0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaret! Om jag förstå detta, lagrar tanken energi som en 'flywheel'.2 frågor:- är det optimalt när tank vatten hållas frusen mestadels?- skulle system COP förbättras väsentligt om tankens volym utökades (med samma FL flöde)?Övrigens ber jag om ursäkt för min dåliga svenska, importerad från Holländ
Hur ska din slinga i tanken se ut? Och när den blir så kall att den börjar frysa vattnet runt rören, finns det inte då en (stor?) risk att isen isolerar så mycket så att överföringen av värme från vattnet/tanken till köldbäraren i slingan blir för dålig, och köldbäraren helt enkelt blir för kall för att din VP ska funka (bra)?Dvs du kanske får svårt att utnyttja din tank när den börjar frysa eftersom is inte cirkulerar runt rören lika bra som vatten (såklart). Och så kanske tanken och/eller rören fryser sönder.(Kanske missuppfattar jag något, och kanske har du redan svarat på frågorna tidigare, som jag missat!)
Ah, då så. Då har du ju ett potentiellt problem mindre i alla fall! Tror du att plastfaten du postade bild på tidigare kommer klara sig från att frysa sönder/spricka vid genomfrysning? (det kanske inte är ett problem när isen så att säga kommer inifrån slingan och inte utifrån som när en hink med vatten fryser )
Hur ska din slinga i tanken se ut?
Isen leder värme bättre än vatten.
Tänk på att vatten som kyls ändrar densitet och kommer cirkulera i behållaren vilket ger andra förutsättningar än stillastående is. Dessutom kommer slingan vilja flyta upp i tanken när den påbyggs av is pga flytkraften..
Hade tänkt använda Rinkabyrörs 15m ytförstorade kopparslinga.Nu är tanken 1meter hög så det hade vart bättre med en högre slinga än den.Att linda en egen av ett 20m långt kopparrör 22mm är uteslutet.Det klarar jag inte.
Klart det funkar varför skulle det inte det är ju inte så mycket effekt du ska plocka ut finns ju frånluftare som ger bra med pulver i dag utan att ha nån laddad tank att ta energi från. Vad räknar du med att få för ingående temp på brine.