0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Politisk återblick1. Politik nästan lika farligt som bomber men jag försöker. Jag föddes i norra Värmlands skogar.Förmodligen fick jag en såg och en yxa i doppresent. Skogsarbete hela livet. Ingen riktig karl behövde ha motorsåg. För tungt. Studier för mig. Socialdemokraterna hade ordnat Realskola.(Tackar) Mor lade mjölk och smörgåsar i ryggsäcken. Far betalade terminasavg. Blev gymnasieing fortsatte på KTH. Drabbades av kärlek. Lider än. Snabbt jobb- lärare efter lärahögsk. Åk 7-8-9. Efter sommarlovet 1975 hade mina matteläroböcker försvunnit till "Återvinningen". Kris. Politikerna tyckte vi var för gammaldags en "Kulturrevolution" behövdes. I stället IMU-matte. Självstudier för elever 4 olika svårighetsgrader. Eftersom eleverna studerade själva hade jag upp till 75 elever i aulan ensam. Politikernas mål: Elev jobbar självständigt i sin "takt". Elevernas tolkning: Jag jobbar om jag vill i min "takt". Allt ett misstag. En flitig elev hade studerat klar åk9- ointresserad i åk 7. Oron i aulan spred sig till klassrummet. Läxor avsaffades. Inte jämlikt. En del kunde få föräldrahjälp, andra inte. Då var det bättre stoppa allt. Tyvärr sa man ochså att läxor inte betyder något. Skolans betydelse minskade. Skolans mål ifrågasattes konsekvent. Lärarnas självförtroende sjönk. Osäkerhet om skolans roll och uppgift. Det började bli negativt att jobba som lärare. Talade inte om det i onödan.
Jag förstår inte vaför privatskolor (vinstfrivande) skulle i princip vara fel, även sådana fanns det på 70-talet, men inte fick man hlra då att de fick glädjebetyg?Naturligtvis måste det hela styra o övervakas noga av skolstyrelsen, men den myndigheten har väl legat i dvala i 30 år, eller vadd säger du Lars?Hur kan man annars förklara de obefintliga kraven på kvalitet på eleverna som går ut 9:an? När har Skolstyrelsen gjort annat än stängt mörk-religiösa missfoster till skolor?När har man stoppat verksamheten i en vanlig kommunal skola?Åtminstone en enda gång?Jag upplever att de å andra sidan inte har så mkt verktyg för att göra detta, deras direktiv är ju inte så hårda direkt.
Lars:Tack för din insats för kommande generation Min dotter var alltid ledig på tisdagar från skolan mellan 7-9 klass för att studera hemma, det hon gjorde på tisdagar, hon gjorde mer på den dagen än alla andra gjorde under hela sin skolveckan..Båda mina barn gick i en sk, friskola.För dottern var det kanonbra för det fanns inga hinder, allt handlade nästan uteslutande om självstudier, hon slapp vänta på andra.. Hon sa att det var världens bästa skola om man inte ville göra någonting.. Min son, Han tillhörde det sistnämda Min son skulle inte ha gått i en friskola utan istället haft en riktig skoklass med en huvudlärare som hade koll på honom åt oss.. Det vi fick veta om honom fick vi veta genom vår dotter!! Friskolor Svårt att säga, för dottern var det perfektare än perfektast och för sonen katastrof...