Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation  (läst 127296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Köp en vanlig on off vp en rejäl arbetstank sätt termostater överallt och du kan få vilken temperatur du vill i alla rummen utom när du eldar i kamin för då kommer det bli varmt i närheten. Om du är intresserad av Nibe skulle jag välja en 1245/1145 istället jag tycker den känns som ett bättre val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Golvvärme
Vilka golvmaterial bör man välja om man har golvvärme som huvudsaklig värmesystem i huset?
Är det plastmatta som gäller i vardagsrum, kök och sovrum? samt klinker i badrum och hall?
Eller finns det trägolv som lämpar sig för golvvärme?

Idag finns produkter av alla material som tål golvvärme, min personliga åsikt är att plastmatta bör undvikas då plattan (om man nu gjuter vilket är att föredra av komfort-skäl med golvvärme) i sig inte är diffusionstät. Själv har jag lagt ca 95 kvadrat kalksten på plattan i hall, allrum o kök (ett och samma rum på ca 65 kvadrat) samt klädkammare, klinker i bad och tvättstuga. I sovrummen har jag lagt laminat, trä hade gått lika bra. Viktigt att man lägger rätt typ av "foam" under trä/laminat, skall vara diffusionstätt med kanaler för ventilation.

Så du behöver inte oroa dig för materialvalet till golvet bara för att du väljer den exemplariska, ekonomiska och estetiskt fördelaktiga golvvärmen.  ;) Däremot skulle jag av komfort-skäl i första hand välja klinker/sten som material på plattan. En vän gjöt med färgad betong (svart) och slipade därefter plattan och har den som golv rakt av, läckert och praktiskt att hålla rent för att inte tala om komfortabelt.  tummenupp

Har du en övervåning med träbjälklag och skall ha badrum på det så se för gudsskull till att det inte läggs golvgips, pga komfort skall det flytspacklas. Gipsen isolerar gärna bort golvvärmen. Du skall inte behöva shunta för att ha en högre framledning i träbjälklaget heller, överskottvärmen från undervåningen jämnar ut det hela. För att maximera komforten bör du ha så lite yttervägg som möjligt i badrummet uppe. Den seriöse flytspacklar in en elslinga i badrumsgolvet för komfort även på sommaren när pumpen vanligtvis inte värmer huset. Den över-seriöse sätter in en volymtank och stänger alla slingor utom badrummens och värmer den vägen om behov finns.

Ditt stora allrum o kök skall du se till att du inte får för långa golvslingor i (särskilt inte om du har mycket yttervägg i detta utrymme), jag har 3 st i mitt utrymme på 65-kvadrat och det är (om man är över-petig) inte optimalt med nästan 30 meter yttervägg i det utrymmet. Hade hellre lagt ut ett par tusen extra på utbyggd GVF och t.ex. 5 slingor istället. Jag hade dessutom även satt in en volymtank på 100-300 liter för pumpen att jobba emot.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Styrsystem
Ponera att man väljer en lösning med Bergvärme, FTX samt braskamin; Om man vill styra rumstemperaturerna så man ex. har:
21 grader i toaletterna
20 grader i kök och vardagsrum (öppen planlösning)
19 grader i sovrum,
18 grader i arbetsrum.

En vacker lösning!  tummenupp Hus och pump justeras in så att 21 grader hålls den del av året då värmebehov finns, därefter stryps slingor i de rum där man önskar en lägre temp. Antingen stryps det direkt på slingorna/GVF eller så monteras termostater, jag har köpt och monterat termostater men inte kopplat in dem utan stryper direkt på slingorna. Ca 15.000 kr helt i onödan. :) Sätter du termostater blir det än klokare att montera en volymtank, stängs många slingor av att du t.ex. mys-eldar får pumpen väldigt lite vatten att jobba emot. Vartefter slingorna öppnas igen räknas GM ned i rasande fart och pumpen vill gärna dra igång igen inom kort.

Jag saknar volymtank idag, men när jag eftermonterat en tank på 100 liter kommer jag koppla in termostaterna men inte ngn termostat för det stora rummet med kök/allrum (vill inte ha kallt stengolv på morgonen om jag eldat lite för mycket/länge kvällen innan och slingorna slagit av).
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Säg att det är kallt, ca -13 grader, och man vill hålla temperaturerna ovanför samt bidra med lite värmetillskott från braskaminen, kan man då komplettera styrningen av sin bergvärmepump med någon form av styrsystem från lämplig fabrikant?
Tänker mig ex. att man kör på en NIBE Fighter 1250 samt kompletterar med ex. Danfoss styrsystem:
http://www.danfoss.com/Sweden/Products/Categories/List/HE/Radiatortermostater/Regulatordelar/living-by-Danfoss/Danfoss-Link/a8ef411a-137c-4f27-aa53-c1611e90eeab.html
http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer---Danfoss-Living-Connect,-Vit,-RA2000-anslutning-+-M30x1,5-369533.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad

1250´n har blivit till åren (ny generation torde komma snart kan man tycka), vi har en sådan i bekantskapskretsen och jag är inte jätte imponerad av varken anvädarvänlighet och elräkning. Trots att den värmer ett större hus och ett varmt-varmt garage så känns det mer som en on/off-pump då hus och garage är tämligen välisolerat. jag avstod 1250´n och gick på den betydligt modernare 1245:an.

