0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard skrev: Man kan ta ut mer effekt, men marktempen blir ju lägre ju mer effekt man tar ut, vilket försämrar verkningsgraden.
Mmm, men det där varierar väl lite mellan olika maskiner/kompressortyper och var man befinner sig i temperatur, jag håller mig till 3% för att inte överdriva de negativa effekterna.
Det finns väl någon brytpunkt (för låg verkgningsgrad etc.) samt värden man vill hålla sig inom(?) Säg att du har ett hus med ett effektbehov, DVUT, på 9kW (mellansverige). Energimyndigheten säger att värmepumpen skall dimensioneras för att täcka 60–70 procent av husets maximala effektbehov. http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Din-uppvarmning/Varmepump/I detta fall innebär det 6 kW värmepump. Hur dimensionerar du då markvärmeslingan?
Rickard skrev: Jag brukar använda Nibes program som tar hänsyn till Jordart och anläggningens geografiska läge.Men om man skall generalisera så räcker i de flesta fall 320 meter för en 6 kW värmepump, den tar ca 4.5 kW ur marken, vilket innebär ca 14 W/m.Man kan ha lite kortare än så i Skåne, och man kan behöva lite mer i nordligaste Sverige.