Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?  (läst 11550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2013, 18:18:38 »
Citera
Det är många som har problem med torr hud på vintern...

Det är nog inte jättvanligt iofs. men dock förekommande. Och torr luft vintertid hjälper ju inte om man redan har problem med huden eller upplever att man har det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Upplever det som rätt vanligt att många får problem med torr hud på vintern. min familj får i alla fall smörja sig med hudkräm på vintern det behövs inte resten av året och tror inte vi är så ovanliga. Har funderat på att köpa luftfuktare borde funka med en sån man hänger på elementet i sovrummet och fyller vatten i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2013, 19:03:51 »
Citera
Upplever det som rätt vanligt att många får problem med torr hud på vintern. min familj får i alla fall smörja sig med hudkräm på vintern det behövs inte resten av året och tror inte vi är så ovanliga.

Oj, ja då måste luftfuktare vara billigare i längden. Erat problem kan vara ju vara genetiskt betingat iom. att det rör hela familjen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Nu är det inte bara vår familj som har problem men så är det säkert.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #19 skrivet: 15 maj 2013, 23:25:41 »
Intressant! Då verkar man vara låst till Daikin, ingen annan LLVP-modell som har luftfuktningsfunktion?

Läste igenom manualen till Daikin:s väggmodell "ururu-sarara", vad jag kan förstå så tar den fukten från utomhusluften, leder in den genom en slang och blandar den med den uppvärmda luften innan utblåset inuti inomhusdelen?

Ett urklipp ur manualen som man kan fundera mer över:

Om LUFTFUKTANDE UPPVÄRMNING och "URURU" LUFTFUKTNING
• Enhetens möjlighet att öka luftfuktigheten minskar vid låg utomhustemperatur och luftfuktighet, eller när inställd fläktstyrka är för låg.
• Driftsbullret är högre än vid normal uppvärmning.
• Utomhusbullret eller eventuell lukt kan förnimmas eftersom utomhusluften värms upp med värmaren och den resulterande fukten tas in
i rummet för luftfuktning.
• Utomhusenhetens överdel kan bli varm under drift – detta är inte ett fel.
• Driftsbullret kan ändras beroende på utomhustemperatur och luftfuktighet. (Vattentillförsel är inte nödvändig eftersom fukt från
utomhusluften tas in i rummet.)
■ Om "URURU" LUFTFUKTNING
• Kan anpassa rummets luftfuktighet efter dina önskemål.
• När rumstemperaturen blir låg kan en lätt uppvärmning aktiveras för att fortsätta luftfuktningen.

Hmm, förstår inte hur detta påverkar driften, blir det högre ljud från inomhusdelen eller är det bara utomhusdelen som bullrar mer om man vill öka RF inomhus?
Någon som erfarenhet av denna modell, varför finns inte luftfuktning som standard i alla LLVPs?
Hur mycket påverkas inomhusluftens RF med att pumpa in fukt utifrån från den kalla utomhusluften med relativt lågt fuktinnehåll?

Försökte också förstå RF-diagrammet jag hittade i manualen, bifogar det som en bild, exemplet med ett rum på 120 m3, om jag förstått det rätt så kan man öka RF inomhus med max 20% procent vid -10, alltså om man har 20% inne så kan man öka det 40% (20+20) med luftfuktningsfunktionen???

Att det bullrar mer beror nog på en extra fläkt i inomhusdelen som suger in luften från utomhusdelens övre del.
På vilket sätt de skall kunna utvinna fukt ur utomhusluft som är -10 grader (innehåller extremt lite fukt) har jag svårt att se.
Någon annan med mer kunskaper än mig som kan ge mig insikt i detta?

Det enda jag kan tänka mig är att de smälter is till vatten (med el, eller värme från kompressorn) och suger in vattenångan som avges från detta smältvatten.
Men om det är så, så kan det ju inte fungera i längden, eller tänker jag fel.
Visst, det är tusentals m3 luft/timme som passerar utedelen i en luft/luft-värmepump, men att de skulle kunna koncentrera denna luftfuktighet till en enhet som via ett ytterst litet luftflöde skall överföra det till en inomhusmiljö som tarvar stora mängder fukt ter sig för mig som mer eller mindre omöjligt.

Skulle vara väldigt intressant att höra hur det där fungerar, gärna från någon på Daikin.
« Senast ändrad: 15 maj 2013, 23:27:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #20 skrivet: 16 maj 2013, 06:18:56 »
Jo, det skulle vara intressant att få veta exakt hur den där funkar.