Till 1245:an har jag satt en RMU 40 på en central plats i huset, bytte ut termostaten för det stora rummet. Där får den "kallraset" från övervåningen och sitter dessutom helt skyddad från solljus. Skulle vi i framtiden elda stiger inomhus tempen, samma sak så här års med solinstråling, varpå den aktiverade RMU´n ser till att VP inte jobbar så hårt då en massa tillskottsvärme redan finns. Trots avrådan om denna manick i kombination med golvvärme i platta funkar den fin-fint då jag ställt ned faktorn till ca "1".

En teoretisk nackdel med aktiv rumsgivare är att skuggiga rum eller rum som inte nås av varm luft från kaminen kan bli lite svala.

Satsa på 1245, RMU 40 och volymtank. Temostater har jag från Uponor för infällnad i apparatdosa. Jag är väldigt nöjd i det stroa hela!

Lycka till!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Tack för mycket intressant inlägg Puckonen!

Några detaljfrågor:
Vad står GVF samt GM för ?

Samt gällande termostaterna från Uponor: Är det specifika golvvärmetermostater?
Om man köper ett fabrikshus och väljer golvvärme, funkar de då så att golvvärmen har någon form av styrning i det specifika rummet, mot vilken man "dockar" termostaterna?
Jämför med en radiator där termostaterna sitter på själva radiatorn och stryper åt vattentillförseln. Hur funkar denna koppling med golvvärme?

Kan även flika in att jag pratat lite med Myresjöhus och de har golvvärme som standard på bottenvåningen. Sen monterar de alltid ett volymkärl på 100 liter till värmepumpen. De säger vidare att de brukar lägga bypas på en eller två slingor tex badrum så att systemet aldrig stänger helt.
« Senast ändrad: 07 maj 2013, 13:55:17 av villvetamer »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Vackert av Myresjöhus!  tummenupp

GM = GradMinuter. Enkelt förklarat styr den start och stopp av VP. Varje minut adderas/subtraheras värdet av temp diff på faktiskt framledning kontra beräknad framledning. Finns längre förklaringar på forat.  :)

Termostater för golvvärme funkar som för radiatorer, rumstermostaten stryper eller öppnar golvslingan på golvvärmefördelaren (GVF). Sitter en liten återfjädrande "stryp-pinne" på varje slinga vid GVF. När termostaten vill ha värme till rummet värms ett vax upp i styrdonet på slinga vid GVF mha ström och slinga öppnar. Strömlöst är mao default stängd slinga. Att tänka till på när ström/jordefelsbrytare monteras för uttag till mottagarenhet/basenhet vid dina GVF för golvvärmen...

Du kan mao sätta valfritt system för rumstermostater där basenhet är kompatibel med styrdon för den golvvärmefördelare som monteras. Jag har satsat på trådburet system, trådlösa finns det gott om. Smidigt om man i efterhand finner en rumsgivare felplacerad pga luftströmmar eller solinstrålning.

Är du sugen på en aktiv rumsgivare till din VP så kan det vara klokt att tänka på det från början och se till att få kanalisation draget mellan pump och tänkt placering av denna givare, dessa givare till VP brukar inte vara trådlösa (eller vackra, även om infälld RMU 40 är helt ok).
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Tack för bra svar puckonen!

Har ytterligare en fråga på samma tema:
Antag att man bor i ett hus med två plan, där man har ett rum med många datorer/TV/elektronikprylar igång (läs: mkt överskottsvärme), ett tomt arbetsrum där ingen är periodvis, ett sovrum för en 5-åring som behöver vara lite varmare, ett allrum med öppen spis samt toa, kök etc.
Är det möjligt att upprätta ett sådant styr/reglersystem där man kopplar flera inomhusgivare till VPn så att denna får information om aktuell värme i flera olika rum samtidigt? (dvs. och inte endast förlita sig på en central givare).
Tänker mig att VPn, med rätt programvara, sedan kan räkna ut optimalt värde på framledningstemperaturen utifrån situationen i de olika rummen. Ser annars en risk, precis som du är inne på, att rum som ligger lite avsides drabbas om man bara har en central inomhusgivare (då dessa ex. inte nås av överskottsvärmen från andra rum).
Vill även understryka att jag inser att det sannolikt är enklast och mest fördelaktigast med en central inomhusgivare, men vill bara kolla över möjligheterna med mer detaljerad styrning.


