0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt en tidigare post så kan nibe och ctc spara till usb, detta borde då vara ganska lätt att utnyttja.Det jag då tänker på att man kopplar ett usb minne till en mux eller fyra växlande reläer, muxen/reäerna växlar sedan vilken "host" som skall vara kopplad till minnet. I ena läger går minnet till VP, sedan växlas relä/mux så att minnet är kopplat till datorn och den sparade datan tankas över för eventuell bearbetning och presentation.Det negativa med denna enkla koppling är att usb-minnet kan få skadade minnesceller om VP skriver till det samtidigt som man växlar över det till datorn. Man kan säkerligen fixa detta på ett stiligare vis men om man gör som jag beskrivit så bör man låta datorn göra kontroll av minnet när det monteras så att skadade celler inte används.
Det har diskuterats och testats tidigare. Problemet är att programvaran i Niben skriver till filen väldigt sällan (En gång per dygn om jag inte minns fel) så det blir ingen loggning i realtid direkt.
Pratar inte GSM-modulen ModBus med VP'n?
Får väl komma i kontakt med någon på Nibe som kan berätta hur det fungerar och vilka data man kan läsa ut.
Det finns ju ett Modbus-interface till Nibe, MODBUS 40.Du som verkar ha kontakter på Nibe, be dem fixa en variant av detta interface, eller SMS 40, som pratar IP, endera via Ethernet, eller GPRS. Det skulle lösa deras problem med att fixa en app till iPhone dessutom.
Läser man i installatörshandboken för SMS-40 så ser man vilken information man kan läsa ut.http://www.nibeonline.com/pdf/031502-4.pdf
Fast via Androidappen går det att få ut och styra mycket mera. De verkar ha ett binärgränssnitt via SMS förutom dessa i klartext. SMS:en som skickas mellan SMS-40 och Androidappen ser ut ungefär som om katten skulle ha travat omkring på tangentbordet