Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?  (läst 19663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #30 skrivet: 03 april 2013, 14:04:57 »
Din hemmagjorda push är felkonstruerad. Trimventilen har en felaktig placering.

du får gärna rita i bilden om du känner för det. Vad är trimventil och push?
Detta satt här när vi flyttade in. Termostatväljaren (den vita längst upp) står på max och pumpen är igång. Men det blir ju inte direkt nån värme i golvet.. alltså det är ju inte iskallt.. men inte varmt så man får den där sköna känslan när man kliver på golvet.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #31 skrivet: 03 april 2013, 14:13:22 »
http://ideochhandling.se/Valkommen/Dokumentlista_files/IMG_1342.JPG

Hmm, är bypassen alltid öppen i denna, eller öppnar den bara när styrdonen har stängt?

Jag ser en risk för kortslutning här om bypassen alltid är öppen.

Egentligen tycker nog jag att den platsbyggda saken ser teoretiskt bättre ut.

Trimventilen reglerar egentligen bara flödet genom golvslingan och det finns ingen risk för kortslutning.

Fast jag är å andra sidan inte VVS:are ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 905
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Lexus trimventil stryper returen från hela golvvärmecentraulen. Har han ventilen stängd så återcirkulerar GVs cirkulationspumpen vattnet helt => kalla golv. Helt öppen däremot släpper ut maximalt med vatten till returen och in maximalt med värme från värmekällan till golvvärmecentralen.

Ebolasmurfs ventil däremot sitter liksom mellan den enda golvslingans retur och cirkulationspumpen. Helt stängt där torde innebära maximalt varma golv som någon skrev innan. Men ventilens placering betyder också att CP i golvvärmen liksom jobbar i serie med cirkulationspumpen i din värmepump (eller vad du har).

Men; vill du verkligen ha varmare golv då? Visst; det kanske är skönt med varma golv, men det betyder också ett varmt rum. Dvs om du ökar tempen i golvet ett par grader så blir det också nästan lika många grader varme i luften i rummet också...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #33 skrivet: 03 april 2013, 14:31:44 »
Lexus trimventil stryper returen från hela golvvärmecentraulen. Har han ventilen stängd så återcirkulerar GVs cirkulationspumpen vattnet helt => kalla golv. Helt öppen däremot släpper ut maximalt med vatten till returen och in maximalt med värme från värmekällan till golvvärmecentralen.

Ebolasmurfs ventil däremot sitter liksom mellan den enda golvslingans retur och cirkulationspumpen. Helt stängt där torde innebära maximalt varma golv som någon skrev innan. Men ventilens placering betyder också att CP i golvvärmen liksom jobbar i serie med cirkulationspumpen i din värmepump (eller vad du har).

I Lexus bild sitter ju en bypass längst till höger, och den riskerar ju att kortsluta mellan tillopp och retur om den är ständigt öppen.

I Ebolasmurfs koppling kan trimventilen vara fullt öppen och det fungerar ändå, utan risk för kortslutning. När termostaten är öppen kommer varmt vatten från värmesystemet in till CP:n, och kallt returneras tillbaka. När termostaten är stängd cirkulerar golvslingan genom trimventilen.

Jag tycker den kopplingen ser helt OK ut. Vad säger VVS:arna här?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #34 skrivet: 03 april 2013, 14:34:23 »
Jag ser en risk för kortslutning här om bypassen alltid är öppen.

Enda möjligheten för kortslutning, är om cirkulationspumpen stannar. I annat fall så dras primärflödet genom cirkulationspumpen och ut på golvet.

Anledningen till den externa cirkulationspumpen är för att snabba upp flödet i golvslingorna, som i sin tur minskar risken för höga temperaturskillnader över golvet. Då känns det märkligt om flödet ska strypas via en trimventil.

Utan cirkpump och med termostat så minskar flödet till golvslingorna, som i sin tur har värmeavgivning endast i början av slingan/slingorna.


Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #35 skrivet: 03 april 2013, 14:56:12 »
I Lexus bild sitter ju en bypass längst till höger, och den riskerar ju att kortsluta mellan tillopp och retur om den är ständigt öppen.

I Ebolasmurfs koppling kan trimventilen vara fullt öppen och det fungerar ändå, utan risk för kortslutning. När termostaten är öppen kommer varmt vatten från värmesystemet in till CP:n, och kallt returneras tillbaka. När termostaten är stängd cirkulerar golvslingan genom trimventilen.

