Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
11
[
12
]
13
...
24
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation (läst 127517 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
villvetamer
Nyfiken amatör som ännu inte är
Expert på värmepump
Antal inlägg: 699
Karma +0/-0
Är rustad med en omättlig törst på kunskap
villvetamer
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
«
Svar #165 skrivet:
10 april 2014, 09:14:27 »
Citera
Jag hör dig Puckonen
Dock är jag rätt så säker på att jag inte fixar att vara spindeln i nätet mellan olika aktörer i lösvirkesprojekt. Verkar som man bör ha mycket erfarenhet, både från att ha bott i samt renoverat/byggt hus, innan man ger sig i kast med sådant projekt. Risken är väl annars att jag får magsår och ligger sömnlös under ca 1 års tid då huset byggs
Då känns det tryggare att ha en helentreprenad där man får vara och peta lite, utan att behöva ta allt för mycket ansvar.
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #166 skrivet:
11 april 2014, 12:31:10 »
Citera
Det blir ingen skillnad för dig om du går till den stora husleverantören och ber om nyckelfärdigt eller direkt till snickaren (som kan vara samma som husleverantören anlitar) och ber om nyckelfärdigt efter egen ritning/lösvirke. Same same.
Tar lite längre tid med lösvirke givetvis, hur många månader längre beror på antalet anställda snickaren har och storlek på hus/speciallösninagr. Men det tar inte 1 år om du inte skall ha ett slott. Snarare 5 månader för ca 200 kvadrat och 2 snickare. Fördelen med att huset växer fram dag för dag är ju att du kan flytta väggar/fönster/dörrar när skalet är uppe och du får en känsla för hur pappret blir i praktiken. Du kan "känna av" ett badrum när väggarna är uppe innan du bestämmer kakel/klinker/möbler, samma sak med kök. "Luftigt" på papper brukar vara "på håret" i verkligheten.
Propagera inte för det ena eller det andra, bara poängterar att det inte behöver bli dyrare med lösvirke om man ändå väljer plusmeny på det fabriksbyggda.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #167 skrivet:
11 april 2014, 12:35:43 »
Citera
Instämmer,
Tar man +meny på pakethusen så faller snart ekonomin i dem, samtidigt som ändå många begränsningar kvarstår.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #168 skrivet:
15 maj 2014, 10:52:11 »
Citera
Har läst era inlägg
Karl
och
Puckonen
samt surfat runt en del senaste veckorna.
Fastnade för Villa Varm:
www.villavarm.se
De har fått bra betyg, har intressanta energilösningar samt ligger där vi vill bygga. De erbjuder ett mellanting mellan lösvirke och nyckelfärdigt där de sätter upp klimatskalet samt levererar material till ventilation, innergolv, snickerier etc. De erbjuder att man får både en monteringsmanual samt ritningar för VVS, vent, el etc.
Det är dock väldigt! mycket som tillkommer och som man måste köpa in eller göra själv
Se
leveransbeskrivning
för mer info:
http://www.villavarm.se/images/stories/pdf/Katalog/Leveransen.pdf
Om man scrollar ned direkt till sista sidan står det vad som ej ingår.
Nu till frågorna:
Hur avancerat är det att själva montera FTX ventilationen med hjälp av ritningarna och färdigt material?
De skriver att "våra kunder brukar göra det själva".
Hur svårt är det att själv dra elen?
Elrör och eldosor är inmonterade i ytterväggselementen.
Är medveten om att vi måste ta in behörig elektriker enligt lag som godkänner.
Hur avancerat samt hur mycket tid tar det att lägga deras flytande golvvärme?
(golvvärmen ligger ovanpå plattan i syfte att vara mer snabbreglerat, något vi efterfrågat). Vi kan räkna på 2-våningshus med ca 180-200kvm.
«
Senast ändrad: 19 maj 2014, 13:50:11 av villvetamer
»
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #169 skrivet:
16 maj 2014, 19:48:09 »
Citera
Förutom ovanstående frågor så funderar jag även på vilka verktyg man behöver för att på eget bevåg montera ventilationen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35981
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #170 skrivet:
17 maj 2014, 09:51:45 »
Citera
Såg att Villa Varm skulle ha öppet hus i helgen, kanske du kan åka dit?
Att montera ventilation, dra el och lägga golvvärme är ju inte direkt raketforskning, men allt hänger ju på hur teknisk och händig du är, i princip är det omöjligt att svara på dina frågor utan att veta vilken typ av människa du är.
Räkna med att det är ett par dagars jobb för två duktiga personer att göra varje delprojekt om alla förberedelser är gjorda.
Varje meter rör, elledning och golvvärmeslang skall ju trots allt genom händerna.
