0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Känns som det är garaget drar extremt mycket energi.
Hej.Nu blir jag ännu oroligare. Har precis som du skriver många meter till berget.Har en IVT Greenline 7 HT plusTotalt borrade de 160m, hade 30m till berget och 6 m till vatten.Funderar på att strypa ner slingan ut till garaget och sätta in en luftvärmepump där. Elementet där ute är extremt underdimminsionerat och jag lyckas bara hålla det frostfritt ner till ca -10, sen får jag sätta in en kupefläkt som blåser direkt på min vatten anslutning. Känns som det är garaget drar extremt mycket energi.
Tycker inte du ska vara orolig alls, du har ju koll Dessutom har du vatten högt upp i hålet.Kanske läge och byta raditatorn i garaget till något större, kanske en fläktkonvektor skulle passa bra. Då kan du enkelt justera värmen.
Då kommer jag ju förbruka ännu mer energi i garaget och därmed belasta hålet ännu mer.
Nej istället kommer garaget att klara sig med lägre framledningtemp och vpns cop blir bättre. En enkel lösning till att börja med är ju att bara blåsa på elementet med en kupé fläkt på läge kallluft.
Förstår inte hur jag skall kunna sänka framledningstemperaturen separat på bara den slinga som går till garaget. Och kör jag med samma framledning och slänger på en fläkt så kommer väl deltat över elementet bli större än vad det är idag vilket kommer kyla den totala returen till VP vilket kommer göra att jag kommer beöva köra pumpen ännu mer.
Nej istället kommer garaget att klara sig med lägre framledningtemp och vpns cop blir bättre.
Om COP blir bättre betyder det att andelen värme från berget i ett visst antal kWh värme kommer att öka. Det blir ökad belastning på borrhålet, great1 har rätt där.