0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ex35 som vi pratar om i tråden.
Ok, jag missade det.men 77K är väl lite häftigt pris?
Behöver man inte mer än 3-4kw så finns Sfinx och Energicentras pumpar.Men då får du ingen tank eller VVB.
Det gäller nog i högsta grad även din bergvärmeanläggning, eller???Nästan 10 kW för ett så litet hus i Göteborg...Vad kostade det kalaset?
Hehe, det vet jag faktiskt inte, bara att han som byggde huset gick i konkurs och det såldes på exekutiv auktion. Kanske inte enbart på grund av feldimensionerad VP men det bidrog säkert.Vilket för oss tillbaks till ämnet. Jag gillar inte flvp och rekommenderar det inte men med en förbrukning på 6100 kWh hur ska man kunna räkna hem nåt annat? Man måste hitta andra skäl, att man vill ha ultralåg förbrukning av miljöskäl, att man tror att elpriset ska gå upp kraftigt på sikt (jag tror det - i alla fall går det inte att räkna med 1 kr/kWh de närmaste 15 åren), att man är emot flvp av princip, att man är intresserad av bergvärmeteknik, eller liknande. Tro mig att jag gärna ville skriva om såna skäl men nu har ju mickis bara frågat om kostnaden och om det lönar sig.
Vad får dig att tro att elpriset kommer gå upp kraftigt? Såg en graf över elprisets utveckling sen 2009 och då låg priset högre än nu.Om elpriset snittar 1,2 kr/kWh under 10 år så har ex35 precis betalat sig om den sparar 3000kWh/år jämfört med en annan. 3000kWh/år*1,2kr/kWh*10 år. Rätt tänkt?Hur länge kan man räkna med att en flvp håller?