Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation  (läst 127257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #30 skrivet: 14 april 2013, 16:08:42 »
Smurfen
Hur menar du att hett vatten från tanken skulle kunna gå in i värmepumpen, och i så fall vad skulle det göra. Du fyller väl på hett från toppen och tar kallt från botten till vedpannan. Vattnet går väl rakaste vägen d.v.s genom tanken vid cirkulationen och inte genom VP.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #31 skrivet: 14 april 2013, 18:01:41 »
Om man eldar så hela tanken håller tex 90 grader och vp är kallare kommer det vilja utjämna temperaturerna pga att varmt vatten är lättare så det varma vattnet kommer strömma över till vp och det kalla från vp hamnar i botten på tanken. Är inte säker om det gör nått men vp kommer larma för hög temp och enligt vissa är det inte bra medans andra hävdar att det inte gör nått jag skulle i alla fall inte vilja ha 90 grader i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Vbf = värmebärare framledning. Jag har vedpanna som laddar tanken uppifrån kopplat med laddomat 21 vp laddar också tanken uppifrån och returen tas från botten både till vp och vedpanna fast på separata anslutningar shunten tar värmen från toppen och lämnar returen på botten av tanken. Beroende på vilken vp du har kan det behövas nån givare som känner av tanktempen min sitter på röret som går till shunten fast nära tanken så den känner tempen även om shunten är helt stängd. Du behöver nån typ av backventil eller annan lösning så inte hett vatten från tanken cirkulerar till vp.
Tack för svar Smurfen!
Måste säga att din anläggning låter väldigt intressant!

Har flera kollegor på jobbet som talar varmt om Pellets. Har även kollat in en kollegas anläggning och blev lite intresserad. Eftersom jag vill kombinera pelletseldning med vedeldning (den senare ser jag som en hobby), verkar BAXIs kombipanna intressant: http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=60&Kategori=2&Produkttyp=1
Om man tar ett typhus från ex. Myresjöhus, A-Hus eller FHV så kommer värmebehovet för värme och varmvatten ligga runt ca 10000-12000 kWh (150-160m2 A-temp, klimatzon I).

Ved har jag möjlighet att fixa själv, och syftet är som sagt bara vedelda när jag känner för det samt att arbetet med veden är något jag har som hobby. En viss kostnad är förenad med bensin till motorsåg, hämtning av träden samt kap/klyv, men jag ser det inte riktigt som energikostnad då det är lite av terapi tOOmten. För enkelhetens skull så räknar jag ändå med marknadspris jag hittade på blocket (Norrbotten), ca 500kr för en 1m3 säck björkved.

Pelletspriset verkar ligga runt 2300kr/ton (http://www.pelletspris.com/pellets_af_b.php?m=3)
1 ton pellets = 4,8 MWh
Verkningsgraden i Baxis kombipanna är ca 90% vid pelletseldning. 
Min tanke är att även ha en solfångaranläggning kopplat till systemet med en kapacitet runt ca 3000kWh/år.
Om man utgår från att jag behöver hämta hem ca 6000kWh med pellets per år samt ca 3000 kWh med solfångarna, så kan jag avslutnings fixa resterande 2000-3000kWh från gratis ved. Årlig kostnad för energi blir i så fall:
6000kWh (värmebehov från pellets) /4800kWh (värme/ton pellets) = 1,25 ton
1,25 ton/0,9 (verkningsgrad pelletseldning) = 1,3888 = 1,4 ton
1,4 ton * 2300kr/ton = 3220kr
3000kWh (värmebehov från ved) /  0,8 (verkningsgraden på vedeldning, något lägre än för pellets) = 3750 kWh
1 m3 stjälpt björkved ger ca 1125 kWh (källa: http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3079).
Således behövs ca 3,4 m3 stjälpt ved vilket innebär en kostand på ca 1700kr.
Sotning = ca 1000kr/år som schablon (1-2ggr/år sotning, ca 600kr per gång samt brandskyddskontroll var 4-5:e år? ca 800kr?).
Totalt kostnad för uppvärmning = 3220kr (pellets) + 1700kr (ved) + 1000kr (sotning) = 5920kr

Vad landar en totalkostnad på för en anläggning som detta?
(dvs. kombipanna, ca 2x500? liters ackumulatortankar samt solfångare).
Har hittat ett solfångarsystem för ca 30000kr, Baxis panna ligger runt 37 000-40 000kr. Ackumulatortankarna drar väl iväg runt 30000 kr samt installationen för hela paketet (20 000kr?). Låter ca 120 000kr rimligt?

