Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lägga vattenburen golvvärme underifrån på befintligt plankgolv. Går det?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Lägga vattenburen golvvärme underifrån på befintligt plankgolv. Går det? (läst 15873 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hellgun
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
hellgun
«
skrivet:
02 april 2013, 16:30:27 »
Citera
Nuläge: 100 m2 enplanshus med krypgrund, luft/luft-pump, kamin.
På gång: tillbyggnad på 25 m2 med krypgrund och ombyggnad av befintliga 15 m2.
När vi gör ovanstående till- och ombyggnad är tanken att vi ska lägga slang i de golven för framtida konvertering till vattenburen värme. Frågan är då hur vi ska värma upp resterande 85 m2. Element är inte så tilltalande då det är både fult och ställer till det med möbleringen. Det jag funderat på är att lägga slang underifrån på undersidan av de plankgolv vi har i stort sett hela huset. Plankorna ligger direkt på golvreglarna och är av gran och gissningsvis 21-22 mm tjocka. Krypgrunden, som är minst en meter hög men till stora delar nästan ståhöjd, gör arbetet möjligt.
Jag har funderat på om jag kan fästa upp slangen i plankgolvet genom att skruva upp värmespridningsplåtarna underifrån. Dagens golvisolering är bara 100 mm tjock men min tanke är att byta till 145 mm isolering, så att den fyller ner till golvreglarnas underkant, och sedan lägga ett lager 100 mm frigolitskivor. Totalt 250 mm isolering alltså.
Vad tror ni om hela idén? Är det möjligt? Skulle det bli bra? Går värmen genom plankgolvet eller isolerar det för mycket? Skulle 250 mm isolering göra jobbet utan för stora värmeförluster ner i grunden?
Jag skulle bli oerhört tacksam för synpunkter och idéer då detta är något jag själv fantiserat ihop men helt saknar erfarenhet inom detta område.
Loggat
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3686
Karma +2/-3
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
SV: Lägga vattenburen golvvärme underifrån på befintligt plankgolv. Går det?
«
Svar #1 skrivet:
02 april 2013, 16:59:45 »
Citera
Menar du att du ska lägga in slangen i värmespridningsplåten och sen skruva upp allt underfrån?
Det kanske går
, men i mina öron låter det som ett hästjobb..
Det är lättare att ta upp trägolvet och återmontera det än att kräla i grunden, ta ett rum i taget!!
21-22mm låter i mina öron som dåtidens undergolv eller som dagens golvspån.
Allt går och allt är möjligt..
Men om man får göra så enl vvs-branchen
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
2024: 12 228 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
SUNE73
Dignitär inom värmepump
Stad/land: STOCKHOLM
Antal inlägg: 1042
Karma +0/-0
Kön:
KUNSKAP ÄR MAKT!
SUNE73
«
Svar #2 skrivet:
02 april 2013, 17:08:04 »
Citera
Detta med att i efterhand montera golvvärme underifrån har jag sett att många gör i USA
Typ Uponor alu.plåtar med 17 mm pex slang.
Funkar det där funkar det väl i svedala, viktigt med isoleringen under bara.
Ett tips är att Googla, här är ett exempel
http://www.greenplumbingtechnology.com/2011/08/06/retro-fit-under-floor-heating-aka-staple-up/
Lycka till och glöm inte att berätta på forumet hur det går
Loggat
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL
Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.
Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #3 skrivet:
02 april 2013, 18:13:27 »
Citera
Stämmer precis med min plan att lägga golvvärme underifrån (källare 2m takhöjd). Tänker snabba på jobbet med häftklammer genom Al-plåtarna istället för skruvar. (Staple-up serjag att det kallas i USA)
Vad som hindrar mig är latmasken, plåtkostnaden och att riva ut sågspånsisoleringen underifrån.
250mm isolering blir bra.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #4 skrivet:
02 april 2013, 21:39:20 »
Citera
Frågan är varför. Det blir inte bättre, gör man det på vanligt sätt får man en helt annan kvalitet på jobbet beroende på att värmeplåtarna kan fås att ligga mer kloss och man har mer kontroll på slang och plåt. Det duger inte att sätta fast med häftklammer, plåtarna måste klämmas.
Det är inga problem att ha plankgolv, trägolv 22 mm motsvarar spånskiva 22 mm vilket är standard att ha som undergolv.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #5 skrivet:
02 april 2013, 22:06:23 »
Citera
Antar att du har några mm till om du har c/c 60 och inte har problem med golvsvikt. Mina golvbrädor är 38 mm, men det är kanske lite mer än det vanligaste om huset är av lite nyare modell.
