Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Göra kyljobb själv, vad behöver man?  (läst 23630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2013, 10:37:53 »
Det största problemet är att lagen aldrig har prövats rättsligt. Har vi nån frivillig som kan ställa upp som offentlig lagbrytare?  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2013, 10:44:47 »
Lagen, hm hm..
Dom dömmer ju som dom vill, vi har ju transan Lambertz mm..

Sen läste jag Magnus Hedmans bok och han blev dömd för att ha haft sex men en sminkad tjej som pratade engelska och enl lagen skall hon betraktas som prostituerad Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2013, 11:26:50 »
Inte farligare än spisen eller värmen i husvagnen och där är laddningen 6 eller 9kg och du tänder på den med flit ;)
Jo, har två P11:or i min, men jag tänkte mest på att människor kanske vore försiktigare med något som kan ge omedelbar hetta vid läckage mot något som kan ge långsam uppvärmning. :)

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 505
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2013, 13:01:41 »
Aha man ska hålla sig bårta från dem med mer än 3 kG F-gas.
Små är OK.
Och inte göra det till andra bara till sig själv.

23 § Den som installerar, bygger om eller gör något annat ingrepp i köld-
mediesystemet i en kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning,
ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet.
Den som installerar ett enhetsaggregat eller sätter ett sådant aggregat i
drift ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet, om aggrega-
tet installeras eller sätts i drift för första gången.
Första och andra styckena gäller inte stationära enhetsaggregat som inne-
håller mindre än 3 kilogram f-gaser.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2013, 13:59:21 »
Ja, är det mindre än 3kg så slipper den certifierade installatören göra läckagekontroll om det är ett enhetsaggregat, dvs kylkretsen är ihopbyggd från fabrik.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #20 skrivet: 03 februari 2013, 15:16:29 »
Min utrustning består av två manometerställ med tillhörande slangar, ett för R410a och ett för allt annat ungefär.. Till detta en vakuumpump samt en digital krönt kassavåg (overkill!) som klarar 15 kg.
Har dessutom tillverkat lite egna kopplingar för att kunna ansluta både till småflaskor med propan/butan samt direkt till en PK10 eller liknande gasolflaska. :)

Finns även verktyg för att kapa och kona rör, lödutrustning, div. fasta nycklar och andra handverktyg som kan behövas.
På önskelistan står en vakummätare och åtminstone ett vettigare manometerställ. Och ett tips kan vara att inte snåla där! Man tröttnar rätt fort på mätare som visar helt galet och läckande slangar som de glömt att crimpa ordentligt.

Ah, bra, ungefär som jag tänkte då!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #21 skrivet: 03 februari 2013, 15:19:32 »
Norge har frist angående hantering av f-gaser fram till första September så man får ta en tur dit o mecka med bilen om man vill vara laglydig?
I Sverige är man olaglig om man köper R134a o trycker in den i bilen istället för att ställa sig utanför butiken och tömma burken rätt ut i luften.

Propan får man däremot leka med men har en mer påtaglig och betydligt varmare direkteffekt om det skiter sig. ;)

Mmm, det låter som om miljötalibaner fått det mesta om bakfoten på Naturvårdsverket då, som vanligt kanske bör tilläggas...
Kan ju tänkas att de även fått lite råd av en eller annan lobbyist från kylinstallatörerna...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #22 skrivet: 03 februari 2013, 15:50:16 »
Nu får ni rätta mig, för jag har lite funderingar..

Jag har bara haft en diskusstion av någon timme med en kyltekniker..

Jag skiter också i vad som är lagligt och inte lagligt då jag försöker göra det mesta själv, men jag funderar varför du vill spruta in mera köldmedium i EN bil/ac som läcker istället för att laga felet alternativt byta ac. Sc:,h Jag tror att anskaffningskostnaden överstiger nyttan dontknow

Nästa fundering.
Men om du har för mycket fukt i en ex, luftvärmepump så är den ju felmonterad från BÖRJAN av en klåpare eller menar du att det blir fukt inuti maskinerna under gång Sc:,h


Ganska vanligt fenomen att man lagar skadan men inte orsaken till skadan..

