0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har sett en anläggning i ett äldre bergrum som nyttjade en diesel sexa med generator på åtskilliga kilowatt för nödström till ventilation mm..I denna anläggning, som inte var i drift, såg det ut som att motorns kylvatten hade samma krets som värmesystemet och på så vis alltid var varm och startberedd, samtidigt som motorvärmen gick över i värmesystemets krets och kunde nyttjas för temperering av ventilationsluft eller för varmvatten.Denna anläggning var gissningsvis från 1950-talet och fanns i ett bergrum på något tusental kvadrat om inte mer.
Så är det ja, beror helt på motorn men går att förlänga med rätt oljefilter och rätt oljaIdag byts det ju olja i dieselbilar första gången vid 15000 km och efter det vid 40000 km
Tänk också på att en personbilsdiesel kanske är på 100kW och klarar av att varva 4500rpm utan bekymmer, men under normal körning i 130km/h varvar under 2200rpm och nyttjar inte ens halva tillgängliga motoreffekten.Ett elverk är knappast 2-5ggr överdimensionerat mot generatorns effektbehov utan går "hårdare".