0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Din hemmagjorda push är felkonstruerad. Trimventilen har en felaktig placering.
http://ideochhandling.se/Valkommen/Dokumentlista_files/IMG_1342.JPG
Lexus trimventil stryper returen från hela golvvärmecentraulen. Har han ventilen stängd så återcirkulerar GVs cirkulationspumpen vattnet helt => kalla golv. Helt öppen däremot släpper ut maximalt med vatten till returen och in maximalt med värme från värmekällan till golvvärmecentralen.Ebolasmurfs ventil däremot sitter liksom mellan den enda golvslingans retur och cirkulationspumpen. Helt stängt där torde innebära maximalt varma golv som någon skrev innan. Men ventilens placering betyder också att CP i golvvärmen liksom jobbar i serie med cirkulationspumpen i din värmepump (eller vad du har).
Jag ser en risk för kortslutning här om bypassen alltid är öppen.
I Lexus bild sitter ju en bypass längst till höger, och den riskerar ju att kortsluta mellan tillopp och retur om den är ständigt öppen.I Ebolasmurfs koppling kan trimventilen vara fullt öppen och det fungerar ändå, utan risk för kortslutning. När termostaten är öppen kommer varmt vatten från värmesystemet in till CP:n, och kallt returneras tillbaka. När termostaten är stängd cirkulerar golvslingan genom trimventilen.Jag tycker den kopplingen ser helt OK ut. Vad säger VVS:arna här?
Enda möjligheten för kortslutning, är om cirkulationspumpen stannar. I annat fall så dras primärflödet genom cirkulationspumpen och ut på golvet.
Det är en bergvärmepump jag har som sköter värmen i huset.Om allt ser korrekt ut vad kan det då var som gör att det aldrig blir varmt på golvet så det känns. I vintras när det var som kallast ute så var det inte någon direkt värme i badrummet.. säkerligen en 17-18C.Någon grad varmare på golvet hade inte skadat.
Jag har inte heller tänkt på hans värme bild. Men den visar ju att det fungera.
Jag tolkade bilden som att det var 25.7 grader på dem mest röda fläckarna. Och förmodligen bara något svalare på dem lite gulare ytorna. Men hela bilden tycker jag ser konstigt ut. Varför är det runda röda fläckar?
Mät och rapportera temperaturerna på de fyra rören som går genom golvet så får vi se hur det ser ut. Läs gärna av framledningstempen på VP:n samtidigt.Är termostaten helt öppen?Hittade just värmekamerabilden, är golvet 25⁰C? Kan man ha mycket varmare än så utan att det blir obehagligt att gå på?
Nu i vinter har jag fått täppa till luftröret i badrummet ett par gånger ...