Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
ExtraVV
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: ExtraVV (läst 1790 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Christopher
Gäst
Christopher
ExtraVV
«
skrivet:
19 mars 2013, 11:02:40 »
Citera
Hej allesammans!
Min fråga lyder:
Vad ger "extra VV"?
Ger det mig mer varmvatten (kan spola mer varmvatten innan det tar slut) eller ger det mig varmare varmvatten eller både och?
Tacksam för svar :-)
Med vänlig hälsning,
Christopher
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: ExtraVV
«
Svar #1 skrivet:
19 mars 2013, 11:08:54 »
Citera
Det ger varmare vatten vilket gör att det räcker längre när man späder det till användbar temperatur.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #2 skrivet:
19 mars 2013, 22:38:32 »
Citera
Extra VV innebär att du tvångskör elpatronen i övre tanken så att den värmer vattnet där till den temp du ställt in i menyn. Vilken effekt det får i förhållande till om du inte aktiverar ExtraVV beror ju på vilken temp du har i normalläge, vilket ju bestäms av framledningen (+7) eller av den temp du ställt in som min på övre tanken. Sen har jag för mig att VPn direkt börjar köra 58-graderskörning när jag trycker på ExtraVV.
Nu när vi har -10 ute ligger min framledning på drygt 50 grader så då har ExtraVV ingen effekt för mig, eftersom den är inställd på 55 grader. Men sommartid spelar det roll.
Ju högre temp du ställer in för ExtraVV, desto mer varmvatten kan du ju få ut, men det går ju också mer el.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #3 skrivet:
20 mars 2013, 16:34:36 »
Citera
Extra varmvatten innebär att pumpen går över till sommardrift och kör mellan 50-55 grader (eller till 58 för Polar).
Samtidigt kör övre elpatronen enligt inställningen "Extra VV elpanna" i inställningsmenyn.
erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
tommys76
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +1/-0
tommys76
«
Svar #4 skrivet:
20 mars 2013, 21:00:02 »
Citera
ERP:s svar betyder också att det är möjligt att köra extra VV helt utan elpatron också (forutsatt att huset klarar av det), men då blir det max 55 eller 58 grader beroende på vilken värmepump man har. Är det väldigt kallt ute så klara ju inte pumpen av 55 grader nödvändgtvis och då bör man ha elpatroner med om man vill ha varmare än det som värmepumpen själv klarar av.
Det jag funderat på speciellt när det är kalla vårnätter är att lönar det sig att köra en extra VV oberoende innan det blir svinaktigt kallt på natten så att man har mera varmvatten skapat med bättre COP under kvällen när det är varmare. Säg att det under kvällen är 0 grader och under natten -15 grader. Blev lite sidospår här men...
Loggat
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #5 skrivet:
20 mars 2013, 22:49:02 »
Citera
Om man sätter många timmar extra VV så tvingar man väl pumpen att köra till max så länge den kan. Fast min pump går ändå non-stop tills Min utetemp stoppar den, eftersom den aldrig når framledning+6 mellan avfrostningarna.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
ExtraVV
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 981
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
TS Comfort AB
isak750
Breeelin
jälldorf
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info