0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utifrån de förutsättningar de ger så behöver du inte lika mycket effekt på ovanvåningen som där nere (du får ju upp värme genom bjälklags-öppningar som trappor osv. och har ingen kyla underifrån) så 16mm rör med 200c-c räcker mer än väl.Eftersom man inte vill lagra in energi nånstans (tröghet i systemet) så skulle jag nog göra så här.22mm golvspånskiva30mm spårad EPS skiva http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPSVärmeplåtar, obs dessa är dyra som brännvin, men golvet ska i stort sett vara täckt av plåt så att du får fullgod värmespridning " http://www.billigtvvs.se/produkter/2663/165860/paket-120m2-med-eps,-plat-och-slang"16mm slang med 200c-c"lump-papp" eller motsvarande för att det färdiga golvet inte ska knirkaparkettgolv avsett för golvvärmeIngen slinga ska vara mer än 90m (15-20m2 beroende på hur tätt slingan läggs), har du ett rum som är så stort att det krävs mer så delas den slingan i flera slingor.Varje rum sin egen slinga/slingor.OBS, gör inte mitt misstag, märk upp vilken/vilka slingor som går till resp rum!Framledning (alltså den del där värmen går ut i slingan, högsta temperaturen) dras efter yttervägg.Detta stämmer rätt väl med hur jag gjort och det funkar utmärkt!
@Janne_OOm du kör 16, 17 eller 20 mm slang tror jag inte spelar nån roll i praktiken om du lägger den enligt fabrikantens anvisningar, utan är nog mer en kostnadsfråga.Länkarna jag gav var bara för att visa konceptet och ge en hint om var man kan köpa material, har ingen aning om det är billigaste eller bästa stället!Att lägga in en massa gips & spackla in slingorna där man ska ha parkettgolv tror jag inte ett dugg på, främst eftersom det ökar trögheten i systemet, och mer tröghet än nödvändigt vill man inte ha eftersom det garanterat kommer komma en massa gnäll då när temperaturen ändras ute och rummet inte hinner med, oavsett om det blir varmare eller kallare ute. Och hur denna lösning skulle kunna ge en "högre verkningsgrad" förstår jag INTE, återigen så kommer frågan, om värmen inte överförs till golvet, var tar den då vägen??
Ett stort skäl till att använda gips är nog kostnaden, skulle tro att det är klart billigare. Sen finns det alltid traditioner när det gäller byggande, så har vi alltid gjort!
Lasses förslag är spårade cellplastskivor..........enligt min erfarenhet, den absolut bästa lösningen.
Förlåt en fråga från en okunnig.Om vi har ett mellanbjälklag, lägger ett värmegolv på det (tillför energi) och har ett golvmaterial överst som "leder värme dåligt", vart menar ni då att energin som tillförts tar vägen om det inte överförs till golvet? Nedåt till isoleringen?Utåt sidorna till husväggarna?Absorberas i tomma intet?Om vi antar att golvbeläggningarna har ett högre lambda tal än isoleringen i bjälklaget så tillförs väl ändå energin (temperaturen) till golvytan, även om det beroende på vilka material som ligger i golvet kan gå olika fort
Att lägga in en massa gips & spackla in slingorna där man ska ha parkettgolv tror jag inte ett dugg på, främst eftersom det ökar trögheten i systemet, och mer tröghet än nödvändigt vill man inte ha eftersom det garanterat kommer komma en massa gnäll då när temperaturen ändras ute och rummet inte hinner med, oavsett om det blir varmare eller kallare ute.Och hur denna lösning skulle kunna ge en "högre verkningsgrad" förstår jag INTE, återigen så kommer frågan, om värmen inte överförs till golvet, var tar den då vägen??