvm är golvvärme på krypgrund, övervåning på 75 kvm med element. Jag och min sambo bor i huset i nordöstra småland.
 


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om du eldar gratis så är det kanske lika bra att köra på en Nibe 370 och den finns på Bynor för 36750 kr och jag tror den är lika som din befintliga så den bör vara enkel att installera så är du lite händig kanske du fixar det själv. Det finns manualer att ladda ner på Nibe så kan du kolla om anslutningarna sitter på samma ställen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2013, 19:32:22 »
Vilken pdf fil ska jag ladda ner då?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Installatörs handboken  tummenupp http://www.nibeonline.com/pdf/231362-1.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2013, 20:02:28 »
Tack smurfen för kvällsläsningen, ska blir intressant tummenupp. Hoppas det stämmer bra överens.

Om vi bortser från att vi kan elda. Vad ska vi välja?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Då finns ju Nibe 750 eller comfortzone men då drar ju priset iväg och då finns ju berg/jordvärme som ett bra alternativ. Hur mycket el förbrukar ni i dag till värme vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

HaraldBoye

  • Gäst
HaraldBoye
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2013, 20:18:15 »
Betalade 48" efter rot för min nibe 370 ink installation och rengöring av kanaler i juni 2012, tycker gott det var värt besväret :). Om inte så är pannan sjukt tung :)

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2013, 20:33:19 »
Hararld boye: Då är det dax att pressa priset för mig. Vad hade du för system innan? Energi skillnad?

Smurfen: Vet du vad energiförbrukningsskillnaden är på dessa pannor jämfört med nibe 370?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nej har dålig koll på det men bör skilja en hel del på ett så pass stort hus som du har för en 750 behöver mycket luft för att ge bra med effekt och det får du om du ventilerar i närheten av normen. Skicka ett mejl till Nibe så får du en kalkyl om ingen på forumet läser det här och har tillgång till Nibes program.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Såg att 310 finns att köpa för 33 695 kr men känns betydlig mycket äldre men vet inte vad som skiljer men har för mig att den kör fast kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

HaraldBoye

  • Gäst
HaraldBoye
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2013, 21:14:17 »
Jag hade även jag en nibe innan, 301, från 1993, höll 19 år, ok tyckte jag. Nu på vår och sommar har de mindre att göra, vilket enligt min firma, ETB installation i Gbg, motiverade det lägre priset.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2013, 21:15:27 »
Smurfen: Tillbyggnaden på 75 kvm i betong går inte in i pannan utan ventileras via en evakueringsfläkt så 370 kanske är den bästa i så fall eller? Har en öppen planlösning på nedre våning. Det är väl hur stor ytan panna tar luften ifrån som är intressant istället för hur står boytan är?

HaraldBoye

  • Gäst
HaraldBoye
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2013, 21:19:16 »
Förbrukningen är inte hänförande stor, det krävs nog en mer noggrann granskning av medeltemperaturer mellan vintrarna pre och post installationen för att ge ett bra svar. Men det är skönt att slippa oroa sig..

Att hitta en röris som bara vill koppla in pumpen utan att sälja den kan vara nog så svårt som att koppla in den på egen hand dessutom :-)

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2013, 21:19:50 »
Haraldboye: Vad har du märkt i energiförbrukningen?

HaraldBoye

  • Gäst
HaraldBoye
SV: Nibe 310 rasat. Vilken frånluftpanna ska man välja?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2013, 21:20:57 »
"Skillnad i förbrukning" ska det givetvis vara.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!