Jag tycker den kopplingen ser helt OK ut. Vad säger VVS:arna här?  Sc:,h

Det är en bergvärmepump jag har som sköter värmen i huset.
Om allt ser korrekt ut vad kan det då var som gör att det aldrig blir varmt på golvet så det känns. I vintras när det var som kallast ute så var det inte någon direkt värme i badrummet.. säkerligen en 17-18C.
Någon grad varmare på golvet hade inte skadat.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #36 skrivet: 03 april 2013, 15:09:52 »
Enda möjligheten för kortslutning, är om cirkulationspumpen stannar. I annat fall så dras primärflödet genom cirkulationspumpen och ut på golvet.

Hm, jag var nog lite otydlig, jag menade kortslutning i värmegolvet. Om röret längst till höger alltid är öppet blir det ju kortslutning mellan fördelarna, och i slutänden kan det ju bli så att det blir kortslutning mellan in och utgående flöde.

Om alla ställdon är stängda, och termostaten öppen, cirkulerar ju vattnet genom CP, framledningsfördelare, bypass, returfördelare och tillbaka ut, utan att ha avlämnat sin energi.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #37 skrivet: 03 april 2013, 15:15:38 »
Det är en bergvärmepump jag har som sköter värmen i huset.
Om allt ser korrekt ut vad kan det då var som gör att det aldrig blir varmt på golvet så det känns. I vintras när det var som kallast ute så var det inte någon direkt värme i badrummet.. säkerligen en 17-18C.
Någon grad varmare på golvet hade inte skadat.

Mät och rapportera temperaturerna på de fyra rören som går genom golvet så får vi se hur det ser ut. Läs gärna av framledningstempen på VP:n samtidigt.

Är termostaten helt öppen?

Hittade just värmekamerabilden, är golvet 25⁰C? Kan man ha mycket varmare än så utan att det blir obehagligt att gå på?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #38 skrivet: 03 april 2013, 17:05:01 »
Är det 25 grader på klinkern fungerar ju golv värmen. Men barfota på klinker som håller 25 grader känns inte varmt. Ska det kännas varmt ska man helst upp i 27 grader. Men då blir det förmodligen tokvarmt i badrummet. Jag har 23 på vårt golv i badrummet och det känns inte varmt. Men det är el golv värme så jag vill inte ha varmare pga det. Jag har inte heller tänkt på hans värme bild. Men den visar ju att det fungera.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #39 skrivet: 03 april 2013, 17:13:36 »
Jag har inte heller tänkt på hans värme bild. Men den visar ju att det fungera.

Hur kan du säga det?

Bilden visar ju att slingorna är kall närmast kameran.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #40 skrivet: 03 april 2013, 20:03:44 »
Jag tolkade bilden som att det var 25.7 grader på dem mest röda fläckarna. Och förmodligen bara något svalare på dem lite gulare ytorna. Men hela bilden tycker jag ser konstigt ut. Varför är det runda röda fläckar?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #41 skrivet: 03 april 2013, 20:23:45 »
25c är ju bra men beror väl på hur kallt det är ute...  Tror de runda "plättarna" är små mattor
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #42 skrivet: 04 april 2013, 00:23:19 »
Jag tolkade bilden som att det var 25.7 grader på dem mest röda fläckarna. Och förmodligen bara något svalare på dem lite gulare ytorna. Men hela bilden tycker jag ser konstigt ut. Varför är det runda röda fläckar?

De stora runda fläckarna är mattorna i badrummet. Det var någonstans mellan -16 och -19C ute när jag tog dessa bilder.
Nu i vinter har jag fått täppa till luftröret i badrummet ett par gånger för att få lite varmare än 17C i badrummet (luftemp)
Jag hade gärna känt av golvvärmen lite iaf.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Hus från 1976 med bergvärme från 2004. Fel radiatorer?
« Svar #43 skrivet: 04 april 2013, 00:28:57 »
Mät och rapportera temperaturerna på de fyra rören som går genom golvet så får vi se hur det ser ut. Läs gärna av framledningstempen på VP:n samtidigt.

Är termostaten helt öppen?

Hittade just värmekamerabilden, är golvet 25⁰C? Kan man ha mycket varmare än så utan att det blir obehagligt att gå på?

Har inte värmekameran kvar här.. får se när jag kan låna den nästa gång.
Jag vet inte hur den mäter för det kändes ju verkligen inte som 25C när man gick på golvet. Dock så är den kalibrerad och tempen stämmer.
Men den ser ju skillnad på temperatur i ett fönster av skugan från mig själv också eftersom jag reflekterar värme.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 905
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Nu i vinter har jag fått täppa till luftröret i badrummet ett par gånger ...
Tilluft? Menar du utifrån? Man brukar ha frånluft i badrum och våtutrymmen, tilluft på andra ställen. Men det är förstås lite off-topic här.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!