0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm varför drar de mindre ström när det är kallare? kompressorn kör väl på samma varvtal alltid, det är väl bara fläkten som har 2 olika hastigheter och det är alltid höga hastigheten som gäller när det är under +10 eller har jag fel??? Jag har också noterat att den verkar dra mindre ström vid kallare väder nämligen.Finns det ingen typskylt där man kan se modell och serienr mm lättåtkomligt?
Ok. Det var ju i alla fall positivt att det inte var en 105:a. 107 är ju bättre men jag tycker ju du skulle haft en 109/110 utan tvekan. Men du bör nog klara ner till 0 utan spets om du bara håller 20 grader inne. Testa stäng av övre patronen helt och kör något dygn och se hur den går. Nu ligger det ju runt nollan ute. Jag är visserligen skeptiskt till om den orkar men gör den det så är det ju bra. Tempen 32/39 ser ju bra ut. Det konstiga var att i första inlägget hade du ju ibland varmare vatten in i pumpen än ut.
Det är det jag med tycker är konstigt, det är därför jag måste undersöka så inte vp in och ut rören har förväxlats.Elpatronerna har jag haft avstängda sen nån vecka efter vi flyttade in i november eftersom VP startade o stoppade 40-50ggr/dygn när elpatronen var på. Jag körde endast med elpatron några nätter i jan eftersom tempen då gick under 15grader och VPn spärrades. Övrig tid har jag stöttat med en luft/luft pump eller eldat i kamin för att hålla värmen. Den klarar att hålla huset runt 20grader vid 0 ute, när det sjunker till ca -2 grader blir det 19 inne osv, nån dag när vi kommit hem var det bara 17 grader (jag kan ej elda eller köra med luftpump när jag ej är hemma eftersom luftpumpen verkar orsaka falsklarm på tjuvlarmet... )Dock så vill jag hålla ca 22grader inne (är lite frusen av mig)
Om du har en 107:a så har du för lite diff på VPin/ut. Du borde ligga på ca 5 grader vid noll ute (kolla det erp skrev). Du borde nog testa att sänka farten på laddpumpen. Har du en EcoEl och i så fall är det en 1550 eller 1800?Att VPin är lägre än VPut kan bero på att du läst av när den avfrostar. En tredje punkt gäller farten på tadiatorpumpen. Om den går för fort så blandas vattnet i EcoEl om så att hela tanken får i princip samma temperatur och då får du också konstiga gångtider på pumpen. Om en 107 eller 110 är bäst beror på total förbrukning av el för värme. Om du börjar bokföra gångtider på kompressor och elpatroner så får du ju en uppfattning om på vilken nivå du ligger. Att du får kallt inne kan ju bero på en så enkel sak som att du har för låg huskurva.