0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men kan man verkligen kyla luften 40k med en normal värmepump? Testade lite snabbt i coolpack och jag får vid normala förhållande och 40k över förångaren, samt 40grader i kondensering en hetgas på 118-119*C (värmecop~3,1). Och med tanke på att nibe i F750 manualen specar en hetgas på 100*C vid -5*C i förångartemp i jämförelse så känns det som att hetgasen borde bli hyffsat hög i din uppställning? Kanske inget man vill köra under längre tid om det stämmer.Eller hur ser det ut i verkligheten?
280 m^3 i timmen i frånluft ger 1005 / 1,19 * 40 / 3600 = 2630 Watt om luftens specifika värmekapacitet är 1005 J/kg/grad C, luftens densitet vid rumstemperatur (vid vilken antalet kubikmeter mäts) är 1,19 mg/m^3, avkylningen är 20-(-20)=40 grader C och antalet sekunder på en timma är 60 * 60 = 3600. Lägger man till tillförd elektrisk energi till en värmepump med COP 3 får man 2630/(3-1)*3= 3940 Watt, alltså inga 6kW.
Vidare menar jag inte att värmeenergin som fås ut i kondensorn är värmeenergi som tas upp i förångaren gånger COP, utan att värmeenergin som fås ut i kondensorn är energin förångaren tar upp genom (COP - 1) gånger COP. Om GDS-Jans skall kunna räkna hem sin idé med att värma hela huset med 6kw från en en värmepump som tar energi från frånluften, eventuellt via någon lagring i vatten som fryses till is, då får man nog räkna med något i stil med värme till förångare gånger COP eller så får COP vara väldigt låg.
Ok, jag slarvade med beräkningarna, 280 m^3 i timmen i frånluft ger: 280 * 1,19 * 1005 *40 / 3600 = 3720 W om luftens specifika värmekapacitet är 1005 J/kg/grad C, luftens densitet vid rumstemperatur (vid vilken antalet kubikmeter mäts) är 1,19 kg/m^3, avkylningen är 20-(-20)=40 grader C.Beträffande fukttillägget så kan man undra vilken fuktighet man tänker sig ha inomhus. Ventilerar man så mycket som 900 m^3/h då lär inte den luften hinna fuktas så mycket. Om luften ute är noll grader C och 100% fuktighet samt det är 20 grad C inomhus, då blir tilluftens fuktigheten 6,108 / 23,37 = ca 26% med ångtrycken 6,108 och 23,37 mbar vid 0 respektive 20 grader C. Är det -20 grader C ute blir fuktigheten 1,032 / 23,37 = ca 4,4%. Att ha extremt torrt inomhus är inte speciellt bra ur många aspekter. Man blir lätt fnasig och får sprickor i huden, speciellt hud som man anstränger på händerna t ex. Avdunstning från slemhinnor blir större och kroppen måste kompensera detta genom att avsöndra mer fukt. Med torr luft så blir det då mer värme som går till att fukta luften även om man inte använder luftfuktare (vilket man kanske borde med så torr luft). 885 W energi för att avdunsta fukt som man sedan kan kondensera, vad skulle detta komma ifrån, människor avger bara ca 80W vid vila så avdunstning vid utandning kan det inte vara med rimligt antal personer, fukt från dusch och klädtorkning?900 m^3 / h verkar rent vansinnigt för ett enfamiljshus. Om huset är på 200m^2 och takhöjden 2,4 m skulle detta innebära att luften byts på 200 * 2,4 / 900 = 0,53 h. Med ett sådant ventileringsbehov borde värmeväxling av ventilationsluften löna sig. Roterande värmeväxlare eller någon annan form av värmeabsorberande värmeväxlare återvinner även fukten i luften då frånluften kyls under kondensationstemp. Detta kan även ske vid under 0 grader C utan att någon energi till avfrostning går åt. Skall man inte ha extremt torrt inomhus måste avdunstningsvärme tillföras sannolikt ungefär lika mycket som den man får ut vid kondensation. Och då är det energieffektivast (ökar entropin minst) om man låter fukt avdunsta i tilluften vid inte så mycket högre temperatur än fukten kondenserar från frånluften, viket sker i en värmeabsorberande värmeväxlare.
Med ett sådant ventileringsbehov borde värmeväxling av ventilationsluften löna sig. Roterande värmeväxlare eller någon annan form av värmeabsorberande värmeväxlare återvinner även fukten i luften då frånluften kyls under kondensationstemp. Detta kan även ske vid under 0 grader C utan att någon energi till avfrostning går åt. Skall man inte ha extremt torrt inomhus måste avdunstningsvärme tillföras sannolikt ungefär lika mycket som den man får ut vid kondensation. Och då är det energieffektivast (ökar entropin minst) om man låter fukt avdunsta i tilluften vid inte så mycket högre temperatur än fukten kondenserar från frånluften, viket sker i en värmeabsorberande värmeväxlare.
Direkt-el och FTX ?Inte ens med en 100% effektiv FTX skulle du få mer än de 1.8kw du tillför i värme?En 100% FTX är som att inte ventilera alls.Om huset behöver 6kw så måste du betala för 6kw el?
Hur menar du nu, 100% effektiv FTX betyder att du kan ventilera hur mycket du vill eftersom all värme som skickas ut ur huset återvinns till den luft sim tas in i huset.