« Senast ändrad: 17 juni 2013, 08:37:39 av villvetamer »

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Om man har en Thermia och skaffar en Thermia link så har termostaterna kontakt med en enhet som kommunicerar med vp och reglerar kurvan efter (tror jag) rummet som är kallast. Annars tar man en vilken vp som helst skaffar arbetstank har termostater överallt och kör ev med lite för hög kurva så kan man ha nästan vilken temp man vill i rummen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Syftet med inomhusgivaren är ju att låta pumpen förstå när ngt "oförutsett" inträffar och justera sin framledning efter det oförutsedda. Med "oförutsett" menar jag solinstrålning, mycket folk hemma eller att man eldar i sin kamin.

Att ha ett klimatsystem för pumpen per rum tycker jag inte låter optimalt varken praktiskt eller kostnadsmässigt. För det är ju vad det i praktiken blir om du vill att pumpen skall räkna ut framledning för enskilt rum...

Min inomhusgivare tar hand om effekterna av solinstrålningen och rummen är i dagsläget manuellt instrypta direkt på fördelaren, termostaterna i rummen har jag helt sonika låtit bli att koppla in medans jag justerat in pumpen för mitt hus och dess egenskaper. Man kan seriekoppla flera inomhusgivare (iaf min RMU40) men jag har inte läst på vad den praktiska nyttan blir eller vilka nackdelar som uppstår.

Termostater i alla rum, en rejäl arbetstank som smurfen skriver och en inomhusgivare för omhändertagandet av oförutsedda pryttlar är nog det jag skulle vilja rekommendera. Dvs pumpen ser till att det finns gott om effekt i arbetstanken och varje rum får sitt flöde startat/stoppat av termostaterna i resp rum.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Även om pumpen räknar ut framledning per rum så blir det rummet som för tillfället är kallast som i praktiken sätter framlednings tempen i dom andra rummen kommer termostaterna få strypa bort lite värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Även om pumpen räknar ut framledning per rum så blir det rummet som för tillfället är kallast som i praktiken sätter framlednings tempen i dom andra rummen kommer termostaterna få strypa bort lite värme.

Sant i Thermia-fallet (vad jag förstått), men nu tänkte jag hur jag tolkade frågan kring detaljerad styrning direkt från pump. Jag var nog lite oklar där.  :'(
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #56 skrivet: 16 juli 2013, 15:35:18 »
Nja, det är sant för alla värmepumpar som kör med flytande kondensering, man kan aldrig göra kallare vatten är det "kallaste" rummet kräver.
Det enda man vinner på styrning på rumsnivå är kortare gångtider, och under den årstid solen har en påverkan på husets temperatur är driftstimmarna ändå rätt få - så besparingen man kan göra genom att reglera bort "övertemperatur" i rum som värms av annat än värmepumpen är i normalfallet små.
En adekvat inställning av grundflöden, kurva och parallellförskjutning är den klart viktigaste grunden till en anläggning som går billigt, besapringar utöver detta är små och mest av komfortkaraktär, alltså man slipper få onödigt varmt i de rum som värms av annat än värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Hehe, om det nu skall petas och kletas i allt så vill jag hävda: aldrig kallare vatten än det kallaste rummet i respektive klimatsystem kräver. Är ett rum ett klimatsystem med egen kurva så blir det ju "individuellt" i pumpens beräkningar, sedan lär ju pumpen få problem att optimera sin egen drift o räkna mellan klimatsystemen. Sedan är det väl typ 2 olika klimatsystem man kan ha (eller iaf väldigt få).

Det jag ville få fram var: som svar på frågan ville jag förkasta iden/tanken om "Tänker mig att VPn, med rätt programvara, sedan kan räkna ut optimalt värde på framledningstemperaturen utifrån situationen i de olika rummen" och samtidigt framhålla smurfens lösningsförslag.

En aktiverad innegivare tillsammans med en utegivare är enkom till för komfort i mina ögon, inte för att spara slantar. Eldar du i myskaminen skall den sänka framledning så man inte behöver svettas i onödan, samma sak om det bakas o stökas en hel dag inför julen eller om solen skiner som en tok under den del av året som värmebehov egentligen finns. Dessutom skall den justera upp framledningen om det blåser och härjar ute vilket eventuellt kan kyla huset mer än vad man optimerat VP för. Så jag är helt överens med dig Rickard, man har ett värmesystem (och kyla) av komfortskäl. ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #58 skrivet: 17 juli 2013, 21:22:00 »
Jag tycker att ofta när jag är folk som skaffat bergvärme så klagas det på att det är för varmt. En inomhusgivare är nog inte dumt.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Många ställer in kurvlutningen efter rekomendationen i manualen och fattar inte att det beror på huset men en innegivare ska man ha även om kurvan är rätt tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!