0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Min VP sköter det utmärkt på egen hand. Om man måste slå av och på manuellt så är väl styrsystemet felkonstruerat?
Började läsa en del gamla trådar om lexus innegivare blev sugen på att prova en fast den bör vara trådlös så jag slipper dra mera kabel. Med en till innegivare så kanske jag kan sänka rumsgivar påverkan på vanliga innegivaren och låta Lexus givaren blockera värmen helt eller i alla fall mycket vid övertemp vart köper man en billig bra trådlös innegivare
Var står det om den?
Om jag har fattat det rätt på Bosch:en så justerar man in en temp för "värmesäsong".Om man tex ställer 12 °C på "Värmesäsongsgränsen" och utetempen sedan landar på det inställda värdet under så lång tid man satt fördröjningen i h, ex 3h, så måste utetempen vara 12 °C eller mer i över 3h innan "sommarläget" går in på VP:n.Sen finns det en "direktstartsgräns" oxå, den har jag då satt till 5 °C, så då blir det väl som så att så fort utetempen faller från ex 15 °C på dagen till under 5 °C på natten så drar VP:n i gång och producerar värme till raddarna...
Sommardrift stänger inte av värmen, det påverkar bara pumpen. Det är "husvärme från" som stänger av värmen.
Precis så funkar det. När utetempen har varit över 'Värmesäsongsgräns' i 'Fördröjning' timmar byter den till sommarsäsong. När det har varit under 'Värmesäsongsgräns' i 'Fördröjning' timmar byter den till vintersäsong. Undantaget är om tempen sjunker till 'Direktstartgräns' då vintersäsongen aktiveras direkt.Vintersäsong = Cirkpumpen till radiatorerna är på konstant. VP'n växlar mellan att värma huset och varmvattnet.Sommarsäsong = Cirkpumparna till radiatorerna och VP'n stannar och VP'n gör bara varmvatten. Cirkpumparna motioneras enligt inställt schema.Jag kör med 14 grader och 3 timmar som säsongsgräns om jag inte minns fel...
Problemet jag haft är att trots att jag haft cirkulationspumpen avstängd så blir framledningen varmare än om cirkulationspumpen är på. Precis som det skulle smita ut värme via shuntventilen uppåt mot radiatorerna där framledningsgivaren är placerad. Framledningen blir då 33 grader enligt givaren, vilket är mera än jag behövt under hela vintern. 33 låter lite mycket, då luften samtidigt inomhus brukar vara max 27 grader under sommaren. Får se hur det blir i sommar.