0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart bor du, vad är det för storlek och ålder på huset och vad har du för elförbrukning?Ren spontant känns det som att det bästa är att sätta in en till VP och låta den andra gå så länge den funkar.
Jag är ny här och ganska ny på värmepumpar. Jag blev med värmepump när jag köpte huset där jag bor för drygt två år sedan. Här sitter en Mitsubishi SRK 20ZFX-S. Vp:n är någonstans mellan 7 och 8 år gammal tror jag.Frågan är, hur mycket bättre är de nyare pumparna när det börjar bli kallt ute? Är det lönt att byta? Med lönt menar jag mest i värmekomfort men självklart gör det ju inget om man sparar in på stödvärmen också.Jag upplever att vp:n ger alldeles för lite värme när det börjar bli några minusgrader, det är bara lite fisjummen luft som kommer ur den vid vid en 5 minusgrader ute. Innerdelen sitter placerad i en ganska liten hall med tre öppningar, rakt framför är badrummet (med öppen dörr) och på sidorna är öppningarna 95 resp 120 cm breda. Kan vara så att det är lite för trångt där? Huset är inte helt optimerat för en enda innerdel, ett alternativ kan vara att köpa en till värmepump och behålla den gamla för att få bättre värme i hela huset, men det beror också på om den existerande pumpen är värd att behålla om den ger så lite när det är kallt ute
Innerdelen är rengjord ett par gånger om året, den är inte igensatt. Jag ska undersöka lite mer om ytterdelens isolering.Kom gärna med fler synpunkter.