0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Intressant problem. Jag är definitivt ingen ventilationare, men fysik är ju alltid kul så jag måste kasta mig in.Vad jag har förstått så är det inte alls så enkelt att färflytta värme i form av varm/kall-luft då krävs stoa volymer och oftast så motarbetas man av flytkraften i den varma luften.Jag skulle gissa att det i ditt fall är så att värmepumpen under trapphuset bygger upp en ordentlig varmluftskudde under taket som trycker för att komma upp i trapphuset, samtidigt som den tunga kalla luften uppifrån pressar neråt och det blir nästan som ett lock. Om det inte finns någon ojämnhet i luftdensitet och/eller luftflöde så blir det mer eller mindre stopp. Det som en förbyggnad at trappräcket gör är att den skapar ett område där den varma luften favoriseras och därigenom lämnar väg för den kallare luften att glida under.Detta gör att luften kan gå åt bägge hållen samtidigt i trapphuset, tänk mötande trafik på en landsväg. I gränsen mellan dom två luftmassorna kommer dom dock att "krocka" så till vid att de två flödena samverkar med varandra och bromsar upp. Ju mer åtskilda man kan göra flödena, desto mer fritt kommer dom att flyta.Frågan är då hur man skall bättra på detta?Spontant så skulle lösningen med fläkten, placerad långt ifrån där du vill ha upp luften, som en möjlig väg. Då återstår lite funderingar, hur blir fukt-transporten i huset? Vi vill ju inte föra ner fuktig sovrums och kök-luft i fel utrymme. Nu är det ju varmare där nere så det kanske inte är ett så stort problem, men man får nog i alla fall vara på sin vakt så att man inte stör ventilationen, självdrag eller mekanisk.En annan fråga är, hur stor luftvolym krävs för att det skall bli en märkbar skillnad. Det går ju räkna på vilken värmeffekt som ett visst flöde av luft vid en viss temperaturskillnad. Det handlar trots allt om en massa watt som skall upp på övervåningen.
Den innerdel som sitter i tvättstugan ser ut att bli "kortsluten", dvs får ej tillräckligt med luft för att gå bra.Den skulle du kunna mata med luft från övervåningen, krävs nog en rejäl fläkt typ 400-500m3/h, gissar jag.Lycka till.
För att flytta 1 kW värme med luft om vi förutsätter 3 grader temperaturskillnad och absolut torr luft, så skulle det krävas 260 l/s = över 900 m³/h.Rätta mig gärna om jag räknat fel.Nu är ju luften inte helt torr, även om det är nära nog en kall vinterdag. Vid 25% luftfuktighet och 20 °C så det krävs 280 l/s, eftersom att fuktig luft väger mindre än torr.Med räkningarna ovan skulle det krävas en lufthastighet av ca 0,3 m/s om man kör med en öppning av 1 m². Har vi en liten "värmeförflyttar"-fläkt pratar vi snarare runt 1 dm² och då landar det på en hastighet av 25-30 m/s, nånstans mellan storm och orkan.
Håller med nic2, det är "locket vi måste få bukt med.Förbyggnaden på räcket i ovanvåningen har gjort sitt för att hindra den kalla golvluften från att tränga ner runt hela trappöppningen. Det ser ut att vara en spalt längst ner på ca 1 dm, vad händer om du täpper till denna springa. Då måste den kalla luften ta vägen via trappstegen.Nu när luften måste samsas på samma "väg" utan "mitträcke" måste vi försöka underlätta samspelet så mycket som möjligt.Om vi tar entreplan så har vi en varm luftkudde som trycker under taket och vill upp, både ovanför själva trappan, men också via den triangelformade sektionen med trappräcke. Om vi täcker den triangelsektionen, borde vi tvinga den varmaste luften att ta vägen över första trappsektionen och sedan mer eller mindre rakt upp, fritt från kollision med kalluft.Det allra bästa vore säkert att sätta en "avdelare mitt i trappöppningen för att uppmuntra/tvinga fram enkelriktad trafik, men det hade troligen inte varit ett gångbart alternativ, varken estetiskt eller bekvämlighetsmässigt då man troligen hade slått huvudet i den.På bilden har jag ritat in en skiljevägg, som nu får bli virtuell.Första inlägget med bilder, får se hur det blir