0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ja, fast du halverade ju ROT-avdraget igen. Du skrev "avdrag på runt 25 000 kr, som i sin tur ger en besparing på 12 500 kr". Du fick det till en fjärdedel där. Men ROT-avdraget i detta fall är 50%, dvs hälften, inte en fjärdedel.Exempel: Om man beställer en renovering för 120.000 kr varav 60.000 kr är arbete, så får man 50% ROT-avdrag på hela arbetskostnaden, dvs. 30.000 kr dras av från inbetald skatt.
Rørsystemet er tradisjonelt fra 60 årene og 1/2" dimensjon med en tur og retur. Radiatorer/konvektorer er koplet i paralell. Det er en del originale radiatorer med termostatregulering på hver radiator. Disse vil jo stenge om innstillt varme oppnås. Det er og 6 viftekonvektorer montert 3 med ventilsett og 3 Daikin uten ventilsett. Ventilsett hindrer jo bare at varmt vann går igjennom konvektoren på dem som har det og på Daikin sine uten ventisett så går varme gjennom konvektoren, men vifta stopper når temperatur er oppnådd. Uansett så stupes ikke sirkulasjonen i disse konvektorene. Når maskinen går i stopp så kjenner jeg på rør at det er sirkulasjon så pumpen vil ha sirkulasjonsmulighet uansett. så lenge det er sirkulasjon så trodde jeg at den ville sirkulere satt temperatur på 44 grader uansett. ovnene ønsker jo varme så jeg forstår ikke hvorfor den skal stoppe i så lange perioder. Håper at Daikin leser mitt innlegg og kan gi svar på mine spørsmål. Takker for ditt innspill og kom gjerne med fler.
Låter högt med 50 % i rotavdrag på borran jag drog ca 7-8000 kr för min borra och tjänade nog endast 3-40000 kr på att installera själv.
Da jeg ikke får svar på Daikins teknisk support i dette forum prøver jeg her.Har 3 spørsmål.Har installert den nye vann/vann pumpen og det er et fenomen som jeg ikke liker. Pumpen er satt til måling av temperatur på ut vannet til radiatorer/viftekonvektorer. Svært ofte så forsvinner varmen i ovnene og det kan dreie seg om mellom 1 og 2 timer. da blir det jo kallt i huset. På infoskjermen ser jeg at temperatur ut er rundt 20 grader, Når den sviver korrekt så er det 44. Slik kan den stå lenge. Tappevannet har full temperatur på 55 så det er ikke det som stopper sirkulasjonen. Ser at brine inn og ut ligger på 7 grader på begge som betyr at det ikke er noen sirkulasjon der. Normalt er inn temperatur 5 og retur 2 grader når den jobber. Kan Daikin gi noen ideer på hva som kan være årsak. Pumpen er den første installatør har montert av denne typen så vi trenger hjelp for å finne eventuelt problem.Neste spørsmål er avlesing av strømforbruk og produsert varme. Mente at pumpa skulle gi denne informasjon, men finner ingenting på displayet som oppgir noe slikt. Er det noe som ikke er koplet opp eller er det noe ekstra utstyr som må installeres.Har montert 3 Daikin viftekonvektorer til maskinen uten ventilsett. Varmtvann er koplet på feil side, altså på vann retur og ikke på "water inlet". Er dette noe problem for konvektorens funksjon eller kan det bare være slik?Så var det manualen. Ser på forumet at Daikin har jobbet med en bedre manual (original er jo lite informativ) og skulle ha noe rundt juletider på hjemmesiden. Kan jeg få en link til hvor jeg kan finne denne.HilsenHenry
Flinta...jag försökte skoja med dig när jag frågade om du fick ROT-påslag d.v.s. om du fick pengar från skatteverket när du gjorde jobbet själv. Sedan har jag skrivit besparing för att vara tydlig med summorna. Jag släpper det här nu, då inser att min dåliga ironi aldrig borde hamna i skrift.
Men väntar in våren för vi måste ta oss igenom en ytterväggen på 50cm åt kollektorslangarna
Japp granitsten.. Hade jag bott på platsen hade jag förmodligen valt mellan Daikin eller Nibe 1255..Vi valde att härma David Rinnans anläggning med vissa förändringar..Vi borra 2x200met och valde 500L arbetstank med förvärmning av varmvattnet "Strömnäspannan" Separat varmvattenberedare på 300l och 16kw Thermia Diplomat.. Allt enl CocaColas recept Kommer att fixa bergvärme här hemma om några år, känner ingen stress då jag värmer hela huset för ca 6250kr/år plus fasta kostnader.. Räknar man bara rent ekonomiskt tjänar vi väll in bergvärmen på 50-60år eller något.. Men de finns andra fördelar...Då lutar det åt en Daikin eller Nibe, går anläggningen fantastiskt bra nere i Småland kanske det blir samma här hemma