Jag tror också att det skulle vara lika bra att öppna golven uppifrån och göra allt på "vanligt" sätt. Att jobba underifrån GÅR, men troligen blir det sämre montage av slangen, med sämre värmeöverföring, och sämre isolerat eftersom du inte ser hur det blir. Med 250 mm så har du inte råd med att få gullfibern halvbra lagd.
Frigolit under går väl troligen utmärkt. Jag har gjort så i ett golv i en farstu, det är väl lite tjockare totalt sett, men jag tyckte ändå att bjälklaget var i tunnaste laget och eftersom det varit oisolerat och saknade trossbotten, så skruvade jag 100 mm frigolit underifrån som trossbotten. Tätade allt med fogskum. Värt att noter är att vare sig frigolit eller fogskum är diffusionstätt. Jag har en mycket välventilerad och relativt rymlig krypgrund, och tror det var bra. Jag har ju inte nån garanti att fukt inte kan stiga från marken, men får inte fukt instängt heller. Om jag hade satt cellpast med slutna celler hade det funnits risk för kondens på ovansidan av denna även om det är tätt i ytgolvskiktet (kalkstensgolv på golvgips, på värmegolv (plåtar på glespanel), tätskikt under kalkstenen). Jag har t ex en tröskel i kanten av golvet och där är det en inåtgående gammal pardörr som gör att jag får in viss fukt på tröskeln, och kanske under tröskeln...
Jag vet dock inte om 250 mm är tillräckligt enligt rekommendationerna för värmegolv? Man brukar ju säga att golvvärme kräver ett mycket välisolerat bjälklag för att värmeförlusterna inte ska förta de positiva effekterna med golvvärme. Trägolv är väl OK, men inte optimalt för att leda upp värmen där man vill ha den.
Ett skäl till att öppna trägolven skulle också kunna vara att vid återläggning kunna slå ihop det om det har torkat genom åren. Jag antar att det kommer torka ytterligare om möjligt när du har golvvärme, så du vill troligen ha ett så tätt golv som möjligt när du har din nya lösning. Att öppna trägolv är förstås ett arbete, men om du öppnar från rätt håll och golvet är spika vid fjädern så går det att öppna utan att förstöra virket. Har du tur är det klippspik om huset är gammalt och det är lättare att få upp än trådspik. Du kommer att få lite skador på fjäder och spont, men det är troligen inget problem i längden.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #6 skrivet:
03 april 2013, 08:40:34 »
Citera
Bra inlägg Mezzner. Jag gör just nu ett utrymme så som du beskriver, med cellplast underifrån och fogskum som tätning.
Jag tycker man kan ta en medelväg när det gäller isoleringstjocklek i bjälklag mot krypgrund i äldre hus. Det enda som händer om man har lite mindre isoleringstjocklek är att man får några procent läckage neråt, men det är ett billigt pris att betala för att undvika problem. Och säkert rena vinsten jämfört med att sätta in avfuktare.
Dina 38 mm bräder, ganska rejäla men det är inte mer än 22 mm golvspån + 14 lamellparkett, inget konstigt i det.
Loggat
hellgun
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
hellgun
«
Svar #7 skrivet:
03 april 2013, 09:33:04 »
Citera
Tack för många snabba svar och bra synpunkter!
Som jag ser det har jag att välja på element eller att lägga golvvärmen underifrån. Det är mycket riktigt det gamla undergolvet som är framtaget och målat. På golvet står innerväggar, kök, badrum, kamin, golvlister, möbler och en 1,5 årig pojke som far runt som ett torrt skinn. Det blir helt enkelt ett för stort ingrepp för oss att lägga det på rätt sätt, vilket jag givetvis önskar jag kunde.
Utrymmet i krypgrunden är såpass bra att det inte blir så krångligt att få dit grejorna.
Bra synpunkter angående att det kan bli svårt att få slang och plåtar att ligga dikt an. Jag skrev att jag skulle skruva plåtarna men min tanke har ändå varit att skjuta fast dem med häftklammer. Men tror ni inte att det skulle ligga an om jag sätter klammer med korta mellanrum och tätt intill längs slangen och sen häftas resten av plåten upp med ett gäng klammer jämnt fördelat över den?
En annan tanke jag fick är att fästa upp plåtarna genom att skruva fast någon form av list på var sida av slangen och därmed tvinga slang och plåt att ligga mot golvet. Resten av plåten häftas sen upp på samma sätt som ovan. Om jag tar bredare lister, typ nån panel eller råspont så kläms mer av plåten mot golvet. Se bifogat konstverk.
