0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du för hög underkylning på kondensorn så (beroende på temp) blir den för liten om den går för kallt och för stor om den blir för varm.Enkel matte. Därför dimentioneras dem efter förångningstemp och volym.Optimal temp i kondensering är mellan 35 - 42 °C. För att uppnå rätt flöde på köldmediet.Andreas
Hur många timmar går vp per dygn nu när det är närmare -20 ute ?
Har du för hög underkylning på kondensorn så (beroende på temp) blir den för liten om den går för kallt och för stor om den blir för varm.
Optimal temp i kondensering är mellan 35 - 42 °C. För att uppnå rätt flöde på köldmediet.
12,5h Jag har ju räknat med 12kW som effektbehov men det ser snarare ut att ligga på 10kW. jag ville gå upp en storlek i förhållande till behov och i så fall skulle jag klara mig med 12kW i stället för 16kW. Så en skillnad i effektbehov på 2kW ger 16 i stället för 12kW bara för att det inte finns en 14kW vp från thermia Nå väl en 16 kostar bara 3k mer än en 12a så... undrar om skillnaden beror på att man inte räknat med FTX på ett korrekt sätt. Vidare ger ju borrhålet en massa extra effekt. Så egentligen skulle tanken behöva vara en storlek större. Eller VPn en storlek mindre då.. för att ge optimal drift. Det skulle bli lite mer gångtid men färre starter. Med samma VP och större tank skulle det bli bäst gissar jag. Alltså fortfarande få gångtimmar men lite färre starter. För mig är det ju så att jag har lika många starter per dygn vid 0 grader som vid -20.