Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?  (läst 11547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #30 skrivet: 17 maj 2013, 07:47:46 »
Eller kanske inse att det är normalt med lite torr hy på vintern?
Kanske är det den fuktiga hyn sommartid som är onormalt/skadligt?  ::)

Har själv vissa problem med min hud, och har provat otaliga krämer, alltid mer eller mindre utan resultat.
Visst, smörjer man sig med en fet kräm en gång/timme så torkar man inte ut, men det är ju mer eller mindre ett heltidsjobb.
För de allra allra flesta är det totalt bortkastade pengar att hålla på med diverse krämer.
Om man inte vill vara brun, då är troligen brun-utan-sol bättre än att sola, om man är rädd om sin hy.

Av läkare ordinerade krämer innehåller ofta någon form av läkemedel, typ cortison, eller är duktigt feta, och då har ju förhoppningsvis krämerna en effekt.
Men att fuktighetskrämer skulle tillföra huden fukt är ju bara humbug, i vart fall är det min bestämda uppfattning.
« Senast ändrad: 17 maj 2013, 08:03:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #31 skrivet: 17 maj 2013, 08:00:40 »
Jo, även jag har torr hy vintertid och pÃ¥verkas men jag gör det inte till ett problem.  ;)
De som får utslag och sår måste anses ha ett problem, och där hjälper de krämer man får ordinerade.
Det som säljs med undergörande reklam ger jag inte mycket för heller.

Den fuktiga luften sommartid passar oss bättre dÃ¥ evolutionen inte kommit ikapp att vi bor pÃ¥ ett ställe vi inte är lämpade för kanske? Afrika är bättre, där vi kom ifrÃ¥n, allihop.  ;)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Både jag och min sambo får torra händer på vintern så det blir sprickor som gör ont som fan, men iaf jag får väl anses ha problem eftersom jag har psoriasis.
Jag fick min diagnos 2000 och har då sedan dess använt dyra receptbelagda salvor samt några behandlingar på sjukhus. Detta fram till 2007 då jag åkte på min hittills enda thailandsresa.
Alla problem försvann och det tog över 3 år innan jag behövde nånting receptbelagt igen. Undrar om det inte skulle vara billigare att skicka folk till thailand ibland än att behandla här hemma.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #33 skrivet: 17 maj 2013, 09:03:04 »
Hade en svärfar långt tillbaka i tiden som hade psoriasis, eländigt värre ibland. Även de åkte utomlands när de kunde.
En sak som inte fanns då, ir-bastu, har du testat det?

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #34 skrivet: 17 maj 2013, 21:06:21 »
Citera
Afrika är bättre, där vi kom ifrån, allihop.

tOOmten

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Eller kanske inse att det är normalt med lite torr hy på vintern?
Kanske är det den fuktiga hyn sommartid som är onormalt/skadligt?  ::)

Har själv vissa problem med min hud, och har provat otaliga krämer, alltid mer eller mindre utan resultat.
Visst, smörjer man sig med en fet kräm en gång/timme så torkar man inte ut, men det är ju mer eller mindre ett heltidsjobb.
För de allra allra flesta är det totalt bortkastade pengar att hålla på med diverse krämer.
Om man inte vill vara brun, då är troligen brun-utan-sol bättre än att sola, om man är rädd om sin hy.

Av läkare ordinerade krämer innehåller ofta någon form av läkemedel, typ cortison, eller är duktigt feta, och då har ju förhoppningsvis krämerna en effekt.
Men att fuktighetskrämer skulle tillföra huden fukt är ju bara humbug, i vart fall är det min bestämda uppfattning.
Håller med om att krämer funkar dåligt lägger sig som ett lager ovanpå huden blir man blöt känner man att krämen ligger utanpå huden men det finns en grej som funkar tippa i lite barnolja i badet nästa gång brukar jag göra en par gånger i veckan på vintern huden hålls ok och man slipper slabba med salva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #36 skrivet: 18 maj 2013, 04:16:47 »
Jo, det ska helst göras under eller direkt efter bad då huden är fuktig.

Men nu börjar det kännas som man kommit in pÃ¥ familjeliv istf värmepumpsforum.  help  :'(
Ingen som har nÃ¥t att komma med om llvp som tillför fukt istället?  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!