Om förberedelserna inte är gjorda till 100% rätt kan det ta avsevärt mycket längre tid, att du jobbar hårt som en bäver är inräknat i min tidsuppskattning, inget kaffedrickande ingår, och arbetsdagarna är minst 12 timmar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #171 skrivet:
17 maj 2014, 12:05:50 »
Citera
Att dra el i en "normal" villa tar ca 120-150 arbetstimmar för en yrkesman, för en "amatör" tar det åtskilligt längre tid OM han över huvud taget klarar det. Det är ju faktiskt liiiite mer än två hål i väggen. Det ställs ju en mängd krav på utförande och matr. som en amatör kanske inte har helt och fullt koll på.
Som upplysning kan jag ju även nämna att det är helt emot alla regler att göra jobbet själv och att sedan ta dit en behörig för att "godkänna" arbetet. Enligt reglerna ska den som utför arbetet ha behörighet ELLER vara anställd hos någon där det finns en behörig. Samt det är ytterst ovanligt att en som har behörighet vill ta på sig ansvaret för ett arbete som någon annan har utfört. Och för att över huvud taget få koppla in sig på nätet måste en behörig göra anmälan.
Vill man göra eljobb själv är rådet att FÖRST ta kontakt med en behörig för att gemensamt bestämma vilka moment man kan göra själv.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #172 skrivet:
17 maj 2014, 16:18:43 »
Citera
Tack för inputs Rickard och Kocken!
Rickard
: Förstår vad du menar. Vågar nog påstå att jag inte har "tummen mitt i handen" utan har alltid fixat de snickaruppgifter jag åtagit mig, samt tycker det är kul med hantverk. Sen kommer jag nog ta hjälp av sambons farsa om det blir aktuellt. Han är kunnig i VVS.
Såg att VV hade fabriksvisning men vi hade tyvärr förhinder. Annars hade det varit kul dra dit.
Svenske Kocken
: Har en bekant som dragit elen i flera hus. Skulle det bli aktuellt så har jag tänkt göra det på det sättet du säger, dvs. ta dit en elektriker och bestämma vilka delar vi (jag och min bekant) gör själva och vilka som vi låter bli. Eftersom Villa varm kör med förmonterade elrör så är iaf min tanke att det primärt handlar om de enklare bitarna som att ladda rören med elkablar samt enklare kopplingar som ex. kopplingsdosor etc. Elskåp och mer avancerade bitar tänkte jag inte ge mig på. Men det blir självklart en dialog i så fall med elektrikern.
«
Senast ändrad: 19 maj 2014, 13:51:26 av villvetamer
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #173 skrivet:
17 maj 2014, 16:31:19 »
Citera
Det är inte kopplingen i dosor och centraler som kan vara "svårt" utan det som är svårast är att lägga rör och dra tråden för redan då måste du veta i detalj hur allt är tänkt att fungera. Gör man fel då kan det bli mycket besvärligt att fixa i efterhand. Din sambos fars kunskaper har jag ingen aning om men jag har under mina dagar stött på rätt många som tror sig kunna men i stället fixat till större kostnader och dåligt slutresultat. Så stöd dig på yrkesmannen som du ändå ska ha kontakt med. Det finns troligen en orsak till att behörighetssystemet lever kvar.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #174 skrivet:
17 maj 2014, 16:57:09 »
Citera
Min bekant är mycket kunnig i området och har dragit elen i flera hus. Har funkat på samma sätt som jag nämnde tidigare i samförstånd med elektriker. Ett av huset har stått i över 30 år. Har även elektriker på båda sidorna av släkten som jag känner förtroende för och som även skulle stötta mig och sambon i detta projekt.
Villavarm har gjort förarbetet, och dragit elrören. Det kommer inte att vara som att man börjar från scratch. Det står i infon på deras hemsida, om du kollar länken jag postade.
Jag kommer själv att läsa en
elinstallatörskurs
under 2015. Utbildningen ger, med rätt praktik, begränsad behörighet (BB1). Inte för att det spelar nån roll gällande det faktum att elen måste dras av behörig elektriker, men det gör att jag vill göra så mycket av arbetet som möjligt själv så jag lär mig och för erfarenhet samt att jag tycker det är kul och intressant.
Det känns lite blandade känslor när vi pratar om att bygga nytt, och att då lämna över allt helt och hållet till husleverantören om vi ex. väljer nyckelfärdigt. Det är tryggt och smidigt, men känns som jag kommer ångra att jag inte själv gjorde så mycket som möjligt. Samt om vi bygger delentreprenad eller lösvirke så känns det lite pirrigt och osäkert, då jag kommer att vilja göra så mycket själv som möjligt. Men samtidigt saknar jag erfarenheten idag, varför jag frågar på detta forum där det finns många som har praktisk kunskap.
«
Senast ändrad: 19 maj 2014, 13:52:45 av villvetamer
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #175 skrivet:
17 maj 2014, 17:15:49 »
Citera
En "kurs" som ger begränsad behörighet ger troligen inget av värde för ett husbygge så ta inte den om du inte har nått annat behov av BB.
Att bli elinstalatör är lite knepigare det är en kurs på ca 600 timmar samt ett antal styrkta års praktik som krävs.
