0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej med så korta drift tider spelar det ingen roll men som hos mig går vp rätt länge och står rätt länge då kanske det märks på luften om man har ett nytt hus som är tät alltså.
Den jobbar efter kurvan i alla fall men innegivaren kompenserar för ev fel. Om du ställer rumgivarfaktor på 2,3 så sänker den framledningens börvärde med 2,3 grader för varje grads över temp eller höjer framledningen om det är undertemp. Man kan ställa rumgivarfaktor mellan 0 till 6.
Jo det förstår jag men det du beskriver är kurvförskjutning med rumsgivarpåverkan.Den har även en inställning där man bara väljer rumstemp 5-30 °C.Det var det läget jag funderade på hur den väljer framledning?
Enligt Energimyndigheten går ungefär 15% av uppvärmningsenergin i ett hus bort i ventilationen. Den energi som maximalt skulle kunna fås ut genom att ta tillvara på energin i frånluften genom en värmepump med COP 3 borde då vara 15% * 3 / (3 -1) = 22,5%. Klart att detta inte räcker till att värma huset, trots att jag räknat mycket fördelaktigt, såvida man inte också lagrar värme från sommar till vinter. Det finns dessutom värmeväxlare man kan ha i ventilationen i stället för frånluftsvärmepump.
Jo man kan naturligtvis ha en frånlufsvärmepump som kyler ner frånluften till långt under utomhustemperaturen och därmed få ut mer effekt än vad som går åt till att värma tilluften. I annat fall blir värmen man får ut ur frånlufsvärmepumpen inte mer än det som går åt att värma tilluften plus tillförd elektrisk energi. Vad räknar ni med för andel av husets energi som går åt till att värma tilluft?Bättre då att ha en uteluftvärmepump och eventuellt värmeväxling i ventilationen. För skall man maximera COP-talet, då bör värmepumpen kyla vid så hög temperatur som möjligt och värma vid så låg temperatur som möjligt. En värmepump kokar och kondenserar freon eller dylikt vid en och samma temperatur om pumpen inte är väldigt komplicerad. Det är då inte så effektivt att kyla frånluften från rumstemperatur med köldmediets koktemperatur, lägre än frånluften slutligen blir, detta samtidigt som tilluften värms med en kondenstemperatur högre än rumstemperaturen. Roterande värmeväxlare kan ha upp till 85% verkningsgrad (http://www.svenskventilation.se/?id=1379), så om frånluften inte kyls lägre än till noll grader C med värmepump, då borde mer värme fås ut genom värmeväxling om utomhustemperaturen underskrider 20 - (0 – 20)/ 0,85 = ca –3,5 grader C. Alltså argument för att värmeväxling och uteluftvärmepump är effektivare både verkningsgradsmässigt och effektmässigt, eftersom mest effekt går åt när det är som kallast ute och temperaturdifferansen vid värmeväxling inte borde bli lägre med en värmepump i mellan än direkt luft till luft.
Jag vet inte hur du räknar men det är inte rätt iallafall.Om du tar en F750 och suger ut 280m3/h 20 °C och kyler det till -20 °C så är det 4kw kyleffekt.Ganska precis vad en en 6kw VP behöver för att prestera COP3.Rätt dimensionerat så skall dessa 280m3/h motsvara dina 15% i ventilationsförlust.Då är det fortfarande 5kw värmeeffekt netto och utan tillskott av elpatron.Eller?