0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är problemet ditt? är det blött/fuktigt/mögligt i din källare/regnar det för mycket? kan du inte leda ut överskottet på gatan helt enkelt?Mitt hus byggt 1937, har stuprör i varje hörn ingen platonmatt eller andra moderniteter källarvägg betong 250mm, ingen fukt nånstans. Men marken sväljer väl vattnet, snäcksand och källargolvet över grundvattennivån.
Har du frågat nån på kommun?Du kan få väldigt individuella svar beroende vem du frågar, så får du ett nej från en tjänsteman, gå då vidare till dennes chef osv ända till nån kommunal politikernämnd. Förr eller senare säger nån ja.
Huset mitt ligger på en "kulle" så gräsmattan sluttar från huset så det mesta regnvatten rinner ner till grannarna eller ut på gatan Däremot ser jag att i det ena hörnet släpper färgen i garaget och det syns öven på muren utanför att det är fukt kring den stenkistan Tänkte först att sätta en stenkista bara till det stupröret med ett översvämningsskydd som mynnar ut i gatan men med lite eftertanke iom att brunnen i gatan ändå ska bytas så kanske man skulle leda bort alla stuprörens mynningar till markrör och vidare ut till kommunens dagvatten i gatan Källaren i övrigt är fri från fukt så en riktig dränering är inte aktuell.Funderat på att leda allt rätt ut i gatan men det skulle väl bli ett jävla liv om de kom på att jag gjort på det viset I värsta fall gör jag så ändå iof
ja gör det. Du kan väl inte hjälpa att det blev några hjulspår i gräsmattan?
Här har de tidigare ägarna löst det med en plasttunna i varje hörn där stupröret går ner, sen en 16 mm tunn slang i tunnorna som leder bort vattnet några meter ut från husväggen.Funkar väl sådär vid allt annat än lätt duggregn...