Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenpöl i krypgrund?!  (läst 27091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #15 skrivet: 17 april 2013, 11:52:31 »
Vad tillför betongen, det räcker väl att fylla igen med grus den vattenfyllda gropen och lägga plast över för att minimera avdunstingen?
Då kan man ju dessutom enkelt gräva upp igen o sätta en pump eller ngt annat om det inte skulle visa sig fungera bra.
Har ett liknande problem själv sedan jag byggde till en del med krypgrund 2003, högre upp liggande sprickor i berget i krypgrunden leder in grundvatten som samlas på lägsta punkten där jag nu har en sjö på ngn m2.
Har en trossbotten bestående av 100mm Frigolit och alla synliga trädelar är impregnerade.
Har inte haft några mögelproblem ,men kommer att göra ovanstående i sommar.
(Om jag inte väljer att först göra ett försök att gjuta en mindre yta just där jag tror vattnet kommer upp ur berget, men jag misstänker att det bara tar en annan väg in under huset då)
Hela huset står på en bergsknalle (delvis bortsprängd under äldre delen), med fall åt alla håll, men...

« Senast ändrad: 17 april 2013, 12:37:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #16 skrivet: 17 april 2013, 12:19:42 »
Förstod jag det rätt var ingen naturlig avrinning möjlig p g av hög grundvatten nivå.
Ser du har avloppsrör i gropen, ligger dessa under grundvattnets nivå? Kan man inte sätta en golvbrunn så lågt som möjligt, då skulle ju vattnet rinna ut av sig själv.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #17 skrivet: 17 april 2013, 12:39:45 »
Förstod jag det rätt var ingen naturlig avrinning möjlig p g av hög grundvatten nivå.
Ser du har avloppsrör i gropen, ligger dessa under grundvattnets nivå? Kan man inte sätta en golvbrunn så lågt som möjligt, då skulle ju vattnet rinna ut av sig själv.

U got a point there, själv hade jag rör ingjutna under sulan ut mot dräneringen men trodde (tror) att det snarare kom in vatten den vägen så jag gjöt igen de rören...
Men har man rör som på bilden i lägsta punkten borde det ju räcka att punktera dem... ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #18 skrivet: 17 april 2013, 12:43:06 »
U got a point there, själv hade jag rör ingjutna under sulan ut mot dräneringen men trodde (tror) att det snarare kom in vatten den vägen så jag gjöt igen de rören...
Men har man rör som på bilden i lägsta punkten borde det ju räcka att punktera dem... ::)

Å får man då baktryck så sitter man bokstavligen i skiten!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #19 skrivet: 17 april 2013, 12:49:05 »
Å får man då baktryck så sitter man bokstavligen i skiten!

Mmm tummenupp
Men om man sätter en golvbrunn (Man lär ju vilja ha ett vattenlås ändå..) blir det ju precis som i en källare, det kan svämma över skitvatten där, men det gör ju iaf mindre illa i en krypgrund än i en vanlig källare... ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #20 skrivet: 17 april 2013, 13:13:22 »
Mmm tummenupp
Men om man sätter en golvbrunn (Man lär ju vilja ha ett vattenlås ändå..) blir det ju precis som i en källare, det kan svämma över skitvatten där, men det gör ju iaf mindre illa i en krypgrund än i en vanlig källare... ::)

Njaaa... ::)
Iaf jag skrapar hellre bort skiten pÃ¥ ett gjutet betonggolv än liggandes under en krypgrund!  :)
Dessutom sÃ¥ gör sig skiten bättre pÃ¥ betong än pÃ¥ backen under en torpargrund.  8)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #21 skrivet: 17 april 2013, 13:22:04 »
Njaaa... ::)
Iaf jag skrapar hellre bort skiten pÃ¥ ett gjutet betonggolv än liggandes under en krypgrund!  :)
Dessutom sÃ¥ gör sig skiten bättre pÃ¥ betong än pÃ¥ backen under en torpargrund.  8)

Där ser jag iofs nyttan med en liten betongplatta... tummenupp
Men gropen ligger ju lättåtkomligt till innanför luckan, borde inte kännas så vidrigt att rensa eller städa kring den.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #22 skrivet: 17 april 2013, 13:33:50 »
Där ser jag iofs nyttan med en liten betongplatta... tummenupp
Men gropen ligger ju lättåtkomligt till innanför luckan, borde inte kännas så vidrigt att rensa eller städa kring den.