I mitt fall är det inte fråga om att "dumefterfylla" läckande och trasiga system.
Det är naturligtvis helt förkastligt att bara fylla på utan att ta reda på orsaken till läckage, och det är ju heller inte raketkunskap att läcksöka, bara man har lite utrustning.
Gällande min vp så är den som sagt från början på 80-talet, och om inte Parkers siktglas är opålitliga efter så lång tid så tror jag att man kan anse färgen i mitt glas som rosa, tyvärr:
https://www.coburns.com/Images/PDFs/PARKER-PSG5.PDF
, borde ha varit blått eller iag blå-rosa för att jag skulle vara helt lugn.
Kanske en klåpare har vacuumsugit slarvigt vid ett tidigare tillfälle, jag tror inte det är första gången efter vad jag sett i detta forum..
En annan egenhet som jag inte vet om det är vanligt på andra är att systemet består av en rad förskruvningar, viket ju är bra vid service, men omkring dessa är det lite oljigt, om det nu är sedan isärtagning, eller om det svettats ut olja den vägen, vilket tyder på lite läckage det också förstås.
Och då kanske min fuktiga källare kan ha bidragit med lite fukt?

Sammataget har jag nu då tvvå val, om inte testkörning med justerad expansionsventil ger någorlunda resultat, ta hem en vävilligt inställd kyltekniker på timme..eller att göra jobbet själv.
Hade detta gällt en bilreparation så vet jag ju vad som blir billigast, även om jag måste köpa lite specialverktyg etc...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2013, 15:56:01 »
Ah, bra, ungefär som jag tänkte då!
Glömde termometer såg jag nu. :) Har både en IR och en digital "sekundtermometer" som man kan hålla mot t.ex. hetgasröret.

Men som sagt, ett vettigt manometerställ och vakuumpump är väl i princip vad som behövs.
Resten har man antagligen redani närheten, kan improvisera ihop eller införskaffa efter behov.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #24 skrivet: 03 februari 2013, 16:06:46 »
Glömde termometer såg jag nu. :) Har både en IR och en digital "sekundtermometer" som man kan hålla mot t.ex. hetgasröret.

Men som sagt, ett vettigt manometerställ och vakuumpump är väl i princip vad som behövs.
Resten har man antagligen redani närheten, kan improvisera ihop eller införskaffa efter behov.

Det är noterat! Har man lite loggningsutrustning som jag så tänkte jag att man kan använda dess tempgivare på de ställen det behövs.
Kul förresten att se fler från etanol.nu här, 245:an!!  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2013, 19:48:48 »
Är det gammal R22/407C/R404 eller R502-maskin så ligger Propan väldigt bra till som ersättningsköldmedie - möjligen kanske säkra lite extra överhettning på suggaslinan. Propylen kan man också fundera över då den kan man hitta i renare form är propanflaskorna på Jula i form av map/pro gas-flaskor för gasolbrännare (dom gula Rimac med colman-anslutning) och den gasen behöver man inte överhetta på sugsidan med lite bekostnad av teoretisk COP.   man får mer kapacitet med propylen medans propan kan ge några % lägre kapacitet än R22/R407C-maskiner men högre COP i regel.

Sedan föreställer sig många som talar för och säljer HCF  att det alltid blir explosion så fort propan/propylen/isobutan är inblandad i kylmaskiner - men i 99.9% så är det en väldigt lågsam pysläcka när läcka inträder och vid normalventilation når man aldrig några nivåer där brand kan inträffa och än mindre explosion. alla miljoner kyl och frys har väl i stort sett bevisat att risken med HC har varit kraftigt överdriven från freonindustrin och anser man att det är problem att få HC-fyllda anläggningar täta nog så skall man ännu mindre ha HCF-kömedie i dessa då det kan innebära oönskade utsläpp med globala bekymmer istället... mao. en anläggning som inte anses kan hålla tex propan skall defintivt inte fyllas med R134a/R410AR407C/R404A!!

Men visst - man skall ha respekt för HC, se till att det inte är några läckor och är välventilerat under arbetet så att man aldrig får några mängder i luft förblandad gas. I det stora hela är det inte värre/bättre än tex. när man tvättar och rengör ytor med målarbensin/heptan då man i den situationen också måste vara noga med att det inte finns några saker i närheten som kan antända bensinångorna.

Idag finns det också gasoldetektorer - en del med kapslad reläutgång som i sin tur kan starta en utsugningsfläkt och öka ventilationen tex i VP om koncentrationen ökar bakom plåtarna - inga jättepengar att få dit...

---

Att din tittfönster indikerar våt system kan bero på att oljan har brytits ned lite (och skapar vatten), eller att du har läcka från ev. brine,  att du har så lite köldmedie att du suger undertryck på evaporatorsidan (knappast troligt men ändå). Har du någon form av armerad plastslang till pressostater etc. istället för kopparrör som jag sett senare tid verkar använda - så kommer fukten därifrån.

