0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag har ett gavel radhus på 90 m2 + varm källare 45 m2 .( 45 m2 på varje våning. altså 3 våningar) har vatten buren el värme nu. gjorde i fjol av med 23000 kwh inkl hushålls elen. (gör av med mycket varmvatten)har funderat på luft/luft system men efter som jag har 3 våningar så fick ja lägga det på is. någon som kan hjälpa mig?? kan tänka mig att investera en del för framtiden.tack på förhand
kan du rek någon bra luft/vatten vp..
jo ..thermias grejer verkar bra..dom brukar göra bra grejer. hur ska man göra med dimensionen på pumpen. man vill ju inte köpa en "dyr" pump som får gå på tillsats ström mycket..helst så nära 100% som möjlig tycker jag , men det kanske "knäcker" pumpen..med andra ord .. ska man över dimensionera när man ändå lägger ut en massa pengar..
jag fick rådet av en försäljare att köpa solpaneler och en ack tank med vv slingor och sedan köpa en l/v vp. som man kör mot ack tanken.låter det dumt? kanske kommer undan med 50000 kr..eller kan man inte köra typ nibe eller ivt mot en acktank..är även öppen för sol panel +ack tank+vattenmantlad vedkamin..är öppen för alla förslag.. b00k