0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så här har jag löst det. Röret från stupröret går lätt att ta bort när jag klipper gräset. Jag har en mycket fuktig krypgrund så det är viktigt att regnvattnet leds bort från husväggen. Den här lösningen förutsätter att marken sluttar från huset, vilket den gör hos mig.
... men båda släpper igenom mög!Nu är det inte särskilt betungande att ta av och sätta på skarvrören. Ca 10 sek av och 15 sek på, två rör, totalt mindre än en minut av mitt liv bortslösat vid varje klippning som tar ca 1,5 timma. Men, OK, det är en minut mindre under korkeken. Illa nog.
Pratade med kommunen...Cirka 35000SEK skulle det kosta för mig att koppla upp mig på deras dagvatten Så nu får det bli "stenkista" i det hörnet ist så jag får bort lite vatten från grunden.Däremot ska kommunen komma i höst och suga ur en stenkista åt mig som ligger utanför garaget, det var ju snällt av dem
Jag är mycket förvånad att din kommun överhuvudtaget vill låta regnvattnet ifrån ditt hus ledas ned i avloppssystemet.
Pratade med kommunen...Cirka 35000SEK skulle det kosta för mig att koppla upp mig på deras dagvatten
35k var faktiskt rätt humant, men allt är givetvis relativt.
Du kan ju gräva en ny större stenkista en bit från huset och leda allt (ev dränering och takvatten) till den. Bra att koppla in en liten buffert innan stenkistan OM det skulle komma en kraftig skur, ett par hundra liter räcker.
Tja, humant och humant Deras brunn ligger idag 5 meter från min tomtgräns.Då den ändå ska bytas ut blir det kanske tal på en sträcka av 3-4m som dom skulle få grävt extra för ett rör in till min tomt och vidare till en dagvattenbrunn på min tomt som jag tänkte sätta dit i samband med det isf Att det ska behöva kosta runt 35 lax tycker jag är väl mkt + att jag skulle få stå för asfalteringen i gatan oxå Japp, är så det får bli Kommunen har varit här med en expert och visat mig hur Jag ska flytta ut hela kistan 5-6 meter i från grunden, gräver ner så jag kommer förbi matjorden och stöter på morän/grus är det tänkt (marken består av det)Jag ska använda mig något av följande alternativ: (Lutar åt Biltemas "stenkista", 3st isf)Biltemas "stenkista"Av denna modellen lägger jag 3st i rad, minst 1m ner, lägger singel i botten, virar dem med markduk över och på sidorna, fyller upp med sant på sidorna och cirka 1dm ovanpå.Hålet gör jag cirka 170-180m långt och 70-80m brett.Det är när hålet har fyllts med cirka 10-20cm singel som jag ska ha 1m djup på hålet.Cheapys "stenkista" På denna modell ska man göra ung som på Biltemas modell Dessa typer av dagvatten ska fungera väldigt bra.Man flyttar då ut ansamlingen vatten från huset och vattnet tar den naturliga vägen ner i marken, fast då i från husgrunden