Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dieselgenerator  (läst 15696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Dieselgenerator
« Svar #45 skrivet: 10 februari 2013, 18:26:26 »
Har sett en anläggning i ett äldre bergrum som nyttjade en diesel sexa med generator på åtskilliga kilowatt för nödström till ventilation mm..

I denna anläggning, som inte var i drift, såg det ut som att motorns kylvatten hade samma krets som värmesystemet och på så vis alltid var varm och startberedd, samtidigt som motorvärmen gick över i värmesystemets krets och kunde nyttjas för temperering av ventilationsluft eller för varmvatten.

Denna anläggning var gissningsvis från 1950-talet och fanns i ett bergrum på något tusental kvadrat om inte mer.
helt riktigt, så är det i alla bergrum, både civila och försvarets.
jag har varit och besökt ett antal, och storleken på motorerna varierar, även antalet motorer är beroende av storleken på bergrummet, men en typisk ledningscentral för civilförsvaret på ca 8-900kvm brukar ha en 6cyl diesel på ca 90-150kW typ volvo D60 eller TD60 om bergrummet är lite nyare.
här en bild som jag tagit på kopplingschemat för kylvattenkretsen från en ledningscentral för Flygvapnet nånstans kring Bråviken..
http://s1142.photobucket.com/albums/n613/DS_UE/LGC%20Krickan/?action-view&current=DSC00162.jpg
jag har faktiskt varit inne på samma ide själv, om man nu skulle haft vattenburet värmesystem. det vore ju ganska optimalt att ha en generator på ca 10kW med 2cyl vattenkyld motor, man behåller såklart motorns termostat och har glykol i dess kylsystem, men istället för kylare monterar man en värmeväxlare som växlar mot pannan, sen ska man ju såklart ha acktankar, jag tror att vid ett längre strömavbrott räcker motorvärmen till gott och väl, termostaten ser ju till att hålla motorn på rätt arbetstemp och överskottsvärmen går ut i VVX och sedan ut i systemet. tillslut kommer det bli ett värmeöverskott så man får även ha nån slags nödkylare som går in och dumpar värme om hela värmesystemet kommer upp i 100grader.
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 18:36:49 av Oskar P. »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dieselgenerator
« Svar #46 skrivet: 10 februari 2013, 21:09:59 »
Billigt blir det dock inte. Men som reservkraft och reservvärme om man har strömavbrott ofta så kan det vara en ide.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselgenerator
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2013, 07:46:38 »
Så är det ja, beror helt på motorn men går att förlänga med rätt oljefilter och rätt olja
Idag byts det ju olja i dieselbilar första gången vid 15000 km och efter det vid 40000 km
Betänk att dieselmotorn i en bilen är något helt annat än dagens elverksmotorer.
Du bör nog göra som svenska kocken föreslår. Byta olja ofta.
Min tanke är att ha detta som reserv absolut inte för normal drift.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Maba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dieselgenerator
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2013, 10:44:28 »
Service efter 200 driftstimmar på en generator är nog ganska likvärdigt för en bil som servas efter 15000 km. Håller man en snitthastighet på 75 km/h tar det 200 timmar att åka 15000 km
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselgenerator
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2013, 20:36:59 »
Tänk också på att en personbilsdiesel kanske är på 100kW och klarar av att varva 4500rpm utan bekymmer, men under normal körning i 130km/h varvar under 2200rpm och nyttjar inte ens halva tillgängliga motoreffekten.

Ett elverk är knappast 2-5ggr överdimensionerat mot generatorns effektbehov utan går "hårdare".
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Dieselgenerator
« Svar #50 skrivet: 11 februari 2013, 23:22:02 »
Tänk också på att en personbilsdiesel kanske är på 100kW och klarar av att varva 4500rpm utan bekymmer, men under normal körning i 130km/h varvar under 2200rpm och nyttjar inte ens halva tillgängliga motoreffekten.

Ett elverk är knappast 2-5ggr överdimensionerat mot generatorns effektbehov utan går "hårdare".
det man istället får göra är att helt enkelt överdimensionera hela paketet, mot den tänkta lasten, en stor generator har många fördelar, blandannat större roterande massa, och bättre förmåga att klara snedbelastning.

jag har faktiskt haft tanken ganska länge att det vore riktigt enkelt att bygga sig ett bra elverk, om man bara hade goda elektronikkunskaper.
de flesta elverk med mekanisk varvtalsregulator har den stora nackdelen att de lätt ändrar varvtal, och därmed frekvens, vid snabba belastningsförändningar, kopplar man på en 90%ig last med en gång så hinner inte regulatorn med, det blir en rejäl dipp. likaså om man bryter denna last. när jag ska köra vedkapen över elverket (5kvA kina-diesel) så måste jag först varva upp det manuellt med regulatorhävarmen samtidigt som jag startar kapen, när den väl är igång kan jag belasta den hur hårt som helst (5.5kW motor) och elverket orkar ändå, därför att belastningen kommer långsammare, än när jag ska köra igång en stillastående motor med sågklinga. 

så om man utgår från en VAG 1.9TDI-motor, så har ju dessa ett helt elektroniskt reglersystem, dock fortfarande mekanisk insprutning, så det är inte jätteavancerat som en Common-fail motor, utan man skulle ju kunna bugga ett styrsystem, baserat på original styrbox, som håller varvtalet konstant utefter frekvensen, minsta förändring i frekvens, eller en plötslig spänningsdipp, skulle snabbt resultera i ökat pådrag, om styrsystemet även reagerar på snabba spänningsdippar innan det reagerar på frekvensdipp så skulle man i princip kunna hålla frekvensen konstant då belastningsförändringarna motverkas direkt de sker, inte efter att varvtalet gått ner! man skulle även ha ett redigt svänghjul mellan motor och generator, på kanske 50-80kg, det skulle ge en väldigt fin och jämn utgående ström, nästan som nätströmmen. motorn skulle gå med 3000rpm eftersom turbon kan ge fullt laddtryck vid det varvet, samt att effekten är väsentligt högre där än vid 1500.
man skulle även programmera in en kallstartsprocedur i styrningen som låter motorn gå med tomgångsvarv ca 7-900rpm första minuten, sedan 12-1500 rpm minst 1 minut till eller tills motortempen är över 45 grader, sen skulle det ge fullt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4434
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselgenerator
« Svar #51 skrivet: 12 februari 2013, 08:17:16 »
Jag har av och till också funderat på om man inte skulle ha en inverter efter ett elverk i stället för att köra motorn/generatorn med synkront varvtal. På så vis skulle man kunna köra verket på låga varvtal vid låg belastning, och även eliminera frekvensdippar vid plötsliga laständringar.

En annan idé jag funderat på är om man inte skulle kunna använda en släpringad asynkronmotor som generator och trefasmodulera rotorn så att man kan kompensera för icke synkront varvtal och fortfarande få ut 50Hz.

Säg att man har en motor med synkront varvtal på 3000 rpm. Om man kör den med 1500 rpm, och modulerar rotorn med 25 Hz åt rätt håll borde man kunna plocka ut 50Hz, eller? Det borde inte vara så svårt att fixa en elektronisk reglering av detta så att frekvensen är stabil, oberoende av varvtal. Genom att styra rotorströmmen kan man även reglera utspänningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!