0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det bottenvåning 254 m2 och övervåning 207 m2?i så fall är nog en 8 kW Värmepump lite för liten, även om det är välisolerat + att du har FTX.Jag skulle nog ta minst en 12-15 kW värmepump och 300-350 m borra.Den lägre siffran om du isolerar betydligt mer än byggnormen, den högre för "normalisolering".
Nibe F1250: Rek ca-pris: 107.769 krNibe F1245-8: Rek ca-pris 72.321 krMan får mycket eltillskott för mellanskillnaden...
När du bygger nytt hus kan (bör tycker jag!) du förstås också se till att du får tjock isolering väggar, tak och under platta. Så att du får ner effektbehovet en gång för alla. Isoleringen byter du inte ut lika ofta som en VP! Och apropå frikyla; i Umeå-trakten är det inte många dagar per år som det behövs (tyvärr ); För mig var det ifjol aldrig så varmt, året innan typ 2 dagar. Så personligen lider jag hellre av värmen nån dag vartannat år än att lägga pengar på frikyla! (Fast det beror på huset; med oskuggade jättefönster mot söder så behövs det säkert oavsett var man bor, men om man planerar sitt hus lite så går det nog bra...)