0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejVet någon vad en vanligt liten dieselgenerator på cirka 9 kW ligger på i kylvattentemp?Jag har inte enheten här så jag kan prova.Funderar att kanske använda den som extrem backup om någon händer.Kylvattnet till värmen samt elen till huset.OBS! Jag vet att det inte är lönsamt. Detta är under rubriken rolig grej .MVHTony
Det finns vattenkylda. Baare å Googla.
En undran vilket elverk handlar det om?Många elverk är väl luftkylda? De få små dieselmotorer jag har kommit i kontakt med har alla varit luftkylda.Tyke
verkningsgraden på en dieselmotor? typ 50%? Resten blir värme, så det finns väl en del att hämt...
Tror jag säkert . Frågan är väl snarast hur stort värmeutbyte man får med hjälp av de små motorer vi pratar om 8-20 hk .Min minsta diesel motor med vattenkylning är på 21 hk . Räcker knappt för att ta bort frosten på rutan i hytten i maskinen när det är - 10 eller lägre, med hjälp av defrostern/blåset.Intressant tanke vore ju suveränt om man kunde inte bara krama ur el ur elverket. Tror tyvärr att restenergin ifrån kylvattnet inte räcker långt.Påverkar en nedkyld kylretur negativt på bränsleekonomien? Tyke
Om man bygger dieselverket så att strömmen det alstrar driver en VP, och att kylvattnet går i en "brine"-slinga. Kommer man då att kunna konkurrera prismässigt med en direktels-kWh?
Jag har fått tag på ett vattenkylt från kina10kVA. Diesel motor ligger omkring 15 kW MvhTony
Då är det väl bättre att koppla kylvattnet på varma sidan? Det blir ju ingen uppväxling för att man kopplar det på kalla sidan.
Ni som är motorkunniga hur är det ju mer avgassystem/dämpare = sämre effekt ? Tanken vore annars att leda avgaserna en längre sträcka så att så mkt värme som möjligt blir " kvar" i huset.Tyke