R22 är liksom R134a/R407C något hydroskopiskt och kan innehålla ganska mycket vatten innan det blir problem i tex. expansionsventiler.

Men kör du propan/propylen så måste du få systemet torrt då det annars lätt blir is i expansionsventilen och det börja strula ordentligt - (det är som med gamla R12-anläggningar som heller inte tål vatten ens i mikroskopisk mängd) man kan få problem med is redan vid 25 ppm fuktighet - det innebär att du kanske måste köpa och byta torkfilter både en och två gånger i en halvårsperiod då mycket av fukten sitter i oljan och den torkar man inte ur med vakumpump hur länge man ä suger. 

 
« Senast ändrad: 03 februari 2013, 19:56:51 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #26 skrivet: 03 februari 2013, 20:42:05 »
Ah, tack för den infon!
Ja, det är ju R22 jag skulle ersätta om jag måste öppna systemet.
Det är bara kopparrör i maskinen.
OK, då kanske inte fukten är ngt problem då.
Jag hade ju tänkt i första hand R134a eftersom maskinen är krafigt överdimensionerad, men det är ju kul om man hade fått till det med Propan, särskilt om man fick upp COP.
Är inte rädd för explosionsrisk, har kört etanol i bilen i flera år trots varningar från räddningsverket o liknande... :::_)
Och en gasoldetektor är ju en enkel extra försäkring.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2013, 16:35:09 »
Om man nu går över till propan, då kan man alltså få problem med fukten.
Om den hjälper till i oljan, är det inte läge att byta den också då.?
Men hur får Man ut oljan egentligen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2013, 17:59:44 »
Jag har fyllt gasol i en bil-AC som varit öppnad i flera år (trasigt rör), och det fanns säkert fukt nog i det så att man kunde hälla vatten ur torkfiltret... Fixade läckan, sög en stund, fyllde på och allt fungerade som vanligt.  ::)
Garanterat inte alls bra att göra så, men upplevde inga problem just då med isproppar eller annat iaf.

Ang. att byta olja så vågar jag inte svara för alla kompressorer, men normalt sett så lossar man den och tömmer oljan ur sugledningens anslutning.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2013, 18:23:28 »
bil-AC kör sällan med minusgrader i evaporatorn och är den korrekt fylld och inte svälter på köldmedie och går partiellt kallt så är det inte säkert att droppar vatten i kondensatet ger några problem iexpansionsventilen - men det är helt annan sak för maskiner som har många minusgrade i evaporatorn...


Mineraloljan som du har, håller inte speciellt mycket fukt, och fukt i oljan kan torkas upp med några 100 timmars körning med nytt torkfilter - så det viktiga är att byta torkfiltret om du skall torka upp systemet och så länge oljan inte är missfärgad (brun till mörkbrun) och lukta elektrisk brand om den så finns det ingen anledning att byta olja. Ph-värdet har jag förstått att det går att testa med vanlig lackmuspapper (du skall ha blå) även om reaktionen kan ta lite tid - finns det organiska syror i oljan pga. nedbrytning  så hittar det till slut fram till fukten i pappret och färgämnet och slår om till rött om det är syrligt. 

Är det syrligt så skall du använda sk. burnout-filter (speciell torkfilter som används i samband med utbyte av elektriskt brunna kompressorer) då den innehåller också alumina (och kanske lite aktivt kol för att fånga andra föroreningar) som sakta neutraliserar syrligheteterna.   

Skall man byta till POE-olja så blir det att göra flera oljebyten tills mineraloljehalten är under 5% och då kan det handla om 2-3 byten med några månaders mellanrum - för ur väl man än blåser ur rören med kvävgas och byter kompressorn (då mycket av oljan sitter i motorlindningen) så kommer det vara ganska stor andel av den gamla oljan kvar i systemet.

Med andra ord: behövs det inte bytas - låt bli och låt det vara.  Att tänka på är att ny olja är inte speciellt torr den heller (typiskt 50 ppm fukt) utan där räknar man med att torkfiltret torkar ned denna till under 5 ppm fukt liksom köldmediet.

Så nej, man får inte ut någon fukt för att man byter olja - det är bara i fallen i kylmaskiner som arbetar i vakum på evaproatorsidan och sugit in vatten genom en läcka i evaporatorn och oljan blivit mjölk eller efter en svårare elektrisk kompressormotorbrand alternativt en massa partiklar i oljan efter skuren kompressorn som det kan vara motiverat att byta.   


« Senast ändrad: 11 februari 2013, 18:32:02 av xxargs »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!