Och den enda elinstallation som ingår är några dosor i yttervägg samt rör/slang upp till innertak, dvs nästan ingenting.
Men som jag har skrivit tidigare ta kontakt med en elektriker som är villig att arbeta på "ditt" sätt i god tid innan bygget, han kan säkert ge dig många värdefulla tips. Sedan vill jag bara än en gång nämna att det är ytterst få behöriga som är villiga att ta ansvar och därmed riskerna för ett arbete som någon "annan" utfört. Det kan nämligen stå den behörige mycket dyrt om olyckan är framme.
Jag tillhör dom som har behörighet och skulle aldrig, för någon tusenlapp, låna ut min behörighet till någon "amatör".
Dom pengar du kan spara handlar om ca 2-4 % av totala byggkostnaden
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #176 skrivet:
17 maj 2014, 17:22:27 »
Citera
Orsaken till att jag läser BB1 är
inte
enbart för att bygga hus!
Jag har tankar om att börja jobba som VVS konstruktör (editerade inlägget medan du skrev). Det är på gång att man kommer att kunna få en ny form av begränsad behörighet som gäller för installation av värmesystem. Det är något som SVEP drivit fram och som stod i deras senaste nyhetstidning. Läser man BB1 behörighet kommer man, med rätt praktisk erfarenhet, kunna göra enklare installationer (enklare förfarande gällande praktiken än hur det varit).
Har en bekant som jobbar som Energicontroller med fastigheter och som har BB1 och som har stor nytta av denna kurs. Blev inspirerad när jag hörde honom berätta.
«
Senast ändrad: 19 maj 2014, 13:53:10 av villvetamer
»
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #177 skrivet:
18 maj 2014, 01:37:31 »
Citera
Det är väl inte direkt svårt att dra ventilation om man nyttjar lite sunt förnuft vid infästningen. Det svåra är väl vart ljuddämpare skall sitta för optimal dämpning, dimensioner, (kondens)isolering, förgreningar, storlek på FTX-agregatet etc etc. Så de svåra bitarna torde elimineras genom att betala för en bra ritning.
Beroende på vad ni väljer för hustyp så kan det även bli trixigt att få plats med FTX. Personligen valde jag bort FTX av konstruktion, utrymmes o designskäl. Drog och planerade all min ventilation själv.
Ang elen så är kockens råd goda. Utöver elen så är det en del annat man drar in idag som tar tid och som man själv kanske vill ha stenkoll på. TV-antenn, högtalare, HDMI, nätverk, tomslang (...och tomrör 40-70mm bakom TV ned till TV-bänk) och signalkabel till rumsgivare etc etc. Jag har nog släpat in 120 meter antenn, 240 m högtalarkabel, en handfull HDMI-kablar, 600 meter nätverkskabel, 200 meter signalkabel och hundratals meter tomslang.
Återgår vi till elen så är det som sagt upp till elektrikern och här har kocken påvisat det breda spektrat av möjligheter/begränsningar.
En "standardinstallation" i en villa är oftast långt ifrån man faktiskt vill ha, en takplafond och två eluttag i sovrummet gör ingen glad.
Jag vill passa på att slå ett slag för dosdimmrar, underlättar dragningen grymt om man kommer på att man nog vill ha en brytare till utan att behöva knöla in en 6:e och omöjlig tråd i flexslangen. Dessutom kan man ju välja en dimmer med RF och styra på flera olika sätt eller enkelt i efterhand komplettera med en trådlös väggbrytare (ser att Sydia börjat göra reklam på forat, finns mycket roligt där och erhåller ett bemötande utöver det vanliga). Vidare så blir ju LED-lösningarna allt "billigare" för varje dag som går, kanske inte lönar sig att sätta det i hela huset. Men bänkbelysningen under överskåpen bör vara LED, värmeutvecklingen från lågvoltshalogen tenderar att spräcka de målade/fanerade baldakinerna. Har jag hört...
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #178 skrivet:
18 maj 2014, 08:46:08 »
Citera
Puckonen
: Tack för tips om vent. Har ju inte sett VVs ventritningar ännu, så det är blir väl att studera några sådana först innan man ger sig på det. Sambons farsa har dock även gjort vent i deras hus (FTX), så jag kommer få hjälp av honom.
Har du förresten dragit in elen i ert hus? Du är behörig?
Samt ingår både internet/fiber och tv-kalaner i den tjänst man vanligen handlar upp med elektrikerna? (Dvs. de tar även de bitarna och inte bara elen).
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #179 skrivet:
18 maj 2014, 08:53:17 »
Citera
I elanbudet brukar el, fast monterade armaturer, datanät, värmestyrning, antenn och telenät normalt ingå. MEN det beror på vilket underlag som elfirman får att räkna på. Angående uttag så säger Svensk standar ett dubbeluttag var tredje meter och på varje möbleringsbar vägg mm mm.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
11
[
12
]
13
...
24
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 735
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
lars
BJohan
HBerggren
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info