0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är fler som har problem, även kinesiska tillverkare går i konkurs. http://www.ft.com/intl/cms/s/3/079214fa-923b-11e2-851f-00144feabdc0.html#axzz2OAc8glVy
Då kan det bli besvärligt med eventuella/troliga reklamationer även för de svenska importörerna, eller?
Ja.Jag har länge varit skeptisk mot långa garantier. De kommer sannolikt i många fall vara värdelösa.
Men om man importerar från länder UTANFÖR europeiska Unionen står ju importören för garantin. Garantin som lagen kräver i alla fall.Suncarry är ett svenskt varumärke och ägs av ett svenskt företag.Dom verkar vara kvar - även på den tyskspråkiga marknaden. Dom överlever kanske till och med tyska tillverkare ...http://www.suncarry.de/
Men om man importerar från länder UTANFÖR europeiska Unionen står ju importören för garantin. Garantin som lagen kräver i alla fall.
Och vad är det för garanti som lagen kräver???
Detta regleras väl i konsumentköplagen 16§-22§
Garantier är en frivillig utfästelse från säljarens/tillverkarens sida och är inte på något sätt tvingande i lag.
Som jag ser det har säljare ett ansvar/åttagande för fel på produkten (under viss tid) - enligt konsumentköplagen. Jag kanske har fattat helt fel - då får du gärna förklara... kanske med utgångspunkt 20§ i nämnd lag.