Loggat
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #8 skrivet:
03 april 2013, 11:40:06 »
Citera
Lister tror jag är bättre än häftklammer. Plåten är tunn och skulle behöva en väldig massa klammer för att ligga dikt an, minsta miniluftspalt minskar verkningsgraden.
Kanske skulle det kunna gå att använda cellplast som lister, 50 mm 1,2m*3dm remsor skjuta fast den med plastbrickor. Man kan kanske också limma upp plåten, ett tunt lager med cementbaserat flexbruk då får man också anliggning mot golvbräderna där de är ojämna. Skulle man kombinera så får man ett säkert resultat.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #9 skrivet:
03 april 2013, 13:24:55 »
Citera
Listerna motsvarar ju den glespanel som är ett av de sätt man "ska" använda plåtarna på. Det är säker en bra lösning. Att riva golvet nån gång i framtiden kräver förstås att man börjar underifrån - men det märker man väl när man sätter igång.
När det gäller tjockleken på golvet så är faktiskt t ex en 38 mm bräda styvare än två st som är 19 - om de inte är limmade ihop. Men om de är spikade i varje regel kan jag tänka mig att skillnaden är mycket liten.
Jag kan också tänka mig att man kan ha betydligt tunnare än 38 vid c/c 60 utan att få golvsvikt. Jag har en vind över garaget där jag lagt 22 spångolv med c/c 120, vilket naturligtvis är mycket sämre än vad man ska. Jag är dock helt okänsligt för svikt där i och med att det bara är ett förvaringsutrymme där det ska vara möjligt att gå, men dubblar man regelavståndet så ökar nedböjningen 8 gånger. 22 mm spontat golvspån duger ju utmärkt på c/c 60 med moderna mått, och då göra även 22 mm spontat golvträ det också. Jag har för övrig just placerat 200 kg värmepump och 750 kg VVB på mitt golv, det ligger en 21 mm plywood ovanpå golvet, eftersom jag gjort ett litet våtrumsgolv just där, men det hade inte behövts av hållfasthetsskäl. Jag har c/c 60 och golvbjälkar med en total höjd på 350 mm, men satte ändå ett stödben under lasten i den kant där den är ca en meter ut från grunden. Gjorde ingen plint utan ett stålben med en M30-gänga som gör att jag kan få benet att verkligen ta upp lasten. Inget av detta är ju heller enligt boken - men jag oroar mig inte alls. Ev stomljud får jag dämpa bort direkt under värmepumpen om det visar sig finnas behov.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13360
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #10 skrivet:
03 april 2013, 16:37:16 »
Citera
Om man lägger golvvärmen uppifrån, hur ser man då till att man inte får minsta lilla luftspalt mellan plåtarna och golvet? Jag tycker det verkar enklare att få plåtarna att ligga an mot golvet om man häftar dom underifrån.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #11 skrivet:
03 april 2013, 20:07:58 »
Citera
Lägger du uppifrån så lägger man plåtarna på glespanel i höjd med bjälklaget och därmed kläms dom mot golvbräderna/spångolvet.
Underifrån kan man ju först häfta upp plåtarna i golvet och skruva upp glespanel mot golvbräderna efteråt. Det är egentligen bättre för då finns mer plats för isolering eftersom glespanelen inte behöver stöttas mellan bjälkarna.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #12 skrivet:
03 april 2013, 20:27:41 »
Citera
Hur gör man i vändningarna?
Borrar genom bjälken och trär igenom slangen?? Verkar ju inte jättesmidigt, och om man istället låter kurvan passera bjälken på dess undersida, så får man ju ytterligare förluster.
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #13 skrivet:
03 april 2013, 20:43:53 »
Citera
Borra. Så nära upplaget som möjligt. Finns borr som går att vinkla så du smyger under golvbrädan. Se till att hålet är större än slangen så den inte nyper fast.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #14 skrivet:
03 april 2013, 23:10:32 »
Citera
Jo det går nog att borra nära, och det gör ju inget om det blir lite "repor" i brädan. Men jag tänker mig att slangen är rätt styv och trist att trä genom hålet. Men visst, det ska ju förhoppningsvis räcka med att man trär igenom slangen en gång per bjälke. Kanske är smart att börja på mitten så att säga för att slippa hantera så lång slang.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 718
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
lubbis
Heat?
a44
llamasson00
rocas
purjo__
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info