Anledningen till att fler inte köper den där tror jag beror på denna mening "Enhetens möjlighet att öka luftfuktigheten minskar vid låg utomhustemperatur och luftfuktighet".
Vid de tillfällen när man kan köra en l/l i flera dagar utan avfrostning så finns ingen fukt att ta tillvara.

Alla människor påverkas av för låg luftfuktighet. Har man dessutom problem med torr hy i övrigt märker man det omedelbart. På samma sätt som alla människor påverkas av för hög temperatur och hög luftfuktighet, bla genom försämrad hjärnfunktion.

NÃ¥gon som testat en sÃ¥ simpel sak som en lÃ¥da med vatten som hängs under utblÃ¥set pÃ¥ en l/l? Rent utseendemässigt lär min tant protestera, även om man fÃ¥r till det snyggt.  :)

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #21 skrivet: 16 maj 2013, 07:59:41 »
Citera
Alla människor påverkas av för låg luftfuktighet.

Det där var väldigt tvärsäkert uttalande.  ::)
Oavsett om det är en sanning eller en ny myt som sprids här så behöver det ju inte innebära att alla störs av det eller t om får hudproblem.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #22 skrivet: 16 maj 2013, 08:37:07 »
Hornlagrets vatteninnehåll påverkas direkt av luftfuktigheten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2013, 10:43:13 »
Ja, visst märker man av att huden blir lite torrare under de kallaste perioderna på vintern. Men ingen i min familj får några besvär som kräver nån speciell behandling.
Så, huruvuda alla människor påverkas eller inte är en definitionsfråga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2013, 13:52:24 »
Troligen är det fler som får hudirritationer av parfymer och ingredienser i fuktighetsgivande krämer än av torr luft.
Om man nu skall provocera.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #25 skrivet: 16 maj 2013, 17:19:56 »
Citera
Troligen är det fler som får hudirritationer av parfymer och ingredienser i fuktighetsgivande krämer än av torr luft.

Precis. Glömde fÃ¥ med den aspekten.  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Tror jag med men är ju rätt enkelt att undvika dåliga produkter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2013, 07:02:28 »
Purjo var närmast. Men han borde skrivit problem istf pÃ¥verkas.  ;)

Alla människor påverkas, men inte alla har problem. Hornlagret är en del av kroppens största organ, dessutom det enda av dem som direkt påverkas av RH. Att det skulle leda till att många uppger sig ha problem med torr hud vintertid tycker jag är helt rimligt. Att hudläkare säger att många får problem vintertid pga låg luftfuktighet är logiskt. Att sedan vi människor ofta får torrare hud med stigande ålder gör att sannolikheten för att denna påverkan kan bli ett problem ökar.
Gissa varför hudvårdsprodukter och fuktkrämer är en mångmiljardindustri?

Men det hade varit mycket roligare om någon kunde bidra med fakta runt den här pumpen istället för att ifrågasätta varför TS vill höja RH inomhus. Eller idéer om annat för att höja RH.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #28 skrivet: 17 maj 2013, 07:29:41 »
Mmm, jag väntar också på att det skall komma en förklaring till på vilket sätt den kan tillföra fukt i de mängder som krävs för att befukta luften mer än obetydligt.
I väntan på detta så kan det vara uppfriskande att ifrågasätta nyttan med fuktighetsbevarande krämer.
För egen del är jag helt övertygad om att de inte har någon effekt alls eftersom den lilla lilla mängd fukt som en kräm kan tillföra är helt obetydlig sett till kroppens avdunstning.
En fet kräm kan säkert göra huden mjukare, och att den upplevs som fuktigare, men samtidigt riskerar det att vänja huden vid att fett tillförs utifrån och störa den naturliga balansen, vilket i realiteten gör "den naturliga" huden torrare.

Fuktkrämer är som jag ser det bara ett sätt att tjäna pengar, inget annat.
Att skippa nÃ¥gon/nÃ¥gra duschar varje vecka har garanterat större effekt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luftpump som kan tillföra fukt vid uppvärmning?
« Svar #29 skrivet: 17 maj 2013, 07:40:54 »
Överdrivet duschande med tvål har du helt rätt i Rickard.

Men eftersom jag har ett barn som har riktiga problem som definitivt inte beror på att hon överutnyttjat hudvårdsprodukter kan jag inte alls hålla med om din övertygelse om krämerna. Det finns de som verkligen behöver dem. Och då rekommenderade av hudläkare.
Men visst, det finns massor av skit som säljs till folk som upplever torr hy som ett problem och "måste" smörja in sig när de kunde anpassat sig istället.
En del av denna anpassning kan ju då vara att se till att höja RH inomhus vintertid.
Eller se över hurvida det beror på annat, det kan ju bero på emissioner av material eller felaktig ventilation osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!