0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hplp:Det är fel väg att gå med att minska klassernas storlek om vi pratar om skolan.Vi har redan det högsta antalet lärare per elev i världen.Däremot måste skolan göras om/återställas till en fungerande organisation, ala Sverige 1970 eller Finland/Baltikum 2013.Detta är det avgjort viktigaste som bör ändras i samhället i Sverige,Invandrarfrågan t.ex. är helt underordnad att vi bygger upp skolan.
I takt med att kraven på personalutrymmen har ökat har dessutom allt större del av de gamla skolorna tagits i anspråk av lärarna, utrymmet för elever har blivit mindre, och det blir stökigare i klassrummen, inte minst då eleverna arbetar problemlösningsinriktat, ofta med olika projekt för varje elev.Jag vet att min dotter t.ex. fick mycket beröm för att hon hjälpa de andra i sin arbetsgrupp.Som förälder hade jag hellre sett att min dotter gått vidare till nästa steg istället för att hjälpa de övriga eleverna.Läraren: "Hon blir säkert en duktig lärare om hon vill satsa på det".
Mmm, det ÄR ett problem med att ha så stora skillnader i förmågan att lära sig, ibland tror jag att det skulle vara bäst för barnen att de delades in i olika grupper efter sin förmåga, då hade lärarna större möjligheter att ge alla elever den uppmärksamhet de kräver, som det nu är så får nog de lite snabbare ta ett väldigt stort eget ansvar för sin utveckling, och lärarnas tid går trligen till 80% åt för att hjälpa de som ständigt halkar efter.Samtidigt vill man ju inte segregera barnen på detta sätt heller, kanske vore bäst att återgå till katederledda lektioner, och att de som inte hängde med fick gå till specialläraren - som det var förr.
Hmm, enligt skolverket, " I grundskolan finns 8,3 heltidstjänstgörande lärare per 100 elever läsåret 2007/ 08." 8,3/100= 12. Var hittar man så små klasser? Har jag blivit lurad av mina bekanta, sitter de och har det bra på jobbet. Känns som något är fel. Men det är klart, har man klasser om 10 elever i glesbyggden måste klasserna vara större i tätorten, men jag får ändå inte ihop det.
kravlöshetens våta filt sveps omkring dem med känt resultat.
Tågråttan:Det kan jag väl!Min dotter, och de flestas kollegors barn som jag diskuterat detta med har i princip inga invandrare i sina skolor.Ingen av dem tycker att det fungerar bra i den svenska skolan idag, och alla är oroliga över om deras barn kommer att lära sig tillräckligt för att klara sig öht på arbetsmarknaden när de blir vuxna.Att som röd skylla på invandrare, som ofta kommer med vett o etikett och är vana sitta ner i seriös katederundervisning och visa att de jobbar bra, är inte seriöst, jag är ledsen.De må ha problem med svenskan i början, men om det ställs krav så är de bättre än svenska barn på att lyda och hålla käften, det första året kanske.Sedan blir de tyvärr gullade med, som alla i skolan, och kravlöshetens våta filt sveps omkring dem med känt resultat.Så att Finland, med extremt liten invandring, skulle vara hjälpta att de inte har några utlänningar i skolorna, det håller inte.Dessutom finns det massor av andra länder, med mer "mångkultur" som ligger skyhögt över Sverige ändå, samtliga forna sovjetunionen, Tyskland, Holland... Vi håller på att köra i diket fullständigt, och detta kommer att leda landet i katastrof förr vi anar!