Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?  (läst 20105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #60 skrivet: 11 februari 2013, 11:13:46 »
Ja det är nog ingen höjdare att vara Bosch säljare den fick ju botten betyg på det mesta men är det samma konstruktion och beredare som ivt är det ju konstigt med olika värden.

Dom verkar ha gått ut hårt för att sabba Bosch varumärke. Bochen och IVT'n har samma reglersystem, men dom fick ganska skilda omdömen...
Bosch:
"Display där det är delvis svårt att hitta informationen"

IVT:
"Display med menyer som är enkla att navigera i"

Jag utgår ifrån att dom hade en dålig dag när dom testade Boschen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #61 skrivet: 11 februari 2013, 11:21:38 »
Användar vänlighet är ju svårt att testa blir ju mera personligt antar att det är olika personer som skrivit kommentarerna men visst dom borde kolla med varann innan testet släpptes. Annars bör ju testet stämma där det är saker man mäter och stämde det inte skulle det antagligen bli livat från tex Bosch som fick dåligt resultat har svårt att tro att en så stor tillverkare tar sån skit om det inte finns anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #62 skrivet: 11 februari 2013, 18:34:12 »
Borde väl inte vara så svårt att koppla bort en sådan förvärmning sommartid iaf?

Beror lite på hur värmningen görs, om det sitter ett värmarband runt kompressorn är det lätt men om kompressorn har intern värmare eller utnyttjar motorlindningarna för värmning kan det vara knivigare.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #63 skrivet: 12 februari 2013, 12:51:31 »
Beror lite på hur värmningen görs, om det sitter ett värmarband runt kompressorn är det lätt men om kompressorn har intern värmare eller utnyttjar motorlindningarna för värmning kan det vara knivigare.

Men oavsett teknik borde den väl styras utifrån, kompressormotorn går ju inte hela tiden och måste ha sin egna, separat matning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #64 skrivet: 16 februari 2013, 10:47:03 »
Ja, det styrs ju säkert utifrån så det behöver bara vara mer eller mindre svårt. Det är ju lättare att lossa en kabel till ett värmarband än att ändra på styrkortet om det tex är ett relä som växlar samma kablar som kompressorn använder.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #65 skrivet: 16 februari 2013, 16:19:51 »
Sen bör det ju i de flesta fall vara så att värmaren behövs annars skulle den antagligen inte sitta där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #66 skrivet: 16 februari 2013, 17:18:40 »
Sen bör det ju i de flesta fall vara så att värmaren behövs annars skulle den antagligen inte sitta där.

Mitt i sommaren?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #67 skrivet: 16 februari 2013, 17:21:23 »
Ja, det styrs ju säkert utifrån så det behöver bara vara mer eller mindre svårt. Det är ju lättare att lossa en kabel till ett värmarband än att ändra på styrkortet om det tex är ett relä som växlar samma kablar som kompressorn använder.

Hur menar du? Även om det är en avancerad Triac, ett växlande relä eller 2 separata relän eller vad som helst borde det väl gå en matning (ledare)fram till kompressormotorn, och en till ett värmeelement?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #68 skrivet: 16 februari 2013, 19:04:01 »
Mitt i sommaren?
Jag vet inte vilken temp som kompressorn bör vara för minsta slitage vet du Sc:,h det bör en seriös tillverkare ha koll på men inte säkert så är fallet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #69 skrivet: 16 februari 2013, 21:47:17 »
Hur menar du? Även om det är en avancerad Triac, ett växlande relä eller 2 separata relän eller vad som helst borde det väl gå en matning (ledare)fram till kompressormotorn, och en till ett värmeelement?
Hypotetiskt kan man ju krångla till det och köra med samma matning, och ett relä eller liknande på själva apparaten. Så lär det väl inte vara - men det skulle kunna vara så, det behövs ju aldrig att både värmare och kompressor är igång samtidigt, men alltid när inte den ena är igång - så är den andra det.

Beträffande behovet så är det väl inte otänkbart att det behövs en högre temp än 25 grader. Det framgår ju i manual osv att man aldrig ska starta kompressorn med mindre än att manöver har varit tillslagen i en viss tid (timmar?).
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #70 skrivet: 17 februari 2013, 02:46:34 »
Hypotetiskt kan man ju krångla till det och köra med samma matning, och ett relä eller liknande på själva apparaten. Så lär det väl inte vara - men det skulle kunna vara så, det behövs ju aldrig att både värmare och kompressor är igång samtidigt, men alltid när inte den ena är igång - så är den andra det.

Beträffande behovet så är det väl inte otänkbart att det behövs en högre temp än 25 grader. Det framgår ju i manual osv att man aldrig ska starta kompressorn med mindre än att manöver har varit tillslagen i en viss tid (timmar?).

Ett relä på kompressorn menar du?
Ja kanske, men det lär ju vara möjligt att komma åt och manipulera också då.
Är LVp annorlunda än VVp i detta avseende? Finns det kompressorvärmare även i en del VVP?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #71 skrivet: 17 februari 2013, 09:41:42 »
Där min vp står är det ca 15 grader och den har ingen värmare vad jag vet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #72 skrivet: 17 februari 2013, 09:51:10 »
Ett relä på kompressorn menar du?
Ja kanske, men det lär ju vara möjligt att komma åt och manipulera också då.
Är LVp annorlunda än VVp i detta avseende? Finns det kompressorvärmare även i en del VVP?

Ja, ett relä på kompressorn. Möjligt, men inte särskilt troligt.

Min Thermia Villa har värmare, och det står att den måste stå med manöver påslagen en viss tid innan kompressorn startas. Det skulle ju dock ändå kunna vara så att värmaren inte är på om det är över en viss temperatur - men det är inget man vill krångla och förklara i en manual.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #73 skrivet: 17 februari 2013, 10:14:06 »
Hur menar du? Även om det är en avancerad Triac, ett växlande relä eller 2 separata relän eller vad som helst borde det väl gå en matning (ledare)fram till kompressormotorn, och en till ett värmeelement?

Ja, men om man använder kompressorns startlindning som värmare så ser jag det som ett mer avancerat ingrepp om man vill stänga av det själv. Man har alltså *inte* separat kabel för värmen isåfall.
Nu tror jag dock inte att det är så vanligt med den lösningen men jag har läst om det ;)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #74 skrivet: 17 februari 2013, 10:38:26 »
Ja, men om man använder kompressorns startlindning som värmare så ser jag det som ett mer avancerat ingrepp om man vill stänga av det själv. Man har alltså *inte* separat kabel för värmen isåfall.
Nu tror jag dock inte att det är så vanligt med den lösningen men jag har läst om det ;)

Är det verkligen möjligt att bara dra 230 eller 400V i en av lindningarna, och dessutom  utan att styra det med externt relä?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!