Vill poängtera att jag inte endast är ute efter ett ekonomiskt värmesystem. Fokus på förnybar energi samt ved som hobby finns med i bilden.
« Senast ändrad: 22 april 2013, 21:46:16 av villvetamer »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #33 skrivet: 22 april 2013, 21:52:33 »
Men om energibehovet är 12000kwh så kommer du med en hyffsad vp hamna på 4000kwh  tummenupp och kan elda veden i en vanlig kamin eller kosta på panna eller vatten mantlad kamin fast du inte kommer tjäna in det men det behöver man ju inte heller :) Märks det att jag inte gillar pellets har bekanta som eldar det och tycker dom har mest bara strul.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Smurfen: Vad är det för strul de haft med pellets?
 
Som jag varit inne på tidigare, så är Bergvärmepump helt klart ett alternativ och då i kombination med FTX och ev. kamin. Testar bara lite olika idéer på er som har mer kunskap och erfarenhet :P

Några funderingar på samma tema:
1. En sak jag funderar på är om man kombinerar en vanlig varmlufts braskamin med bergvärme och FTX; går det då att på något sätt "docka" braskaminen till FTX-systemet så att man kan utnyttja den varma luften från braskaminen och få den att värma tilluften till sovrum/arbetsrum?
Kök och vardagsrum kommer att hänga ihop och värmen kan spridas genom att kaminen står strategiskt samt någon form av fläkt, men min gissning är att vi kommer ha en hel del rum (sovrum, arbetsrum, 2 toaletter) i det hus vi bygger och då blir det svårt att blåsa ut varmluften i dessa.

2. Jag är ganska förtjust i svala inomhustemperaturer (20-21 grader inomhus som regel). En erfarenhet från några bekanta som haft braskaminer är att det blir väldigt varmt i det aktuella rummet man har kaminen i när man eldare. Går detta att åtgärda om man ex. har en täljstenskamin, så att värmeavgivningen sker långsammare och skonsammare?
« Senast ändrad: 23 april 2013, 08:28:25 av villvetamer »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #35 skrivet: 23 april 2013, 10:32:36 »
Oavsett om dockning finns eller inte så kommer det kräva en del plats att värmeväxla eller dra rör vilket kan påverka din huskonstruktion negativt med avseende på önskad design. Allt är i praktiken lösbart, detta dock till en kostnad av plats och utseende.

Att komma ifrån värmestrålningen i det rum där du har kaminen blir ju i praktiken omöjligt oavsett täljsten eller inte. Det blir varmt.

Har du FTX kan du ju "sprida" värmen i huset genom att se till att frånluft verkligen tas på en strategiskt fördelaktig plats i förhållande till kaminen.

Kör du enbart mekanisk frånluft får du en indirekt värmespridning mellan kamin och frånluftsdon i badrum/tvättstuga etc mha "luftströmmar", sedan hur mycket det märks är ju en annan fråga. Har du en övervåning smiter mycket värme upp...

Blir lite konfunderad över kamin-lösningen då den inte lär bära sig ekonomiskt med inköp, installation, sotningsavgifter etc samtidigt som du inte är ett fan av temperaturer över 20-21 grader.  Sc:,h Man brukar ju motivera den extra kostnaden med värmekomfort/mysfaktor. :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Tanken med täljsten var att den lagrar upp värme som därmed släpps långsammare till rummet. Lite samma princip som en ackumulatortank. I vanliga braskamminer, där det inte finns något material som suger upp värmen, så bör väl värmen avges snabbare ut till rumsluften(?) vilket gör att det blir snabbt väldigt varmt och sedan rätt snabbt kallt igen när man inte eldat på en stund.
Har en polare som nyligen investerat i en större täljsstenskamin och det blir aldrig jättevarmt, dvs. utan mer behaglig värme. Har dock inga teoretiska belägg för att det är på det viset.   ???

