0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hur gammal EcoEl har du?På V3 så kan man ställa in övre elpatron i steg om 1,5 kW.Jag tror även man kan ställa detta på den gamla modellen, har du provat?Nedre elpatron kan spärras, men jag tror att spärren hävs då det blir så kallt att värmepumpen stoppas. Säkraste sättet att försäkra sig om att nedre elpatron inte går in är att koppla ur den, inte särskilt svårt om man är lite elkunnig.
Bergvärmepumpen har ju ingen patron i nedre pannan. Elpatronen i din panna är ju inte inkopplad, så länge värmepumpen är inkopplad. Den kopplas ju in först när pumpen spärras eller kopplas bort.
Du har ju övre patronen kvar, den kan du väl ställa på 3kW eller 4,5kW om det behövs.
Den övre patronen går att ställa så högt som 9 kW om jag minns rätt. Om framledningen inte når sitt börvärde så börjar nedräkningen tills fyrvägsshunten öppnar, och du kan ju ställa den på noll. Då börjar framledningen direkt tas från övre tanken och returen går in nedtill i nedre tanken, så på det viset värmer övre patronen hela tanken. Problemet är väl att även om du behöver extremt låg framledningstemp för värmen i huset så behöver du fortfarande ha tillräcklig värme i tanken för varmvattenproduktion. Tanken bakom konstruktionen av EcoEl är ju att det inkommande kallvattnet "förvärms" i nedre tanken, som håller en temperatur anpassad till framledningen, och "slutvärms" i övre tanken, som ska hålla lite högre temperatur.
Problemet är väl att även om du behöver extremt låg framledningstemp för värmen i huset så behöver du fortfarande ha tillräcklig värme i tanken för varmvattenproduktion. Tanken bakom konstruktionen av EcoEl är ju att det inkommande kallvattnet "förvärms" i nedre tanken, som håller en temperatur anpassad till framledningen, och "slutvärms" i övre tanken, som ska hålla lite högre temperatur.