Nä det är klart, men att hÃ¥va skit är hur som aldrig speciellt trevligt  :-\

Jag tror att det bästa i trådskaparens fall torde vara att på något sätt leda undan vattnet separat och inte ner i befintligt avlopp, förslagsvis med någon typ av separat avloppsutlopp som måste ligga ovan högsta vattenlinje där utloppet befinner sig.

Finns det något dike nära huset, eller annan sluttning där det inte står vatten då grundvattnet är som högst där ett utlopp skulle kunna placeras?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #25 skrivet: 17 april 2013, 18:17:30 »
Det finns ju diken på båda sidor av vägen, drygt 30-40 meter från "pölen" jag tror att vattennivån är lägre där, men det är inte många cm :(
"Pölen" kommer ju bli torr i sommar, då kanske man skulle fylla på med jord,grus eller liknande? Och sen får man väl se nästa år när snön smälter, eller om det kommer riktigt mycket regn i sommar.. borde ju teoretiskt sett fungera?
Jag har också funderat på det där att leda ner vattnet i avloppet, men vi har ju egen brunn som ligger ute på "ängen" ca 50 meter från huset / pölen. Och ängen har ju redan hög vattennivå :/ Och sen vet jag inte om brunnen kan ta skada av för mycket vatten?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #26 skrivet: 17 april 2013, 20:05:25 »
Det finns ju diken på båda sidor av vägen, drygt 30-40 meter från "pölen" jag tror att vattennivån är lägre där, men det är inte många cm :(
"Pölen" kommer ju bli torr i sommar, då kanske man skulle fylla på med jord,grus eller liknande? Och sen får man väl se nästa år när snön smälter, eller om det kommer riktigt mycket regn i sommar.. borde ju teoretiskt sett fungera?
Jag har också funderat på det där att leda ner vattnet i avloppet, men vi har ju egen brunn som ligger ute på "ängen" ca 50 meter från huset / pölen. Och ängen har ju redan hög vattennivå :/ Och sen vet jag inte om brunnen kan ta skada av för mycket vatten?

Ligger vägen/dikena lägre till än vad huset gör?
Uppskattad höjdskillnad mellan marken under huset och dikena?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #27 skrivet: 18 april 2013, 06:19:07 »
Det är rätt plant överallt här ute, men diket ligger kanske 10cm under marken under huset...  dontknow

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #28 skrivet: 18 april 2013, 20:55:37 »
Om man tittar på bilden på pölen som är utanför huset så finns där ett rör som sticker upp.. Detta är typ nått slags "rensrör" för avloppet, finns ett sånt på gräsmatten från andra huset också. Dock så har det ALDRIG luktat illa från röret vad jag märkt..

Jag kom på ikväll att jag har en dränkpump liggandes, jag la ner den i pölen ute och stoppade slangen ner i "rensröret"... Det skvallpar och rinner undan från röret iallafall, nu får vi väl se om pölen försvinner efter några timmar eller så, isåfall borde även pölen under huset försvinna..? :)

Enligt specifikationer sÃ¥ är max vattenflöde 8000L i timmen, dock sÃ¥ är väl det när man har grövre slang kopplad, tyvärr sÃ¥ fick det bli trädgÃ¥rdsslang och eltejp eftersom jag inte har tillräckligt grov slang  tOOmten

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #29 skrivet: 18 april 2013, 21:42:27 »
Satsa på en grövre slang "Avtappningsslang"
Det lär du spara kwh på ;)

Sen skulle jag fixa en liten pumpgrop om allt verkar gå bra.. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!