0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Javisst, säljaren har ett ansvar för produkten och att den uppfyller vissa krav. Det har inget som helst att göra med garantier, som per definition är en frivillig utfästelse från säljaren/tillverkaren och således inte reglerad av någon lagstiftning (och då inte heller §20), annat än att lagen säger att om en garanti har lämnats så gäller villkoren för garantin (vilket är logiskt). Det kan du läsa i §21 t.ex. Om garantin hade varit lagstadgad så hade inte §21 varit utformad på det sätt som den är för övrigt.http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553).
Ja, och??? Står det något som helst om garanti i detta stycket? Föreslår att du läser på lite och sätter dig in i vad en garanti är innan du skriver mer.
Hårklyverier och semantik är inte min grej, kalla det vad du vill MEN har jag en enda gång nämnt ordet garanti?
Men om man importerar från länder UTANFÖR europeiska Unionen står ju importören för garantin. Garantin som lagen kräver i alla fall.
Och vad är det för garanti som lagen kräver???
Detta regleras väl i konsumentköplagen 16§-22§
Inget fel i mina konstateranden - det som diskuterades regleras i konsumentköplagen.
Undrar hur det kommer att påverkar prisbilden. Kommer priserna att gå upp pga minska konkurrens eller får de kvarvarande sådana stordriftfördelar att kurvan nedåt fortsätter?
Det finns "Garantie" och "Gewährleistung".Instämmer: "Garantie" är en frivillig utfästelse som också kan knytas till tex. service och underhållsarbeten osv.
Reklamationsrätt brukar man säga på svenska.