0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En veckas drift av E9DKE.Installerade den själv i söndags, snart en vecka sedan. Tyckte det var lätt fixat.Huset är 1 1/2 plan på 150 m2. Välisolerat, 3-glas fönster, mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning.Ordinarie värmesystem är vattenburen elvärmepanna. Innegivaren nu nervriden från 22 till 20 grader.Öppen planlösning. Bor på småländska höglandet med kalla nätter. Mellan -5 och -10 hela veckan.Har ställt E9 på HEAT 23 grader och fläkten på AUTO och får 23 grader på nedervåningen 21-22 grader på övervåningen. Mina element har automatiskt varit avstängda av pannan hela veckan pga innegivarens inställning.Jag är i alla fall nöjd så här långt och tycker inte man kan begära mer.
Citat från: Shoemaker skrivet 19 november 2005, 15:21:48En veckas drift av E9DKE.Installerade den själv i söndags, snart en vecka sedan. Tyckte det var lätt fixat.Huset är 1 1/2 plan på 150 m2. Välisolerat, 3-glas fönster, mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning.Ordinarie värmesystem är vattenburen elvärmepanna. Innegivaren nu nervriden från 22 till 20 grader.Öppen planlösning. Bor på småländska höglandet med kalla nätter. Mellan -5 och -10 hela veckan.Har ställt E9 på HEAT 23 grader och fläkten på AUTO och får 23 grader på nedervåningen 21-22 grader på övervåningen. Mina element har automatiskt varit avstängda av pannan hela veckan pga innegivarens inställning.Jag är i alla fall nöjd så här långt och tycker inte man kan begära mer.Intressant att din E9DKE är så nyinköpt. Då lär du ha E-scroll kompressor i den?
Har precis fått min pump installerad. Är mycket missnöjd med första dygnet! pumpen orkar inte nå upp till den inställda tempen. Temparaturen i storstugan var endast 15,5 grader imorse (pumpen inställd på 26 grader). Fritidshuset är vinterisolerat och byggt för 10 år sen. Stugan är på totalt 80 kvm. pumpen är placerad i hallen och kan blåsa rakt fram mot storstugan utan hinder (öppning på 2 meter från hallen rakt fram). Är som sagt mycket besviken. Har provat med alla möjliga inställningar. Självklart kör jag läge heat! har även försökt att mäta tempen direkt på utblåsluften vid pumpen och kommer då fram till cirka 46 grader med powerfull läget inställt. Känner mig som sagt mycket besviken!! vad kan man göra? Har försökt att komma fram till om den är på något sätt felinstallerad. Den enda möjliga felet jag hittat kan vara att jag monterad ett litet skärmtak cirka 25 cm onvanför pumpen. Skärmtaket sticker ut 60 cm. Tacksam för råd!
En annan pump som levererar +46 grader (som din) på full fläkt ger motsvarande 4kw i SP-test . Jag misstänker i så fall att stugan kräver mer än 4kw om min teori stämmer.