0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett väldesignat avgasystem kostar ingen effekt, det kan kosta utrymme dock, men det skall väl inte vara nåt problem?Jag kommer osökt att tänka på försvarets gamla 15 kVA elverk vi hade i mitten av 70-talet, där man kunde snava på det utan att ha hört det. Det använde en luftkyld VW industrimotor.
Låter rejält. Skulle täcka mina behov med råge. Törs man fråga om pris? Tyke
Är inte lite av Dieselns problem i det här fallet att både motor och avgaser är relativt kalla?Man har ju div elvärmare i dieselbilar för att snabbt få varmt i kupén.Då vore ju bensin eller etanol bättre?Ett problem till är att om du låter dieselmotorn gå väldigt kall konstant (vilket är vad som händer om man nyttjar kylvattnet) så sliter det hårt på motorn?
Har sett en anläggning i ett äldre bergrum som nyttjade en diesel sexa med generator på åtskilliga kilowatt för nödström till ventilation mm..I denna anläggning, som inte var i drift, såg det ut som att motorns kylvatten hade samma krets som värmesystemet och på så vis alltid var varm och startberedd, samtidigt som motorvärmen gick över i värmesystemets krets och kunde nyttjas för temperering av ventilationsluft eller för varmvatten.Denna anläggning var gissningsvis från 1950-talet och fanns i ett bergrum på något tusental kvadrat om inte mer.