0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte farligare än spisen eller värmen i husvagnen och där är laddningen 6 eller 9kg och du tänder på den med flit
Min utrustning består av två manometerställ med tillhörande slangar, ett för R410a och ett för allt annat ungefär.. Till detta en vakuumpump samt en digital krönt kassavåg (overkill!) som klarar 15 kg.Har dessutom tillverkat lite egna kopplingar för att kunna ansluta både till småflaskor med propan/butan samt direkt till en PK10 eller liknande gasolflaska. Finns även verktyg för att kapa och kona rör, lödutrustning, div. fasta nycklar och andra handverktyg som kan behövas.På önskelistan står en vakummätare och åtminstone ett vettigare manometerställ. Och ett tips kan vara att inte snåla där! Man tröttnar rätt fort på mätare som visar helt galet och läckande slangar som de glömt att crimpa ordentligt.
Norge har frist angående hantering av f-gaser fram till första September så man får ta en tur dit o mecka med bilen om man vill vara laglydig?I Sverige är man olaglig om man köper R134a o trycker in den i bilen istället för att ställa sig utanför butiken och tömma burken rätt ut i luften. Propan får man däremot leka med men har en mer påtaglig och betydligt varmare direkteffekt om det skiter sig.
Nu får ni rätta mig, för jag har lite funderingar..Jag har bara haft en diskusstion av någon timme med en kyltekniker..Jag skiter också i vad som är lagligt och inte lagligt då jag försöker göra det mesta själv, men jag funderar varför du vill spruta in mera köldmedium i EN bil/ac som läcker istället för att laga felet alternativt byta ac. Jag tror att anskaffningskostnaden överstiger nyttan Nästa fundering. Men om du har för mycket fukt i en ex, luftvärmepump så är den ju felmonterad från BÖRJAN av en klåpare eller menar du att det blir fukt inuti maskinerna under gång Ganska vanligt fenomen att man lagar skadan men inte orsaken till skadan..
Ah, bra, ungefär som jag tänkte då!
Glömde termometer såg jag nu. Har både en IR och en digital "sekundtermometer" som man kan hålla mot t.ex. hetgasröret.Men som sagt, ett vettigt manometerställ och vakuumpump är väl i princip vad som behövs. Resten har man antagligen redani närheten, kan improvisera ihop eller införskaffa efter behov.