0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Nej deltat är bara diffen mellan flt och retur som pumpen eftersträvar att hålla det du ställt in dvs vanligt bör/är-värde.Finns i nån meny att ställa in, ett tight eller obefintligt överskjutningsvärde ger mera start/stopp men påverkar även jämnheten i temp inne lite grovt förklarat.Testa att ändra till 5 i delta och stäng bypassen som sagt, enbart för ett test. Pumpen kommer då att trycka på hårdare för ökat flöde så att det lägre deltat kan hållas,,,,i teorin./C
Vad anser du är största felet vid inkopplingen?I natt har den gått utan stopp, utetemp - 2,5gr börvärde 43gr.
OK då fattar jag det är bara cp som styr deltat.Överskjutningsvärdet du skriver om är det det vi ställer plus eller minus på börvärdet vi har på hemskärmen på Daikin?
Hej vänner, Jag skall försöka att bringa lite klarhet i detta åt er.Kompressorn producerar den framledningstemperaturen som ges av kurvan samt parallell förskjutningen på värmepumpen. :dt:styrningen fungerar så att cirkulationspumpen anpassar sitt varvtal så att det blir en fast differens mellan fram och returledning.Ett lägre resulterar i ett högre flöde OM rörkretsen tillåter det (tryckförluster)Ett högre resulterar i ett lägre flöde DOCK aldrig lägre än 8 liter/min.Systemet larmar om flödet är under 8 liter/minut (värmepumpen gör allt den kan för att öka på flödet så det inte hamnar under detta värde)I detta fall så kommer det inte att hjälpa att öka flödet då det är inte maskinen själv som flödesbegränsar utan det är rörkretsen.I mina ögon finns det 2 alternativ för att få det att fungera:1. Öppna strypningarna på rörkretsarna, om det inte ökar flödet tillräckligt så är det en fernoxspolning med cleaner som gäller.2. Fungerar det fortfarande inte efter det ovan så är det en 4-rörs tank som skall kopplas in.Grundproblemet jag ser är det låga flödet som rörkretsen tillåter. 8 lit/min ger inte mycket effekt ut i huset.Angående antal start/stopp:(Nedan gäller när maskinens mineffekt är högre än husets behov = mild väderlek)Det finns 2 val:1. Många start/stopp och en mycket jämn temperatur i radiatorkretsen2. Få start/stopp och en varierande temperatur i radiatorkretsenDet går att minska antal start/stopp genom att öka överskjutnings värdet som Froskog skrev. Det minskar antalet starter avsevärt men kommer leda till en lite högre temperatur när det är milt väder.Nu måste man skilja på start och stopp mellan en inverter och en on/off maskin. Invertern startar alltid med låga varvtal och minimala startströmmar. Det sliter inte på kompressorn i närheten av det som en on/off maskin utsätts för.Daikin har alltid skyddad kompressorerna i sina konstruktioner så du kan vara lugn att det inte kommer leda till förkortad livslängd. Det om att binda ris till sin egen rygg som Froskog skrev är helt rätt, att borra för djupt leder till en hög brinetemp och en ökad mineffekt. Antal start/stopp ökar. Även COP ökar dock så maskinen blir effektivare men det är alltid fråga om en balans.Nu skall jag ner och bada.Soliga hälsningar från Cancun!Med vänlig hälsning,Daikin
I ett ettrörssystem ska flödet INTE påverkas om termostater stryper.
Tack "daikin" förstår att du har semester, vill inte störa, du svarar om och när du vill!Jag sänkte ju deltat till 5 och ännu funkar det med stängd bypass, finns någon nackdel med lågt delta?Beror mitt låga flöde på rörkretsen jag har ju ett flöde över 25L/min när kompressorn ej går?Jag hade ju 5 till7 st starter vid utetemp på ca 6 gr, behöver jag inte oroa mig eller åtgärda detta?
Naturligtvis kan flödet påverkas om nått är trasigt eller felkopplat, men är allt helt och rätt kopplat påverkas inte flödet i systemet av termostaterna.