Hej
Vi har ett hus från 1984, och vi bytte i höstas ut det gamla ElectroStandard-systemet med frånluftsvärmepump, elpanna och separat tilluftsfläkt med förvärmare mot en ny Nibe F470. Vi har inte känt oss nöjda med luftkvaliteten inomhus, och en del av problemet misstänker jag är temperaturen på tilluften.
Det verkar som den tilluftens temperatur är direkt beroende på framledningstemperaturen i elementen, dvs bra mycket högre än rumstemperaturen. Vad jag har hört borde tilluften vara någon grad kallare än rummets temperatur, speciellt då tilluftsdonen sitter i taket. Nu känns det som luften cirkulerar i takhöjd och den gamla dåliga luften förblir mer eller mindre stilla lägre ned i rummen. Jag tänkte inte på hur temperaturen på tillluften var med det gamla systemet, men luften kändes inte bättre då iaf.
Frågan är, ska verkligen tilluftens temperatur följa framledningstemperaturen som den verkar göra nu? Om inte, har de installerat min pump fel, eller saknas det möjlighet för F470 att reglera tempen till tilluftsbatteriet separat från radiatorerna?