Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]  (läst 24703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #15 skrivet: 19 november 2005, 23:32:34 »
"Jag går nog på Rickards linje att inte publicera hans mail på öppen plats av omtanke om honom och credit för det fina forum han tillhandahåller."
Om du velat att jag gärna får publicera det som du skrev förstår jag faktiskt inte att du skickade det privat till mig och sen säger att du finner det onödigt att publicera det på öppen plats.  :D Och det respekterar jag! Så publicera det gärna själv.
Eller som Felix Herngren skämtar om i TV4: Tv4-Dramaten 1-0.
Som du ser så placerar jag TV4 som vinnare. Öppen och rättfram media. Dramaten där man lätt "överdramatiserar" som förlorar.  *vinkar*
"I alla fall hoppas jag att du slarvläst, annars far du ju fram med förtal."
Ps. Vad förtal innebär skrev jag ju om i ett annat inlägg och inte heller detta kommer i närheten av förtal. Så om någon slarvläst så...
TV4-Dramaten 2-0. Det finns säkert möjlighet att komma in på scenskolan.  ;) Förnedrad, Förtal, vad är nästa steg.
Jag föreslår att vi avslutar detta och du tar en lång promenad. Och jag lovar att försöka "lugna ned mig". :D
Men detta inlägg "redigeras" väl genom att tas bort?

  / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #16 skrivet: 19 november 2005, 23:41:53 »
Jag tror att det skulle behövas två Rickard för att sköta om forumet numera! Det ser ut som om antalet inlägg (och belastningen) ökar.

Hedde

  • Gäst
Hedde
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #17 skrivet: 19 november 2005, 23:46:52 »
"Jag går nog på Rickards linje att inte publicera hans mail på öppen plats av omtanke om honom och credit för det fina forum han tillhandahåller."
Om du velat att jag gärna får publicera det som du skrev förstår jag faktiskt inte att du skickade det privat till mig och sen säger att du finner det onödigt att publicera det på öppen plats.  :D Och det respekterar jag! Så publicera det gärna själv.
Eller som Felix Herngren skämtar om i TV4: Tv4-Dramaten 1-0.
Som du ser så placerar jag TV4 som vinnare. Öppen och rättfram media. Dramaten där man lätt "överdramatiserar" som förlorar.  *vinkar*
"I alla fall hoppas jag att du slarvläst, annars far du ju fram med förtal."
Ps. Vad förtal innebär skrev jag ju om i ett annat inlägg och inte heller detta kommer i närheten av förtal. Så om någon slarvläst så...
TV4-Dramaten 2-0. Det finns säkert möjlighet att komma in på scenskolan.  ;) Förnedrad, Förtal, vad är nästa steg.
Jag föreslår att vi avslutar detta och du tar en lång promenad. Och jag lovar att försöka "lugna ned mig". :D
Men detta inlägg "redigeras" väl genom att tas bort?

  / hej

Ny med pump och ny i detta förträffliga forum men nog trodde jag att det skulle handla om värmepumpar det vi skriver.......

// HÃ¥kan


Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #18 skrivet: 20 november 2005, 00:29:02 »
Till Hedde:
Äh, vi är inte mer än människor nån av oss. Jag fick ett inlägg borttaget. Jag blev irriterad. Rickard finner skälet till det onödigt att delge alla.
Jag respekterar det. Men det kan tolkas olika av olika individer. Vissa är vana att hunsas, andra inte.
Det är ju kanske konstigt om man råkar komma in som du mitt i det. Men det blåser över.
Rickard blev irriterad och skrev svar på min irritation och jag fann det mödan värt att svara igen. Men nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd, och det lovar jag!!
Oavsett fortsättning. SÃ¥ du fÃ¥r sista ordet Rickard, sÃ¥ du slipper grÃ¥ta. Och det är väl sÃ¥ det skall vara?  ;)
  / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #19 skrivet: 20 november 2005, 00:33:27 »

Citera

Ny med pump och ny i detta förträffliga forum men nog trodde jag att det skulle handla om värmepumpar det vi skriver.......

// HÃ¥kan
Citera

Visst, så länge det handlar om vilka fantastiska pumpar "ett visst märke" har, ve den som förordar andra av R&R o SP testade pumpar med hyfsade resultat
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Hedde

  • Gäst
Hedde
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #20 skrivet: 20 november 2005, 09:26:10 »

Citera

Ny med pump och ny i detta förträffliga forum men nog trodde jag att det skulle handla om värmepumpar det vi skriver.......

// HÃ¥kan
Citera

Visst, så länge det handlar om vilka fantastiska pumpar "ett visst märke" har, ve den som förordar andra av R&R o SP testade pumpar med hyfsade resultat

Jag råkade valt Panasonic, hade inte koll på detta forum innan jag köpte. Om jag gjort annorlunda idag??? Kanske en kraftigare.
Att jag är hunsad...... Det är inte klokt i vissa forum.  Det var det sista jag gjort här.... Tack och adjö...


Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #21 skrivet: 20 november 2005, 11:31:08 »
Och jag som blev riktigt glad när jag såg hur många svar jag fått sedan sist. Inte många av dem som behandlade ämnet dock.  :-\

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #22 skrivet: 20 november 2005, 11:42:13 »
Och jag som blev riktigt glad när jag såg hur många svar jag fått sedan sist. Inte många av dem som behandlade ämnet dock.  :-\
;)

 ;) Ta det lugnt grabben!!!! det är bara lite tillfälligt gnäbb mellan nÃ¥ra   huvuddunk

Du borde ha nåt fel på din maskin , min e9 har aldrig gjort så som du beskriver !!!
Prova o ställ temp pÃ¥ max  fläkt max o vänta tills den avfrostar första gÃ¥ngen o se om den ändrar inställning dÃ¥!!!!
 ;)
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #23 skrivet: 20 november 2005, 12:17:20 »
Den har faktiskt fungerat hur bra som helst sedan jag startade om den. :)

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #24 skrivet: 20 november 2005, 12:19:30 »
Det skulle vara intressant att höra om alla andra E9DKE därute beter sig likadant vad gäller den horisontella swingen. Ni som har samma pump (antar att E12'orna borde räknas in också), kan ni få den att svänga höger-vänster med automatisk fläkthastighet?

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #25 skrivet: 20 november 2005, 18:26:42 »
den horisontella luftriktarna gÃ¥r automatiskt när temperaturen har nÃ¥tt en viss nivÃ¥ och stannar sÃ¥ fort den temp har sjunkit. t.ex E12CKP ( förra modellen) startar och gÃ¥r ,med grader 55 till 125, vid temp över +43 och stannar vid temp+40 därefter  90 grader
E12DKE går vid temp över +43 graderna 65 till 115 och stannar på 90 grader vid temp +40 och under
LJ

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #26 skrivet: 21 november 2005, 01:30:32 »

Citera

Ny med pump och ny i detta förträffliga forum men nog trodde jag att det skulle handla om värmepumpar det vi skriver.......

// HÃ¥kan
Citera

Visst, så länge det handlar om vilka fantastiska pumpar "ett visst märke" har, ve den som förordar andra av R&R o SP testade pumpar med hyfsade resultat

Jag råkade valt Panasonic, hade inte koll på detta forum innan jag köpte. Om jag gjort annorlunda idag??? Kanske en kraftigare.
Att jag är hunsad...... Det är inte klokt i vissa forum.  Det var det sista jag gjort här.... Tack och adjö...


FörlÃ¥t om du blev ledsen, jag menade inte dig, utan mig.  :'(
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Åter till ämnet!
« Svar #27 skrivet: 21 november 2005, 13:02:55 »
Kanske din pump tappade effekt, för att den hade svårt att klara avfrostningen. Och kanske den bar sig konstigt åt, för att du försökte stänga av den under avfrostningen. De här problemen hade jag själv under helgen:

"Har kört fläkthastigheten på Auto och Quiet. Det har funkat utmärkt i två månader, värmen har fördelat sig bra, och pumpen har inte gjort mycket väsen av sig. Under en underbart varm höst har vi mestadels legat på +5 till +7 grader i Stockholmsområdet.

Men i slutet på förra veckan blev det kallare. -3 till +2. Pumpen började frosta av, ibland var det 2mm is på baksidan av lamellerna på uteenheten. Avfrostningen kunde ta upp till 10 minuter, och ibland fick den frosta av var 30-40 minut. (Luftfuktigheten var hög, och jag bor intill en sjö).
Pumpen kunde inte hålla värmen i huset. Den hann knappt få fart på värmeproduktionen förrän det var dags att frosta av igen.

Provade med att ställa upp fläkthastigheten till 5, ta bort Quiet och ställa upp temperaturen nÃ¥gra grader. Pumpen frostar nu av mycket snabbare och jag har ett intryck att den inte behöver frosta av lika ofta. Den kan möjligen vara sÃ¥ att pumpen inte hade tillräcklig mycket värmeenergi, därför blev avfrostningen  lÃ¥ngsam och kanske inte fullständig?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min pumpe beter sig konstigt [E9DKE]
« Svar #28 skrivet: 21 november 2005, 17:07:31 »
Citera
Kanske din pump tappade effekt, för att den hade svårt att klara avfrostningen. Och kanske den bar sig konstigt åt, för att du försökte stänga av den under avfrostningen.

Uteslutet. Den hade frostat av en liten stund före det hände och hade hunnit komma igång med värmandet igen, och efter omstarten gick den i nästan en timme innan det var dags för nästa avfrostning. Några problem med just avfrostningen har jag aldrig märkt av.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 399
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!