Helt OK om kaminen inte bär sig ekonomiskt. Det är sambon som vill ha lite mysfaktor. För egem del så tänker jag mer på energikostanden samt möjligheterna att få hålla på med ved. a:gl

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #37 skrivet: 23 april 2013, 17:43:42 »
Om man ska elda med ved för att spara pengar tror jag absolut att man ska elda mot vattenburet och helst i en vedpanna att bära in ved i huset för värme tycker inte jag låter lockande blir en hel del skräp men ska man bara mys elda nån enstaka gång kan en vanlig kamin funka men det brukar bli olidligt varmt i närheten men en del gillar det också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #38 skrivet: 23 april 2013, 18:53:00 »
Täljstenen lagrar ju bara värmen, blir relativt snabbt varm och sedan får du ju samma effekt som utan täljsten. Kan iofs hålla med om att du iaf initialt får en lite lägre värmestrålning, det du vann i början torskar du i slutet: det vill till att du slutar elda i god tid, när det är för varmt så hjälper det inte att sluta elda då täljstenen brassar på med sin lagrade energi ett gäng timmar till. Frugan jublar säkert iofs om hon är hemma. ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #39 skrivet: 23 april 2013, 21:42:14 »
Kan iofs erkänna att jag just nu sitter 4,5 meter från en Contura 590 med värmemagasin.  a:gl Dock har jag inte prioriterat installationen, har inte monterat skorstenen. Plåtslagarn är klar så det är ren lathet (och inte tillräckligt gnat från frugan) som "hindrat mig". ;) Idag hade det nog varit trevligt att tända en liten brasa, det blåser som f-n här ute i Östersjön och det kyler ju av en del även om inomhustempen är stadig.  tOOmten Men ngn ekonomisk aspekt utöver en hyfsad kostnad finns icke i ngn motivering till dess existens.  ::)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Jag slänger in en annan fundering kopplat till min föreågende fråga om FTX:
Snubblade på följande bild (se bilaga).
Vad står de olika förkortningarna för?
YG, SP, LV, LK, FT, LF, BSP, FD, TD, AH, FF
Vill minnas jag sett att
YG = Yttergaller
SP = Spjäll
Sen finns det vissa som rent logiskt borde gå att identifiera:
FT = filter?
LF = Luftfilter?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #41 skrivet: 02 maj 2013, 10:11:56 »
Det borde vara så här

Tilluftsidan
YG = YtterGaller
SP = SPjäll
LF = LuftFilter
VVX = VärmeVäXlare
LV = LuftVärmare
LK = LuftKyla
TF = TilluftFläkt
LF = LuftFilter
BSP = ?
FD = ? spjäll (Recirkulering av Frånluft?)
TD = TilluftDon

Frånluftsidan
FD = FrånluftDon
FD = ? spjäll (Recirkulering av Frånluft?)
BSP = ?
LF = LuftFilter
VVX = VärmeVäXlare
FF = FrånluftsFläkt
AH = AvluftHuv

De som vet BSP och FD spjällen kan ju förklara dessa närmare
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4834
  • Karma +7/-5
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #42 skrivet: 02 maj 2013, 10:59:43 »
Brandspjäll

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Tack och bock Lmf och Lexus.
Någon som vet vad FD på tilluftssidan står för?


Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Slänger in lite nya frågor:

Golvvärme
Vilka golvmaterial bör man välja om man har golvvärme som huvudsaklig värmesystem i huset?
Är det plastmatta som gäller i vardagsrum, kök och sovrum? samt klinker i badrum och hall?
Eller finns det trägolv som lämpar sig för golvvärme?

Styrsystem
Ponera att man väljer en lösning med Bergvärme, FTX samt braskamin; Om man vill styra rumstemperaturerna så man ex. har:
21 grader i toaletterna
20 grader i kök och vardagsrum (öppen planlösning)
19 grader i sovrum,
18 grader i arbetsrum.

Säg att det är kallt, ca -13 grader, och man vill hålla temperaturerna ovanför samt bidra med lite värmetillskott från braskaminen, kan man då komplettera styrningen av sin bergvärmepump med någon form av styrsystem från lämplig fabrikant?
Tänker mig ex. att man kör på en NIBE Fighter 1250 samt kompletterar med ex. Danfoss styrsystem:
http://www.danfoss.com/Sweden/Products/Categories/List/HE/Radiatortermostater/Regulatordelar/living-by-Danfoss/Danfoss-Link/a8ef411a-137c-4f27-aa53-c1611e90eeab.html
http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer---Danfoss-Living-Connect,-Vit,-RA2000-anslutning-+-M30x1,5-369533.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad



Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!